Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Kraków kupi w 2025 r. 48 elektrobusów. Plan zamyka umowa na MEGA piątkę od Solarisa

infobus
09.07.2025 07:01
0 Komentarzy

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie podpisało 8 lipca 2025 r. kolejną umowę na dostawę elektrobusów – tym razem pięciu przegubowych Solarisów Urbino 18 electric.

To część szerszej strategii, w ramach której krakowski operator wymienia niemal połowę swojej floty, inwestując w autobusy elektryczne, wodorowe i niskoemisyjne spalinowe. O tych zamówieniach pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Czas je uporządkować.

Rozkład jazdy:

  1. Ile przegubowych elektrobusów Solaris Urbino 18 electric zamówiło MPK Kraków 8 lipca 2025 roku?
  2. Jaką normę emisji spalin muszą spełniać spalinowe autobusy zamawiane przez MPK Kraków?
  3. Jaką część floty MPK Kraków mają stanowić autobusy zeroemisyjne po realizacji wszystkich zamówień?
MPK Kraków i umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych od Solarisa
MPK Kraków i umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych od Solarisa / fot. MPK Kraków

Największa modernizacja floty

Tegoroczne krakowskie umowy MPK Kraków na zakup nowych autobusów miejskich to jedna z najbardziej kompleksowych inwestycji w tabor autobusowy w Polsce. Przewoźnik sukcesywnie realizuje ambitny program, który obejmuje łącznie zakup lub leasing 282 autobusów różnych kategorii, długości i napędów.

Już w marcu MPK podpisało umowy ramowe z konsorcjum Solaris Bus & Coach i PKO Leasing na leasing 190 autobusów spalinowych spełniających normę Euro 6. Wśród nich znalazły się: 90 standardowych Solarisów Urbino 12 (cena: 1,35 mln zł netto), 60 przegubowych Urbino 18 (1,825 mln zł netto), 30 autobusów midi (1,3 mln zł netto) oraz 10 podmiejskich (1,39 mln zł netto). Każdy z nich będzie niskopodłogowy, klimatyzowany, wyposażony w zamkniętą kabinę kierowcy z lodówką, monitoring i systemy wspomagające prowadzenie.

Pierwsza umowa wykonawcza na 48 pojazdów została podpisana 3 lipca 2025 r., a wartość kontraktu wynosi ponad 102 mln zł brutto. Nowe pojazdy mają zostać dostarczone do marca 2026 r.

MPK Kraków i umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych od Solarisa / fot. MPK Kraków
MPK Kraków i umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych od Solarisa / fot. MPK Kraków

Czas na elektrobusy i wodorowce

Równolegle MPK inwestuje w zeroemisyjny transport publiczny. W ramach programu „Zielony Transport Publiczny” oraz Krajowego Planu Odbudowy zamówiono 47 elektrobusów i autobusów wodorowych. To m.in.:

  • 22 autobusy elektryczne Irizar ie bus (12 m), których wartość kontraktu sięga 534 mln zł, z dostawą w ciągu 12 miesięcy;
  • 10 przegubowych elektrobusów Solaris Urbino 18 electric (w tym nowa umowa z 8 lipca na 5 sztuk);
  • 10 autobusów wodorowych NesoBus, o zasięgu do 450 km, z planowaną dostawą w ciągu roku.

Zamówienia finansowane są niemal w całości z dotacji. W przypadku najnowszych elektrobusów Solaris MPK uzyskało prawie 100% dofinansowania w ramach projektu „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”.

MPK Kraków i umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych od Solarisa / fot. MPK Kraków
MPK Kraków i umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych od Solarisa / fot. MPK Kraków

Co czwarty bezemisyjny

Zamówione nowe pojazdy – zarówno spalinowe, jak i zeroemisyjne – mają zastąpić najstarsze autobusy w flocie MPK. W wyniku inwestycji krakowski operator wycofa z ruchu wszystkie pojazdy niespełniające normy Euro 6. Aktualna flota MPK to ok. 650 autobusów, z czego 121 to elektryczne, a 33 hybrydowe.

Po dostarczeniu wszystkich zamówionych pojazdów flota zeroemisyjna wzrośnie do 168 autobusów, co oznacza, że co czwarty autobus MPK w Krakowie będzie zeroemisyjny. Miasto konsekwentnie realizuje strategię poprawy jakości powietrza i komfortu podróży, a jednocześnie wdraża nowoczesne rozwiązania technologiczne w transporcie publicznym.

Komentarze