Wrocław: Autobus utknął na nowej pętli Jagodno. Podano przyczynę
W niedzielę, 11 maja, na świeżo oddanej do użytku pętli autobusowej na Jagodnie we Wrocławiu doszło do pierwszej awarii.
Autobus przegubowy MPK linii 110 nie zmieścił się przy wjeździe na stanowisko i utknął tylną osią na wysepce z zielenią. Konieczna była interwencja techniczna – pojazd wyciągał dźwig, który na co dzień służy do wstawiania tramwajów na tory. O tej nowej inwestycji stolicy Dolnego Śląska pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Gdzie doszło do awarii autobusu we Wrocławiu 11 maja?
- Jakie linie autobusowe zostały czasowo wyłączone z obsługi pętli?
- Jakie rozwiązanie zastosowano, by usunąć unieruchomiony autobus z wysepki?
Co się wydarzyło?
Do zdarzenia doszło około godziny 12:45. Kierowca autobusu przegubowego podczas wjazdu na peron lekko ściął zakręt, przez co tylna oś wjechała na krawężnik wysepki. Kolejne manewry pogłębiły problem – koło ugrzęzło w zieleni, a autobus utknął. Przez kilkadziesiąt minut ruch na pętli był utrudniony.
Na miejsce wezwano dźwig MPK, który uniósł pojazd i umożliwił jego odjazd. Wyłączone z użytku były dwa stanowiska – obsługujące linie 110, 145 i 148.
Na pierwszy rzut oka mogło się wydawać, że problemem była zbyt ciasna geometria łuku. Wątpliwości wyraził m.in. jeden z pasażerów, który relacjonował:
„To nie pierwszy raz, kiedy widziałem tu podobne manewry. Czasem kierowcom udaje się wybrnąć, tym razem się nie udało” – pisał pan Paweł.
Zapytane o sprawę MPK Wrocław i Wrocławskie Inwestycje stanowczo jednak odpierają zarzuty.
„Pętla została wykonana zgodnie z projektem i przeszła wszystkie testy z udziałem pojazdów MPK” – mówi Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji.
Z kolei Barbara Balicka z MPK Wrocław dodaje:
„Doszło do błędu ludzkiego. Rozwiązania zostały wdrożone zgodnie z wymaganiami, ale będziemy jeszcze analizować, czy wymagają one korekty. Pętla nie jest za wąska, ale wymaga precyzji przy manewrach.”
Zbyt ciasno i za szybko
Z relacji kierowców wynika, że manewr wymaga precyzji, a nowi lub mniej doświadczeni pracownicy mogą mieć z nim problem.
„Ci, którzy jeżdżą długo, wiedzą jak to brać. Ale jak ktoś się śpieszy albo jeszcze nie opanował tego zakrętu, może wjechać za blisko” – mówi jeden z kierowców MPK.
Inny dodaje dosadnie:
„Pętla zaprojektowana po taniości. Wszystko na styk.”
MPK zapowiada monitoring sytuacji oraz możliwe korekty. Choć fizycznie pętla nie ma wad konstrukcyjnych – błąd człowieka połączony z ciasną geometrią może prowadzić do podobnych incydentów. Tym bardziej że w przyszłości na Jagodno mają dojeżdżać także tramwaje, a perony dla nich już są przygotowane.
Czy to jednorazowy przypadek, czy zapowiedź większych kłopotów z funkcjonalnością nowej infrastruktury? Czas pokaże – na razie operatorzy i inwestorzy deklarują otwartość na poprawki, jeśli będzie taka potrzeba.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze