Coraz więcej Niemców wybiera transport publiczny. Efekt Deutschlandticket
W 2024 roku transport publiczny w Niemczech zyskał nowych zwolenników. Według Federalnego Urzędu Statystycznego Niemiec (Destatis), liczba pasażerów wzrosła o 5%, osiągając 11,4 miliarda przejazdów.
Kluczowym czynnikiem tego trendu jest sukces biletu Deutschlandticket, który pozwala na nielimitowane podróże autobusami, tramwajami i pociągami regionalnymi w całym kraju.
Rozkład jazdy:
- Jak Deutschlandticket wpłynął na liczbę pasażerów transportu publicznego w Niemczech w 2024 roku?
- Jakie były różnice w liczbie pasażerów między transportem regionalnym a dalekobieżnym?
- Jakie czynniki przyczyniły się do sukcesu Deutschlandticket?
Deutschlandticket napędza wzrost
Bilet Deutschlandticket, wprowadzony w maju 2023 r., kosztuje obecnie 58 euro miesięcznie i obejmuje cały kraj. Wygoda i dostępność tego rozwiązania sprawiły, że mieszkańcy Niemiec coraz częściej rezygnują z samochodów na rzecz transportu publicznego.
- Pociągi regionalne i podmiejskie: 2,7 mld pasażerów (+6%)
- Tramwaje: 3,9 mld pasażerów (+5%)
- Autobusy: 5,2 mld pasażerów (+4%)
Średnia odległość pokonywana pociągami lokalnymi wzrosła z 22 do 23 km, co wskazuje na rosnącą popularność kolei także na średnich dystansach.
Lokalnie coraz lepiej, dalekobieżnie – regres
Wzrost dotyczy niemal wyłącznie transportu miejskiego i regionalnego, który stanowi aż 99% wszystkich połączeń. Natomiast transport dalekobieżny odnotował spadki:
- Pociągi dalekobieżne: 142 mln pasażerów (–4%)
- Autobusy dalekobieżne: ponad 10 mln pasażerów (+1%)
Spadek liczby podróży dalekobieżnych wynikał częściowo z strajków w pierwszym kwartale 2024 roku, które spowodowały liczne odwołania pociągów.
Kluczowe czynniki sukcesu
- Cena i prostota: Jeden bilet, jedna cena, cała sieć komunikacyjna.
- Ekologia: Niemcy świadomie wybierają transport zbiorowy jako bardziej zrównoważoną alternatywę.
- Infrastruktura: Rozwój sieci połączeń i integracja różnych środków transportu.
Naszym zdaniem: Rosnące zainteresowanie komunikacją publiczną pokazuje, że dobrze zaprojektowane narzędzia – jak Deutschlandticket – mogą skutecznie zachęcać do zmiany nawyków transportowych. Niemcy dają przykład, jak zintegrowana polityka cenowa i rozwój infrastruktury przekładają się na realne zmniejszenie ruchu samochodowego i poprawę jakości życia w miastach.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze