MPK Wrocław startuje od nowa i ponawia przetarg na 21 elektrobusów. Kto stanie do gry?
13 maja 2025 roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu ogłosiło nowy przetarg na dostawę 21 autobusów elektrycznych – ze wsparciem z programu „Zielony Transport Publiczny”.
Ma to miejsce po tym, jak całe poprzednie postępowanie unieważniono w marcu na skutek decyzji KIO. O tej decyzji pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Spodziewamy się, że do gry o zeroemisyjne autobusy dla stolicy Dolnego Śląska zgłoszą się wszyscy uczestnicy poprzedniego postępowania MPK, czyli Daimler Buses, Irizar i Solaris, a może dołączy jeszcze ktoś nowy? Zobaczymy.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów elektrycznych zamawia MPK Wrocław w nowym przetargu?
- Jakie typy ładowarek mają być dostarczone razem z autobusami?
- Do kiedy można składać oferty w tym postępowaniu?
Dwa zadania
Nowe, wrocławskie postępowanie zostało ogłoszone 13 maja 2025 roku i dotyczy dostawy 21 całkowicie niskopodłogowych autobusów zeroemisyjnych z napędem elektrycznym, w tym:
- 9 przegubowych autobusów klasy I kategorii MEGA
- 12 pojazdów klasy I kategorii MAXI.
Zamówienie obejmuje też dostawę ładowarek do ładowania elektrobusów – zarówno pantografowych, jak i plug-in, w tym:
- dla MEGA: 2 stanowiska szybkiego ładowania pantografowego, 1 system ładowania nocnego, 1 ładowarka mobilna
- dla MAXI: 1 pantograf, 12 mobilnych ładowarek Plug-In
Autobusy muszą być wyprodukowane w jednym z krajów UE lub krajach objętych dyrektywą 2014/25/UE. Termin realizacji dostaw to 12 miesięcy od podpisania umowy, a zamawiający zastrzegł sobie prawo do anulowania przetargu, jeśli nie zostanie mu przyznane finansowanie. Z tego, co pamiętamy to MPK ma na tę inwestycje wsparcie z programu „Zielony Transport Publiczny”, także to chyba tylko teoretyczne zastrzeżenie.
Przetargowe wymagania
Wymogi wobec wykonawców obejmują m.in.:
- dostawę przynajmniej 1 autobusu elektrycznego w ostatnich 5 latach z co najmniej 12-miesięczną eksploatacją,
- zdolność finansową na poziomie minimum 10.000.000 PLN,
- dostarczenie oświadczeń JEDZ, referencji oraz dowodów należytej realizacji zamówień.
Przewidziane jest wniesienie wadium w wysokości 680.000 PLN.
Na oferty zamawiający czeka do 12 czerwca 2025 roku, a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:
✅ Cena – 66%
✅ Gwarancja na baterie – 10%
✅ Gwarancja na autobus – 10%
✅ Gwarancja na ładowarki mobilne – 4%
✅ Zastosowanie poszycia panelowego – 3%
✅ Układ napędowy z technologią SiC – 3%
✅ Skrócony termin dostawy – 4%
Pełna dokumentacja dostępna pod adresem: https://mpk-wroclaw.logintrade.net/rejestracja/ustawowe.html
Zakupowe tło
To drugie podejście do realizacji strategicznego zakupu dla MPK Wrocław. Pierwszy przetarg – ogłoszony w 2024 roku – został unieważniony 28 marca 2025 roku po odrzuceniu wszystkich trzech ofert: Solaris, Daimler Buses Polska i Irizar e-mobility. Główne powody? Brak zgodności z SWZ w zakresie parametrów pojazdów i ładowarek. Krajowa Izba Odwoławcza, po uprzedniej kontroli prezesa UZP, nakazała powtórzenie oceny ofert, a finalnie MPK zdecydowało się zakończyć całe postępowanie.
Warto przypomnieć, że odrzucona oferta Solarisa opiewała na 77.379.284 PLN brutto, a propozycja Daimlera na 87.214.018 PLN brutto. Najtańszy okazał się Irizar – 80.021.512 PLN brutto, lecz również nie spełnił formalnych warunków. Wszystkie propozycje mieściły się w granicach oczekiwań budżetowych – ale zastrzeżenia formalne przesądziły o ich odrzuceniu.
Obecnie MPK Wrocław dysponuje 13 elektrobusami Mercedes-Benz eCitaro G, które obsługują linię K, stanowiącą pierwszą w pełni zelektryfikowaną trasę w mieście. W najbliższym czasie planowane jest zwiększenie floty elektrycznych autobusów do 41 pojazdów. Zapewni je ponowione postępowanie na 21 nowych elektrobusów (o czym powyżej), w tym 12 jednoczłonowych i 9 przegubowych. Dodatkowo, przewoźnik rozstrzygnął przetarg na zakup kolejnych 7 elektrycznych autobusów, które wyprodukuje Solaris. Nowe autobusy będą obsługiwać m.in. linię 106, łączącą Dworzec Główny z lotniskiem, która stanie się drugą w pełni zelektryfikowaną trasą autobusową we Wrocławiu.
Naszym zdaniem: Zamówienie jest kluczowe dla modernizacji floty MPK Wrocław i ma umożliwić wycofanie najstarszych diesli oraz dalsze rozwijanie sieci zeroemisyjnej. Nowe rozdanie daje szansę producentom na poprawki i ponowną walkę o kontrakt – a miastu na realny postęp w kierunku zrównoważonego transportu i jeszcze niższe ceny.
Komentarze