Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Konsumencka skarga na siedem linii lotniczych za opłaty za bagaż podręczny

infoair
22.05.2025 07:30
0 Komentarzy

Europejska skarga na tanie linie lotnicze za opłaty za bagaż podręczny – europejscy konsumenci mówią „dość”!

21 maja 2025 roku organizacje konsumenckie z 12 krajów, w tym z Polski, złożyły do Komisji Europejskiej skargę przeciwko siedmiu tanim liniom lotniczym. Przewoźnicy – w tym Ryanair, Wizz Air i EasyJet – mieli nieuczciwie pobierać opłaty za bagaż podręczny, mimo że unijne prawo zakazuje takich praktyk.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie praktyki tanich linii lotniczych stały się przedmiotem skargi do Komisji Europejskiej?
  2. Ile linii lotniczych zostało wskazanych w skardze i jakie są ich nazwy?
  3. Które państwo wcześniej skutecznie rozstrzygnęło podobną sprawę na korzyść pasażerów?
Europejska skarga na tanie linie lotnicze za opłaty za bagaż podręczny – europejscy konsumenci mówią "dość"!
Europejska skarga na tanie linie lotnicze za opłaty za bagaż podręczny – europejscy konsumenci mówią „dość”!

Siedem linii

Europejska Organizacja Konsumenta (BEUC) oraz organizacje konsumenckie z 12 krajów, w tym z Polski, 21 maja 2025 r. złożyły do Komisji Europejskiej skargę na siedem niskokosztowych linii lotniczych za pobieranie nienależnych, ich zdaniem, opłat za przewóz bagażu podręcznego.

„Chyba wszyscy doświadczyliśmy obaw, że nasz bagaż podręczny nie zmieści się w rozmiarach linii lotniczych i zostaniemy obciążeni dodatkowymi opłatami. Dziś podejmujemy działania przeciwko siedmiu liniom lotniczym, które wykorzystują konsumentów i ignorują orzeczenie najwyższego sądu UE, które stanowi, że pobieranie opłat za bagaż podręczny o rozsądnych wymiarach jest niezgodne z prawem” – oświadczyła na swojej stronie internetowej BEUC.

Organizacje zrzeszone w BEUC oceniły, że linie lotnicze: Norwegian, EasyJet, Ryanair, Transavia, Volotea, Vueling i Wizz Air pobierały od klientów nieuprawnione opłaty za przewóz bagażu podręcznego.

Unijne standardy w tym zakresie określają, że na pokład można bezpłatnie wnieść bagaż, który „spełnia rozsądne wymagania dotyczące wagi, rozmiarów i bezpieczeństwa”. Podobnie orzekł w 2014 roku Trybunał Sprawiedliwości UE. Członkowie BEUC uznali, że linie lotnicze w określaniu parametrów bagażu działają nieuczciwie.

Skargę złożyło 16 organizacji konsumenckich z 12 krajów: Belgii, Cypru, Czech, Francji, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Malty, Niemiec, Norwegii, Polski i Portugalii.

„Nie wiemy, kiedy nasza skarga zostanie rozpoznana. Komisja Europejska i jej odpowiednie agendy swobodnie planują swoje prace w tym zakresie. Spodziewamy się jednak, że ponieważ możliwe naruszenie praw dotyczy dziesiątek milionów konsumentów, na pierwsze decyzje nie będziemy musieli czekać długo” – powiedziała PAP Maren Van Buren Struksnaes z Forbrukerradet.

Podobną skargę kilka lat temu złożyła do władz Hiszpanii krajowa federacja konsumentów OCU. Sprawę rozstrzygnięto w 2024 r. na korzyść pasażerów, a łączna wartość kar wyniosła ponad 179 mln euro. Aby uzyskać zwrot nienależnie pobranych opłat, konsumenci musieli skorzystać z drogi sądowej.

Komentarze