Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wodowanie nowoczesnego promu hybrydowego dla Norwegów w Stoczni Remontowej

infoship
07.07.2025 20:00
0 Komentarzy

W Stoczni Remontowej Shipbuilding w Gdańsku odbyło się uroczyste wodowanie nowoczesnego promu pasażersko-samochodowego o napędzie hybrydowym, budowanego dla norweskiego armatora Torghatten Nord AS.

To kolejny kamień milowy w realizacji tego projektu, którego zakończenie zaplanowano na pierwszy kwartał 2026 roku.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie wymiary ma nowoczesny prom hybrydowy budowany w Stoczni Remontowej Shipbuilding dla Torghatten Nord AS?
  2. Jakie technologie zastosowano na promie w celu ograniczenia zużycia energii i emisji spalin?
  3. Na jakiej trasie będzie eksploatowany nowy prom po przekazaniu go armatorowi?
wodowanie nowoczesnego promu pasażersko-samochodowego
Wodowanie nowoczesnego promu pasażersko-samochodowego/foto: Remontowa

Prom na rzecz zrównoważonego transportu

Nowa jednostka mierzy 63,65 metra długości i 15,50 metra szerokości. Na jej pokładzie znajdzie się miejsce dla 149 osób, wliczając pasażerów i załogę, a także dla 50 samochodów osobowych. Projekt promu powstał w renomowanej norweskiej firmie The Norwegian Ship Design Company AS, natomiast nad dokumentacją roboczą czuwała spółka Remontowa Marine Design & Consulting, należąca do grupy Remontowa Holding.

Statek został zaprojektowany z myślą o maksymalnym ograniczeniu zużycia energii. Zastosowano w nim lekkie materiały konstrukcyjne oraz szereg rozwiązań i systemów o niskich stratach energetycznych. Kluczowym elementem jest hybrydowy napęd — dwa pędniki azymutalne z pionowymi silnikami elektrycznymi, zasilanymi z pokładowych baterii lub awaryjnie z agregatów. Baterie będą ładowane z sieci lądowej w czasie postoju na przystaniach, co pozwoli ograniczyć emisję spalin i hałasu.

Współpraca z Torghatten Nord AS

Wodowanie jednostki obserwowali m.in. prezes zarządu Remontowa Shipbuilding Dariusz Jaguszewski, wiceprezes Bartłomiej Pomierski, kierownik projektu Piotr Alboszta oraz dyrektor ds. kontraktacji Michał Jaguszewski. Ze strony armatora w wydarzeniu uczestniczyli CEO Marius Hansen, CFO Trygve Tofte, broker Jon Staalesen, szef biura projektowego NSD Gjermund Johannessen oraz kierownik projektu Tore Heidegard.

– Wodowanie przebiegło bardzo sprawnie i zgodnie z harmonogramem. Aktualnie zakres prac na statku jest ukończony w około 80 procentach, a w drugiej połowie września planujemy rozpocząć próby portowe – podkreślił Piotr Alboszta.

Współpraca pomiędzy Stocznią Remontową a norweskim armatorem trwa już od 2009 roku. W latach 2012–2013 gdańska stocznia dostarczyła Torghatten Nord AS cztery ekologiczne promy zasilane LNG: Landegode, Væroy, Barøy i Lødingen, które obsługują ruch pasażersko-samochodowy w rejonie malowniczego archipelagu Lofotów.

wodowanie nowoczesnego promu pasażersko-samochodowego
Wodowanie nowoczesnego promu pasażersko-samochodowego/foto: Remontowa

Prom na trasę Stornes-Bjørnerå

Budowany obecnie statek trafi do eksploatacji na trasę Stornes–Bjørnerå w regionie Troms na północy Norwegii. Rejs między przystaniami będzie trwał nie dłużej niż 12 minut, co wpisuje się w potrzeby mieszkańców i turystów, korzystających z szybkich i ekologicznych połączeń promowych.

Torghatten Nord AS obsługuje łącznie 43 połączenia promowe i 15 tras szybkimi jednostkami pasażerskimi. Nowoczesny prom hybrydowy z Gdańska to kolejny krok w kierunku ograniczania emisji i unowocześniania floty, zgodnie z europejskimi trendami zrównoważonego transportu morskiego.

Komentarze