Częstochowa bez nowej linii tramwajowej. W zamian autobusy
Częstochowa przy wsparciu funduszy europejskich z programu FEnIKS zamierza zmodernizować linię tramwajową na Kucelin i kupić ponad 40 zeroemisyjnych autobusów – ogłosił lokalny samorząd. Autobusy mają zostać kupione zamiast budowy nowej linii tramwajowej.
Władze Częstochowy w mechanizmie Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych pod kątem programu Funduszy Europejskich na Infrastrukturę Klimat i Środowisko (FEnIKS) złożyły pierwotnie dwa wnioski dot. inwestycji tramwajowych: modernizacji starego torowiska do dzielnicy Kucelin i budowy nowej linii w dzielnicy Parkitka.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego Częstochowa zrezygnowała z budowy nowej linii tramwajowej w dzielnicy Parkitka i na co zamierza przeznaczyć środki unijne?
- Jakie korzyści miasto widzi w zakupie ponad 40 zeroemisyjnych autobusów zamiast rozbudowy sieci tramwajowej?
- Jakie inwestycje w infrastrukturę tramwajową i tabor zrealizowała Częstochowa w ostatnich latach przy wsparciu funduszy unijnych?
Będzie remont
Torowisko od wyremontowanego już odcinka wzdłuż alei Pokoju do pętli w przemysłowej okolicy w dzielnicy Kucelin zostanie zmodernizowane. Zakres prac ma objąć torowisko i infrastrukturę towarzyszącą na odcinku od ul. Gilowej do pętli Kucelin (z modernizacją tej pętli).
Szacunkowy koszt tej inwestycji to ok. 72,5 mln zł (w tym zakładane dofinansowanie unijne – 43,9 mln zł). Miasto będzie też starało się o kolejne dofinansowanie do zakupu trzech nowych składów tramwajowych do obsługi tego odcinka i całej linii.
W poniedziałek władze Częstochowy przekazały natomiast, że na razie nowy odcinek na Parkitce nie powstanie. Analiza zaktualizowanego programu funkcjonalno-użytkowego i obecne uwarunkowania budowy nowej linii miały bowiem wykazać, że korzystniejsze będzie wzmocnienie linii autobusowych na Parkitce przy zakupie dużej partii nowych autobusów zeroemisyjnych, możliwym do dofinansowania środkami unijnymi.
Cytowany w informacji prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk stwierdził, że za tym kierunkiem przemawia obecnie więcej argumentów.
„Więcej autobusów, w tym mniejszych busów, skuteczniej dotrze do wielu oddalonych miejsc dzielnicy rozbudowującej się już nie tylko wzdłuż ul. Okulickiego. Unikniemy też wycinki setek drzew, jaką zakłada budowa nowej linii tramwajowej” – dodał.
Rezygnacja z budowy nowego odcinka ma też ograniczyć hałas, korki związane z budową i np. zamknięciem na czas robót ul. Dekabrystów.
„W tramwaj dalej inwestujemy, bo został nam odcinek na Kucelin, a możliwe do pozyskania środki unijne przeznaczymy na nowoczesne, ekologiczne autobusy, które będą służyć wszystkim mieszkańcom Częstochowy” – wyjaśnił Matyjaszczyk.
Uściślił, że fundusze unijne, które mogły dofinansować budowę nowego odcinka, samorząd zamierza teraz spożytkować na zakup 43 nowoczesnych autobusów o różnej długości (od 8 m do 18 m): 39 elektrycznych i 4 wodorowych. Możliwość takiego wykorzystania środków i zakupu autobusów z 85-procentowym dofinansowaniem miało już potwierdzić Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.
Tabor autobusowy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie stałby się wówczas w zdecydowanej większości zeroemisyjny (wraz z 10 nowymi autobusami elektrycznymi już kupionymi przy wsparciu obecnych środków UE).
Prognozowany wstępnie koszt budowy linii tramwajowej na Parkitkę wynosił 253,8 mln zł, a wkład własny miasta – z wydatkami niekwalifikowalnymi – przekraczał 100 mln zł. Dodatkowo obsługa nowej trasy tramwajowej na Parkitkę oznaczałby wzrost stałych kosztów komunikacji miejskiej w Częstochowie o kilkanaście mln zł rocznie.
Miasto przypomina, że w celu usprawnienia ruchu drogowego w dzielnicy Parkitka w najbliższych latach zamierza budować przedłużenie ulicy Obrońców Westerplatte do szpitala. Planowana ma być także budowa brakującego odcinka drogi ul. Małopolskiej (przy udziale firm inwestujących w tym rejonie w budownictwo wielorodzinne).
W poprzedniej perspektywie finansowej Częstochowa przy wsparciu funduszy unijnych m.in. przebudowała zdecydowaną większość swej infrastruktury tramwajowej.
Unijna inwestycja tramwajowa objęła niemal cały fragment (13,8 km) starszej, podstawowej linii tramwajowej w mieście: między pętlą przy al. Pokoju w dzielnicy Raków a pętlą przy ul. Fieldorfa-Nila i al. Wyzwolenia w dzielnicy Północ. Realizacja zakończyła się w 2021 r.
Roboty te objęły większą część torowisk istniejących przed ukończeniem w 2012 r. zupełnie nowej linii w kierunku dzielnic Błeszno, Wrzosowiak i Raków. Łącznie powstało wówczas ok. 4,5 km dwutorowej linii, czyli 9 km tzw. toru pojedynczego. Cały częstochowski system tramwajowy to 14,7 km, czyli ponad 29 km toru pojedynczego.
Na początku 2018 r. częstochowskie MPK podpisało również wspartą funduszami unijnymi umowę na dostawy 10 nowych tramwajów ze spółką Pesa. Ostatnie wozy z tego zamówienia dotarły do miasta w 2020 r.
Pod kątem obecnych środków KPO częstochowski samorząd prowadził od jesieni ub. roku przetarg na trzy nowe tramwaje. Rozstrzygnięcie warunkowano uzyskaniem zewnętrznego dofinansowania. Częstochowa nie dostała dotacji z KPO na ten cel. (PAP)
Komentarze