Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wałbrzych ponownie zamawia autobusy wodorowe i odbiera kolejne Urbino hydrogen

infobus
03.07.2025 09:08
0 Komentarzy

Wałbrzych po raz drugi rusza po 14 nowoczesnych autobusów miejskich kategorii MAXI na ogniwa paliwowe zasilane wodorem.

Poprzednie postępowanie zostało unieważnione – teraz zamawiający upraszcza warunki i liczy na większe zainteresowanie rynku. Zamawiającym jest Gmina Wałbrzych, która opublikowała nowe zamówienie 2 lipca 2025 roku. O unieważnionym wcześniejszym postępowaniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Równolegle Zakład Komunikacji MZUK poinformował, że trwa dostawa drugiej partii autobusów Solaris Urbino 12 Hydrogen – łącznie sześciu pojazdów, które właśnie trafiają do Wałbrzycha. Obecnie trwa końcowy etap odbioru, a ostatni pojazd ma dotrzeć zaraz po nadchodzącym weekendzie.

Rozkład jazdy:

  1. Ile wodorowych autobusów miejskich Gmina Wałbrzych planuje zakupić w nowym przetargu ogłoszonym 2 lipca 2025 roku?
  2. Jaki warunek techniczny musi spełniać cała partia zamawianych autobusów pod względem konfiguracji?
  3. Jakie kryterium ma największą wagę przy ocenie ofert w nowym przetargu na autobusy wodorowe dla Wałbrzycha?
Zakład Komunikacji MZUK Sp. z o.o. poinformował, że trwa dostawa drugiej partii autobusów Solaris Urbino 12 hydrogen / fot. MZUK
Zakład Komunikacji MZUK Wałbrzych poinformował, że trwa dostawa drugiej partii autobusów Solaris Urbino 12 hydrogen / fot. MZUK

Drugi przetarg na autobusy wodorowe w Wałbrzychu

2 lipca 2025 roku ogłoszono nowe, wałbrzyskie postępowanie na dostawę 14 fabrycznie nowych autobusów miejskich. Pojazdy mają być elektryczne, ale napędzane przez ogniwa wodorowe – co wpisuje się w rosnący trend dekarbonizacji miejskiego transportu publicznego.

Zamówienie obejmuje dostawę pojazdów o długości od 11,8 m do maksymalnej dopuszczalnej zgodnie z rozporządzeniem MI. Wszystkie autobusy muszą być jednej marki i identycznej konfiguracji, zarówno pod względem konstrukcji, parametrów technicznych, jak i wyposażenia. Wymogiem jest, by były fabrycznie nowe, nieużywane (przebieg nie wyższy niż 500 km) i wyprodukowane nie wcześniej niż 3 miesiące przed datą dostawy danej partii.

Dostawca będzie miał obowiązek:

  • przeszkolić personel,
  • dostarczyć pełną dokumentację eksploatacyjną, rejestracyjną i serwisową w języku polskim,
  • zapewnić urządzenia diagnostyczne i oprogramowanie niezbędne do obsługi,
  • zagwarantować aktualizacje dokumentacji i oprogramowania przez 10 lat po okresie gwarancyjnym,
  • udzielić nieograniczonej licencji na korzystanie z dostarczonego oprogramowania.
Zakład Komunikacji MZUK Sp. z o.o. poinformował, że trwa dostawa drugiej partii autobusów Solaris Urbino 12 hydrogen / fot. MZUK
Zakład Komunikacji MZUK testował również autobus Mercedes-Benz eCitaro fuel cell / fot. MZUK

Przetargowe wymagania

Zamówienie finansowane jest ze środków Funduszy Europejskich dla Dolnego Śląska 2021–2027, w ramach projektu „Niskoemisyjna, inteligentna i dostępna mobilność w Aglomeracji Wałbrzyskiej”. Termin realizacji: do 30 października 2026 r., maksymalnie 14 miesięcy od podpisania umowy.

Wykonawcy muszą wykazać się realizacją dostaw co najmniej 3 autobusów wodorowych lub elektrycznych w ciągu ostatnich 5 lat oraz zdolnością finansową na poziomie minimum 15 mln zł.

Postępowanie ma formę procedury otwartej. Wymagane są elektroniczne dokumenty ofertowe, a udział produktów spoza UE nie może przekraczać 50%.

Dyrektywa 2014/25/UE znajduje tu zastosowanie – Zamawiający jednoznacznie zastrzegł odrzucenie ofert, które nie spełniają wymogów w zakresie pochodzenia produktów.

Na oferty zamawiający czeka do 2 sierpnia 2025 roku, a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:

Cena – 60%
Gwarancja na elektryczny układ napędowy – 20%
Pojemność nominalna magazynów energii – 16%
Liczba miejsc stałych z niskiej podłogi – 4%

Szczegółowe informacje o zamówieniu na platformie zakupowej Gminy Wałbrzych.

Zakład Komunikacji MZUK Sp. z o.o. poinformował, że trwa dostawa drugiej partii autobusów Solaris Urbino 12 hydrogen / fot. MZUK
Zakład Komunikacji MZUK Wałbrzych poinformował, że trwa dostawa drugiej partii autobusów Solaris Urbino 12 hydrogen / fot. MZUK

Zakupowe tło

Nowy przetarg to efekt unieważnienia poprzedniego postępowania. Jak informował Kacper Nogajczyk, wiceprezydent Wałbrzycha, jedyna oferta złożona przez NesoBus była niezgodna z wymaganiami technicznymi i zawyżona cenowo. Problemem była też deklarowana niemożność dostawy 14 autobusów w zakładanym wcześniej terminie 13 miesięcy.

Miasto – po konsultacjach z rynkiem – uproszczyło warunki przetargowe, by zwiększyć szanse na realną konkurencję. Władze Wałbrzycha liczą, że tym razem do walki stanie więcej producentów elektrobusów. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, umowa mogłaby zostać podpisana jeszcze w sierpniu, a Wałbrzych powiększy flotę zeroemisyjnych pojazdów do 34 sztuk.

Komentarze