Gryf przegrywa przetarg na obsługę autobusów miejskich w Tczewie. Relobus wraca po latach
4 lipca 2025 r. Urząd Miejski w Tczewie ogłosił wybór wykonawcy w przetargu na obsługę komunikacji miejskiej od września tego roku.
Miasto dopięło swego i wybrało nowego operatora. Kontrakt trafił do firmy Relobus Transport Polska Sp. z o.o. z Torunia. Tym samym Relobus powraca do Tczewa po latach nieobecności. Firma ta, wcześniej działająca pod nazwami Arriva oraz Conexx, była już obecna na rynku przewozów miejskich w Tczewie. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Na ile miesięcy została zawarta umowa z firmą Relobus na obsługę komunikacji miejskiej w Tczewie?
- Jakie dwa kryteria zadecydowały o wyborze oferty w przetargu?
- Jaka była główna przewaga oferty Relobusa nad ofertą GRYF mimo wyższej ceny?
Siedem miesięcy
Postępowanie dotyczyło tymczasowej obsługi miejskiej komunikacji autobusowej w Tczewie przez siedem miesięcy – od 1 września 2025 r. z możliwością przedłużenia o kolejne trzy miesiące. Zakres zamówienia obejmuje realizację 853.125 wozokilometrów z wykorzystaniem 30 autobusów: 27 klasy I kategorii MAXI i 3 klasy I kategorii MEGA. Zamawiający podkreślił tymczasowy charakter przetargu – to rozwiązanie pomostowe do czasu wdrożenia floty autobusów elektrycznych, o których zakupie Tczew planuje zdecydować jeszcze w tym roku.
Do przetargu stanęły dwie firmy: Relobus Transport Polska oraz Przewozy Autobusowe GRYF. Choć GRYF zaoferował niższą stawkę za wozokilometr, przegrał w drugim kryterium – średnim wieku taboru, co przesądziło o wyniku. Zamówienie w Tczewie to nie tylko kwestia ceny, ale też jakości i wieku pojazdów, które przez najbliższe miesiące będą wozić mieszkańców miasta.
Analiza ofert
Oferty w przetargu złożyły dwa podmioty:
- Relobus Transport Polska Sp. z o.o. zaproponował 11.517.187,50 PLN brutto, czyli 9.366.000 PLN netto, co daje stawkę 13,50 PLN brutto za wozokilometr. Średni rok produkcji oferowanych autobusów to 2015, co zapewniło firmie komplet punktów w tym kryterium.
- Przewozy Autobusowe GRYF Sp. z o.o. s.k. zaoferował 10.512.890,53 PLN brutto, czyli 8.547.880 PLN netto, czyli 12,32 PLN brutto za wozokilometr. Jednak pojazdy oferowane przez GRYF mają średni rok produkcji 2008, co oznacza siedmioletnią różnicę w stosunku do Relobusa.
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 11.517.187,50 PLN brutto, co oznacza, że oferta Relobusa idealnie wpasowała się w budżet, a Gryf był od niej tańszy o blisko 1.000.000 PLN brutto. Mimo to, o wygranej zdecydowała nie cena, a bilans punktowy. Relobus zdobył 94,75 pkt, natomiast GRYF – 70 pkt.
Szczegóły techniczne
Decyzja o wyborze oferty Relobus Transport Polska została podjęta na podstawie przetargowych kryteriów oceny:
✅ cena – 60%
✅ średni rok produkcji taboru – 40%
Zamawiający wymagał autobusów wyprodukowanych nie wcześniej niż w 2012 roku, spełniających normę emisji spalin Euro 5. Pojazdy muszą być niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w system informacji pasażerskiej oraz monitoring. Usługa ma ruszyć 1 września 2025 r., przy czym zamawiający dopuszcza możliwość rozpoczęcia przewozów nawet tego samego dnia, w którym podpisana zostanie umowa.
Nie obyło się bez napięć – GRYF dwukrotnie składał odwołania, kwestionując m.in. zbyt krótki czas przygotowania do startu i niejednoznaczne wymogi taborowe. Urząd Miejski nie zmienił jednak fundamentalnych warunków, stawiając na młodszy tabor i gwarancję szybkiego startu. Szczegółowe informacje o zamówieniu na: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1098803
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze