Szczytno kupuje kolejne autobusy elektryczne i ładowarkę. MIDI dwójka z EFRR dla ZKM
Gmina Miejska Szczytno zamierza uzupełnić flotę Zakładu Komunikacji Miejskiej o dwa kolejne autobusy elektryczne i zewnętrzną ładowarkę mobilną.
Zakup będzie realizowany w ramach IV etapu projektu „Miasto zrównoważonego transportu publicznego”, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego dla Warmii i Mazur 2021-2027. O ostatniej umowie Szczytna na elektrobusy (z Busnex Poland) pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów elektrycznych zamierza kupić Szczytno w ramach przetargu ogłoszonego 21 maja 2025 roku?
- Jaka firma wcześniej dostarczyła do Szczytna autobusy Yutong E9?
- Jaką pojemność mają mieć nowe autobusy elektryczne zamówione w 2025 roku?
Dwa elektryki
21 maja 2025 roku ogłoszono szczycieńskie postępowanie przetargowe na dostawę dwóch zeroemisyjnych autobusów miejskich klasy I kategorii MIDI. Pojazdy mają trafić do Zakładu Komunikacji Miejskiej Sp. z o.o. Pojazdy pomieszczą 65 pasażerów. Wraz z ich wdrożeniem z ruchu zostaną wycofane wysłużone pojazdy z silnikami spalinowymi. Do floty dołączy również mobilna ładowarka o mocy 40 kW, która będzie obsługiwać nie tylko nowe jednostki, lecz także cały park sześciu autobusów elektrycznych. Dzięki temu poprawi się elastyczność i niezawodność codziennej obsługi linii miejskich.
Zamówienie jest realizowane w ramach projektu „Miasto Szczytno – miasto zrównoważonego transportu publicznego – etap IV” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego dla Warmii i Mazur 2021-2027 (Priorytet FEWM.03 Mobilność miejska, Działanie FEWM.03.01).
Miasto zainwestuje również w komfort i bezpieczeństwo pasażerów – 14 nowoczesnych wiat autobusowych zostanie wyposażonych w miejsca na rowery, tworząc funkcjonalne punkty Bike & Ride. Dodatkowo w newralgicznych lokalizacjach pojawi się 10 doświetlaczy zatok autobusowych, które zwiększą widoczność po zmroku i poprawią bezpieczeństwo oczekujących.
Nie zabraknie także rozwiązań cyfrowych. Mieszkańcy zyskają dostęp do nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej, umożliwiającego w czasie rzeczywistym sprawdzanie lokalizacji pojazdów, rozkładów jazdy oraz przebiegu tras w dedykowanej aplikacji mobilnej.
Całkowity koszt inwestycji wynosi 6 891 800,00 zł brutto. Projekt realizowany jest z myślą o mieszkańcach – by wspólnie budować nowoczesne, ekologiczne i dostępne miasto przyszłości.
Przetargowe wymagania
Zamówienie objęte jest dyrektywą 2014/24/UE, a całość postępowania prowadzona jest w trybie otwartym. Na jego realizację przewidziano 12 miesięcy, licząc od daty podpisania umowy.
Oferenci muszą spełnić szczegółowe wymagania:
- posiadać środki lub zdolność kredytową na poziomie minimum 1 000 000 zł brutto,
- wykazać się realizacją w ostatnich 3 latach przynajmniej jednej dostawy obejmującej min. 1 nowy autobus elektryczny i ładowarkę o wartości nie mniejszej niż 2 000 000 zł brutto.
Dodatkowo, wykonawców obowiązują rygorystyczne wymogi w zakresie wykluczeń, zwłaszcza związanych z sankcjami unijnymi oraz ustawą o przeciwdziałaniu wspieraniu agresji na Ukrainę.
Na oferty zamawiający czeka do 27 czerwca 2025, a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:
✅ Cena – 60%
✅ Okres gwarancji jakości – 40%
Otwarcie ofert zaplanowano na 27 czerwca o godzinie 10:15 na platformie zakupowej. Link do SWZ i platformy przetargowej
Zakupowe tło
W ramach poprzednich etapów programu Szczytno pozyskało już tabor niskoemisyjny. W 2021 roku do ZKM trafiły dwa autobusy elektryczne marki Solaris – Urbino 8,9 LE electric z ładowarki.
W 2024 roku Szczytno podpisało umowę z firmą Busnex Poland na dostawę dwóch elektrycznych autobusów marki Yutong E9 oraz mobilnej ładowarki o mocy 40 kW. Umowę podpisali burmistrz miasta, Stefan Ochman, oraz prezes zarządu Busnex Poland, Marcin Kucharski. Dostawa pojazdów ma nastąpić w ciągu 11 miesięcy od podpisania kontraktu. Zakup autobusów został dofinansowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”.
Teraz – w 2025 roku – miasto otrzymało kolejne dofinansowanie w wysokości ponad 4,5 mln zł z Funduszy Europejskich dla Warmii i Mazur 2021–2027 na rozwój ekologicznego transportu publicznego. Środki te przeznaczono na zakup dwóch nowoczesnych autobusów elektrycznych o długości 10 metrów, mogących pomieścić 65 osób, oraz mobilnej ładowarki o mocy 40 kW.
Od początku 2024 roku Szczytno wprowadziło bezpłatną komunikację miejską, co przyczyniło się do zwiększenia liczby pasażerów. W planach jest również uruchomienie nowej linii autobusowej numer 4, która ma połączyć Szczytno z miejscowościami Romanami, Zielonką i Lemanami. Nowa linia ma zapewnić mieszkańcom dostęp do szkół, urzędów, przychodni, cmentarza oraz marketów.
Komentarze