Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

DPO Ostrava zamawia 16 nowych trolejbusów bateryjnych. Bozankaya, Škoda czy Solaris

infobus
04.05.2025 13:08
0 Komentarzy

Czeska spółka Dopravní podnik Ostrava (DPO) ogłosiła nowe postępowanie przetargowe na dostawę 16 szt. MAXI trolejbusów z pomocniczym napędem bateryjnym.

Całkowita wartość zamówienia to 289 mln CZK, a jego realizacja ma być dofinansowana z funduszy unijnych (IROP lub Modernizační fond TRANGov).

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego DPO unieważnił poprzedni przetarg na trolejbusy, mimo niższej ceny oferowanej przez Bozankaya?
  2. Jakie zmiany w warunkach zamówienia wprowadzono w nowym przetargu w odpowiedzi na konsultacje rynkowe?
  3. Jakie są etapy dostaw nowych trolejbusów bateryjnych dla Ostravy i co warunkuje ich realizację?
Ostrava zamawia 16 nowych trolejbusów bateryjnych – przetarg już trwa
Ostrava zamawia 16 nowych trolejbusów bateryjnych – przetarg już trwa / fot. DPO Ostrava

Przetarg z historią

Nowy przetarg to kontynuacja działań podjętych jesienią 2023 roku, kiedy DPO ogłosiło zamówienie na 10 trolejbusów. Wówczas oferty złożyły ŠKODA ELECTRIC i turecka BOZANKAYA OTOMOTIV. Choć Bozankaya
zaproponowała znacznie niższą cenę (134.808.005 CZK) niż ŠKODA ELECTRIC (166.621.846 CZK), postępowanie zostało we wrześniu 2024 roku unieważnione, a spółka powołała się na zmiany w swoich potrzebach, które wpłynęły na zakres zamówienia.

Wcześniej, w 2023 roku, DPO wprowadził do eksploatacji 18 nowych trolejbusów Škoda-Temsa 36 Tr, które mogą poruszać się zarówno pod siecią trakcyjną, jak i na zasilaniu z baterii. Każdy z tych pojazdów kosztował ponad 11 milionów koron czeskich, a na sześć z nich uzyskano dofinansowanie w wysokości 85% z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu IROP.​

DPO planuje dalszą modernizację floty, w tym zakup nowych trolejbusów przegubowych Škoda-Solaris 27 Tr, z których cztery mają zostały dostarczone do końca 2024 roku.

Ostrava zamawia 16 nowych trolejbusów bateryjnych – przetarg już trwa / fot. DPO Ostrava
Ostrava zamawia 16 nowych trolejbusów bateryjnych – przetarg już trwa / fot. DPO Ostrava

Kryteria oceny ofert

W najnowszym ogłoszeniu DPO uwzględnił uwagi producentów z poprzednich konsultacji rynkowych – m.in. Solaris Czech i Škoda Electric – i zmodyfikował warunki dostaw. Zamówienie dotyczy jednoosiowych, niskopodłogowych trolejbusów z możliwością jazdy bez sieci trakcyjnej, zasilanych z trakcyjnych akumulatorów. Pojazdy będą dostarczane etapami:

  • Etap 1: 1 trolejbus – dostawa w ciągu 15 miesięcy od podpisania umowy.
  • Etap 2: 4 + 5 + 4 trolejbusy – z dostawami co 15, 17 i 19 miesięcy od złożenia zamówienia.
  • Etap 3: 2 pojazdy – dostawa maksymalnie do 20 miesięcy po zleceniu, w zależności od możliwości finansowych zamawiającego.

Przed rozpoczęciem produkcji przewidziano 15-kilometrową jazdę testową, której pozytywny wynik jest warunkiem rozpoczęcia realizacji kontraktu. W postępowaniu zastosowano kryteria ekonomiczno-techniczne:

  • Cena całkowita – 70%
  • Wybrane parametry techniczne – 10%
  • Warunki serwisowe – 5%
  • Dopuszczenie do eksploatacji w UE lub krajach z umową międzynarodową – 15%

Nowe zamówienie to kolejny krok w modernizacji i elektryfikacji floty trolejbusowej Ostravy – miasta, które od lat stawia na nowoczesny i zrównoważony transport publiczny.

Ostrava zamawia 16 nowych trolejbusów bateryjnych – przetarg już trwa / fot. DPO Ostrava
Ostrava zamawia 16 nowych trolejbusów bateryjnych – przetarg już trwa / fot. DPO Ostrava

Komentarze