Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gryf przegrywa przetarg na obsługę autobusów miejskich w Tczewie. Relobus wraca po latach

infobus
07.07.2025 18:02
0 Komentarzy

4 lipca 2025 r. Urząd Miejski w Tczewie ogłosił wybór wykonawcy w przetargu na obsługę komunikacji miejskiej od września tego roku.

Miasto dopięło swego i wybrało nowego operatora. Kontrakt trafił do firmy Relobus Transport Polska Sp. z o.o. z Torunia. Tym samym Relobus powraca do Tczewa po latach nieobecności. Firma ta, wcześniej działająca pod nazwami Arriva oraz Conexx, była już obecna na rynku przewozów miejskich w Tczewie. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Na ile miesięcy została zawarta umowa z firmą Relobus na obsługę komunikacji miejskiej w Tczewie?
  2. Jakie dwa kryteria zadecydowały o wyborze oferty w przetargu?
  3. Jaka była główna przewaga oferty Relobusa nad ofertą GRYF mimo wyższej ceny?
Tczew wybrał operatora komunikacji miejskiej. Relobus wraca do gry
Tczew wybrał operatora komunikacji miejskiej. Relobus wraca do gry / fot. UM Tczew

Siedem miesięcy

Postępowanie dotyczyło tymczasowej obsługi miejskiej komunikacji autobusowej w Tczewie przez siedem miesięcy – od 1 września 2025 r. z możliwością przedłużenia o kolejne trzy miesiące. Zakres zamówienia obejmuje realizację 853.125 wozokilometrów z wykorzystaniem 30 autobusów: 27 klasy I kategorii MAXI i 3 klasy I kategorii MEGA. Zamawiający podkreślił tymczasowy charakter przetargu – to rozwiązanie pomostowe do czasu wdrożenia floty autobusów elektrycznych, o których zakupie Tczew planuje zdecydować jeszcze w tym roku.

Do przetargu stanęły dwie firmy: Relobus Transport Polska oraz Przewozy Autobusowe GRYF. Choć GRYF zaoferował niższą stawkę za wozokilometr, przegrał w drugim kryterium – średnim wieku taboru, co przesądziło o wyniku. Zamówienie w Tczewie to nie tylko kwestia ceny, ale też jakości i wieku pojazdów, które przez najbliższe miesiące będą wozić mieszkańców miasta.

Tczew wybrał operatora komunikacji miejskiej. Relobus wraca do gry
Tczew wybrał operatora komunikacji miejskiej. Relobus wraca do gry

Analiza ofert

Oferty w przetargu złożyły dwa podmioty:

  • Relobus Transport Polska Sp. z o.o. zaproponował 11.517.187,50 PLN brutto, czyli 9.366.000 PLN netto, co daje stawkę 13,50 PLN brutto za wozokilometr. Średni rok produkcji oferowanych autobusów to 2015, co zapewniło firmie komplet punktów w tym kryterium.
  • Przewozy Autobusowe GRYF Sp. z o.o. s.k. zaoferował 10.512.890,53 PLN brutto, czyli 8.547.880 PLN netto, czyli 12,32 PLN brutto za wozokilometr. Jednak pojazdy oferowane przez GRYF mają średni rok produkcji 2008, co oznacza siedmioletnią różnicę w stosunku do Relobusa.

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 11.517.187,50 PLN brutto, co oznacza, że oferta Relobusa idealnie wpasowała się w budżet, a Gryf był od niej tańszy o blisko 1.000.000 PLN brutto. Mimo to, o wygranej zdecydowała nie cena, a bilans punktowy. Relobus zdobył 94,75 pkt, natomiast GRYF70 pkt.

W maju br. przedstawiciele Miasta Tczewa, w tym wiceprezydent ds. gospodarczych Andrzej Gockowski oraz zespół Biura Transportu i Mobilności odwiedzili siedzibę firmy Solaris Bus & Coach, gdzie powstają autobusy elektryczne przeznaczone dla miasta / fot. UM Tczew

Szczegóły techniczne

Decyzja o wyborze oferty Relobus Transport Polska została podjęta na podstawie przetargowych kryteriów oceny:

✅ cena – 60%
✅ średni rok produkcji taboru – 40%

Zamawiający wymagał autobusów wyprodukowanych nie wcześniej niż w 2012 roku, spełniających normę emisji spalin Euro 5. Pojazdy muszą być niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w system informacji pasażerskiej oraz monitoring. Usługa ma ruszyć 1 września 2025 r., przy czym zamawiający dopuszcza możliwość rozpoczęcia przewozów nawet tego samego dnia, w którym podpisana zostanie umowa.

Nie obyło się bez napięć – GRYF dwukrotnie składał odwołania, kwestionując m.in. zbyt krótki czas przygotowania do startu i niejednoznaczne wymogi taborowe. Urząd Miejski nie zmienił jednak fundamentalnych warunków, stawiając na młodszy tabor i gwarancję szybkiego startu. Szczegółowe informacje o zamówieniu na: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1098803

Komentarze