Wodowanie nowoczesnego promu hybrydowego dla Norwegów w Stoczni Remontowej
W Stoczni Remontowej Shipbuilding w Gdańsku odbyło się uroczyste wodowanie nowoczesnego promu pasażersko-samochodowego o napędzie hybrydowym, budowanego dla norweskiego armatora Torghatten Nord AS.
To kolejny kamień milowy w realizacji tego projektu, którego zakończenie zaplanowano na pierwszy kwartał 2026 roku.
Rozkład jazdy:
- Jakie wymiary ma nowoczesny prom hybrydowy budowany w Stoczni Remontowej Shipbuilding dla Torghatten Nord AS?
- Jakie technologie zastosowano na promie w celu ograniczenia zużycia energii i emisji spalin?
- Na jakiej trasie będzie eksploatowany nowy prom po przekazaniu go armatorowi?
Prom na rzecz zrównoważonego transportu
Nowa jednostka mierzy 63,65 metra długości i 15,50 metra szerokości. Na jej pokładzie znajdzie się miejsce dla 149 osób, wliczając pasażerów i załogę, a także dla 50 samochodów osobowych. Projekt promu powstał w renomowanej norweskiej firmie The Norwegian Ship Design Company AS, natomiast nad dokumentacją roboczą czuwała spółka Remontowa Marine Design & Consulting, należąca do grupy Remontowa Holding.
Statek został zaprojektowany z myślą o maksymalnym ograniczeniu zużycia energii. Zastosowano w nim lekkie materiały konstrukcyjne oraz szereg rozwiązań i systemów o niskich stratach energetycznych. Kluczowym elementem jest hybrydowy napęd — dwa pędniki azymutalne z pionowymi silnikami elektrycznymi, zasilanymi z pokładowych baterii lub awaryjnie z agregatów. Baterie będą ładowane z sieci lądowej w czasie postoju na przystaniach, co pozwoli ograniczyć emisję spalin i hałasu.
Współpraca z Torghatten Nord AS
Wodowanie jednostki obserwowali m.in. prezes zarządu Remontowa Shipbuilding Dariusz Jaguszewski, wiceprezes Bartłomiej Pomierski, kierownik projektu Piotr Alboszta oraz dyrektor ds. kontraktacji Michał Jaguszewski. Ze strony armatora w wydarzeniu uczestniczyli CEO Marius Hansen, CFO Trygve Tofte, broker Jon Staalesen, szef biura projektowego NSD Gjermund Johannessen oraz kierownik projektu Tore Heidegard.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
– Wodowanie przebiegło bardzo sprawnie i zgodnie z harmonogramem. Aktualnie zakres prac na statku jest ukończony w około 80 procentach, a w drugiej połowie września planujemy rozpocząć próby portowe – podkreślił Piotr Alboszta.
Współpraca pomiędzy Stocznią Remontową a norweskim armatorem trwa już od 2009 roku. W latach 2012–2013 gdańska stocznia dostarczyła Torghatten Nord AS cztery ekologiczne promy zasilane LNG: Landegode, Væroy, Barøy i Lødingen, które obsługują ruch pasażersko-samochodowy w rejonie malowniczego archipelagu Lofotów.
Prom na trasę Stornes-Bjørnerå
Budowany obecnie statek trafi do eksploatacji na trasę Stornes–Bjørnerå w regionie Troms na północy Norwegii. Rejs między przystaniami będzie trwał nie dłużej niż 12 minut, co wpisuje się w potrzeby mieszkańców i turystów, korzystających z szybkich i ekologicznych połączeń promowych.
Torghatten Nord AS obsługuje łącznie 43 połączenia promowe i 15 tras szybkimi jednostkami pasażerskimi. Nowoczesny prom hybrydowy z Gdańska to kolejny krok w kierunku ograniczania emisji i unowocześniania floty, zgodnie z europejskimi trendami zrównoważonego transportu morskiego.
Komentarze