Pociągi PKP Intercity mogłyby dojeżdżać do Amsterdamu. Dlaczego nie dojeżdżają?
Podczas jednego z ostatnich wystąpień, prezes PKP Intercity, Janusz Malinowski, odniósł się do kwestii uruchomienia bezpośrednich połączeń kolejowych z Warszawy do Amsterdamu.
Jak się okazuje, na przeszkodzie stoi brak odpowiedniego taboru, który spełniałby wymagania strony niemieckiej dotyczące prędkości przejazdu.
Rozkład jazdy:
- Czy PKP Intercity planuje w najbliższych latach zakup nowych składów zdolnych do osiągania prędkości 250 km/h, aby umożliwić bezpośrednie połączenie do Amsterdamu?
- Jakie są obecne plany PKP Intercity dotyczące rozwoju oferty międzynarodowej, poza wzrostem liczby połączeń do Berlina?
- Czy w kontekście propozycji niemieckiej strony dotyczącej połączenia do Kolonii, trwają obecnie jakiekolwiek rozmowy lub analizy techniczne?
Wymagania niemieckie: 250 km/h
Obecnie, aby uruchomić bezpośrednie połączenie do Amsterdamu, PKP Intercity musiałoby dysponować pociągami rozwijającymi prędkość 250 km/h. Prezes Malinowski wyjaśnił, że w polskim taborze jedynym składem spełniającym te wymagania jest Pendolino, które osiąga prędkość maksymalną 250 km/h. Problem polega jednak na tym, że wszystkie jednostki Pendolino są wykorzystywane do obsługi krajowych połączeń, gdzie są niezbędne do utrzymania wysokiego standardu i częstotliwości kursów.
„Tabor na 200 km/h mamy, a 250 km/h to jest oczywiście Pendolino, ale jest nam szkoda Pendolino. Ono jest nam po prostu potrzebne w kraju.” – zaznaczył prezes PKP Intercity.
Malinowski podkreślił, że choć zwiększenie liczby jednostek Pendolino mogłoby otworzyć drogę do Amsterdamu, obecne zasoby nie pozwalają na takie rozwiązanie.
Propozycja połączenia do Kolonii
Prezes wspomniał także o propozycji niemieckiej strony dotyczącej uruchomienia połączenia do Kolonii. Choć pomysł wydaje się interesujący, Malinowski zaznaczył, że na chwilę obecną nie jest w stanie określić, kiedy mogłoby to się wydarzyć.
„Nie jestem w stanie obiecać, w jakiej perspektywie mogłoby się to wydarzyć.” – dodał prezes.
Rosnąca oferta do Berlina
W kontekście międzynarodowych połączeń warto również wspomnieć o stale rozwijającej się ofercie do Berlina. Aktualnie pociągi kursują na tej trasie co dwie godziny, co pozwala pasażerom na wygodne przesiadki do innych europejskich metropolii, takich jak Amsterdam czy Paryż.
„Jeżeli pociągi jadą do Berlina w układzie co dwie godziny, jest możliwość przesiadek na pociągi do Amsterdamu czy do Paryża.” – wyjaśnił Malinowski.
Brak odpowiedniego taboru o prędkości 250 km/h uniemożliwia obecnie PKP Intercity bezpośrednie połączenie do Amsterdamu. Pendolino, jedyne składy zdolne do osiągania tej prędkości, są intensywnie wykorzystywane na trasach krajowych. Mimo to, rozbudowana oferta do Berlina częściowo rekompensuje brak bezpośredniego połączenia, umożliwiając pasażerom wygodne przesiadki do stolic Europy Zachodniej.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze