DPO Ostrava zamawia 16 nowych trolejbusów bateryjnych. Bozankaya, Škoda czy Solaris
Czeska spółka Dopravní podnik Ostrava (DPO) ogłosiła nowe postępowanie przetargowe na dostawę 16 szt. MAXI trolejbusów z pomocniczym napędem bateryjnym.
Całkowita wartość zamówienia to 289 mln CZK, a jego realizacja ma być dofinansowana z funduszy unijnych (IROP lub Modernizační fond TRANGov).
Rozkład jazdy:
- Dlaczego DPO unieważnił poprzedni przetarg na trolejbusy, mimo niższej ceny oferowanej przez Bozankaya?
- Jakie zmiany w warunkach zamówienia wprowadzono w nowym przetargu w odpowiedzi na konsultacje rynkowe?
- Jakie są etapy dostaw nowych trolejbusów bateryjnych dla Ostravy i co warunkuje ich realizację?
Przetarg z historią
Nowy przetarg to kontynuacja działań podjętych jesienią 2023 roku, kiedy DPO ogłosiło zamówienie na 10 trolejbusów. Wówczas oferty złożyły ŠKODA ELECTRIC i turecka BOZANKAYA OTOMOTIV. Choć Bozankaya
zaproponowała znacznie niższą cenę (134.808.005 CZK) niż ŠKODA ELECTRIC (166.621.846 CZK), postępowanie zostało we wrześniu 2024 roku unieważnione, a spółka powołała się na zmiany w swoich potrzebach, które wpłynęły na zakres zamówienia.
Wcześniej, w 2023 roku, DPO wprowadził do eksploatacji 18 nowych trolejbusów Škoda-Temsa 36 Tr, które mogą poruszać się zarówno pod siecią trakcyjną, jak i na zasilaniu z baterii. Każdy z tych pojazdów kosztował ponad 11 milionów koron czeskich, a na sześć z nich uzyskano dofinansowanie w wysokości 85% z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu IROP.
DPO planuje dalszą modernizację floty, w tym zakup nowych trolejbusów przegubowych Škoda-Solaris 27 Tr, z których cztery mają zostały dostarczone do końca 2024 roku.
Kryteria oceny ofert
W najnowszym ogłoszeniu DPO uwzględnił uwagi producentów z poprzednich konsultacji rynkowych – m.in. Solaris Czech i Škoda Electric – i zmodyfikował warunki dostaw. Zamówienie dotyczy jednoosiowych, niskopodłogowych trolejbusów z możliwością jazdy bez sieci trakcyjnej, zasilanych z trakcyjnych akumulatorów. Pojazdy będą dostarczane etapami:
- Etap 1: 1 trolejbus – dostawa w ciągu 15 miesięcy od podpisania umowy.
- Etap 2: 4 + 5 + 4 trolejbusy – z dostawami co 15, 17 i 19 miesięcy od złożenia zamówienia.
- Etap 3: 2 pojazdy – dostawa maksymalnie do 20 miesięcy po zleceniu, w zależności od możliwości finansowych zamawiającego.
Przed rozpoczęciem produkcji przewidziano 15-kilometrową jazdę testową, której pozytywny wynik jest warunkiem rozpoczęcia realizacji kontraktu. W postępowaniu zastosowano kryteria ekonomiczno-techniczne:
- ✅ Cena całkowita – 70%
- ✅ Wybrane parametry techniczne – 10%
- ✅ Warunki serwisowe – 5%
- ✅ Dopuszczenie do eksploatacji w UE lub krajach z umową międzynarodową – 15%
Nowe zamówienie to kolejny krok w modernizacji i elektryfikacji floty trolejbusowej Ostravy – miasta, które od lat stawia na nowoczesny i zrównoważony transport publiczny.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze