PKS Nova i podlaskie uczelnie razem w walce z depresją: „Nie wysiadaj w połowie drogi”
W województwie podlaskim ruszyła kampania społeczna pod hasłem „Nie wysiadaj w połowie drogi – lecz depresję!”, mająca na celu zwiększenie świadomości na temat depresji.
Chodzi o zachęcenie osób zmagających się z tą chorobą do szukania pomocy. Inicjatywa została zainicjowana przez PKS Nova we współpracy z podlaskimi uczelniami i instytucjami.
Rozkład jazdy:
- Jaki jest cel kampanii „Nie wysiadaj w połowie drogi – lecz depresję!” w województwie podlaskim?
- Kto jest organizatorem i partnerami kampanii społecznej dotyczącej depresji?
- Jakie działania są podejmowane w ramach kampanii i gdzie można je zobaczyć?
Transport nie tylko łączy miasta
PKS NOVA, realizując swoją społeczną misję, zdecydowała się na wykorzystanie swojej infrastruktury – autobusów i dworców – do przekazywania ważnych treści zdrowotnych. Przez najbliższy miesiąc pasażerowie będą mogli zobaczyć w autobusach i na dworcach specjalny spot, który ma uwrażliwiać na problem depresji, samotności i izolacji.
– Depresja to choroba, której nie widać, a która może dotknąć każdego z nas – mówi Zbigniew Wojno, prezes PKS NOVA. – Nasze autobusy łączą ludzi w przestrzeni fizycznej, ale chcemy także łączyć wrażliwość i wspierać tych, którzy tego potrzebują.
Kampania została przygotowana wspólnie z NFZ, Politechniką Białostocką, Akademią Teatralną w Białymstoku oraz Lowlanders Białystok – drużyną futbolu amerykańskiego.
Depresja – liczby i realia
Depresja dotyka w Polsce ponad 1,2 miliona osób, z czego w samym województwie podlaskim ponad 12 tysięcy pacjentów rocznie korzysta z pomocy w ramach ubezpieczenia zdrowotnego. Pacjenci z depresją stanowią ponad 16% wszystkich leczących się psychiatrycznie w regionie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
– Niestety wiele osób nadal nie szuka pomocy – zauważa Anna Rzymek, dyrektor Podlaskiego Oddziału NFZ. – Depresja jest bagatelizowana, często mylona z lenistwem czy chwilowym smutkiem. Nasza kampania ma zmienić to podejście.
W regionie działa obecnie 8 Centrów Zdrowia Psychicznego, oferujących szerokie wsparcie – od rozmów terapeutycznych, przez terapie grupowe, po leczenie szpitalne.
Kampania nie ogranicza się do plakatów i spotów. W akcję zaangażowali się także przedstawiciele świata sportu i kultury. Piotr Morko z Lowlanders Białystok podkreśla, że sportowcy również zmagają się z presją i problemami psychicznymi, a sukcesy nie chronią przed depresją.
Z kolei Bernarda Bielenia z Akademii Teatralnej mówi o konieczności przełamywania tabu, które wciąż istnieje wokół zdrowia psychicznego. Studenci tej uczelni wzięli udział w nagraniu spotu, chcąc pokazać, że szukanie pomocy jest oznaką siły, a nie słabości.
Mirosław Świercz, wicerektor Politechniki Białostockiej, przypomina, że uczelnia prowadzi programy wsparcia dla studentów, oferując konsultacje psychologiczne i psychiatryczne.
„Nie wysiadaj w połowie drogi”
Autobus w tej kampanii stał się symbolem codziennej podróży, w której każdy pasażer może nosić w sobie niewidoczne problemy. Kampania ma pokazać, że nie warto zatrzymywać się w połowie drogi, lecz warto sięgnąć po pomoc. Organizatorzy liczą, że akcja przyczyni się do zmiany postrzegania depresji, a także pomoże osobom zmagającym się z chorobą wyjść z cienia samotności.
Spoty i plakaty są już obecne w pojazdach i na dworcach PKS Nova. Inicjatywa będzie trwała przez co najmniej miesiąc, a jej efekty mają być analizowane przez wszystkich partnerów kampanii.
Komentarze