Wodorowa SM42 na testach u kolejnego przewoźnika. Już w maju
POL – MIEDŹ TRANS w maju rozpocznie testy lokomotywy wodorowej.
Jak twierdzi przewoźnik napęd wodorowy uznawany jest za jedno z kluczowych rozwiązań w dążeniu do zeroemisyjności transportu kolejowego, szczególnie na liniach niezelektryfikowanych, które w Polsce stanowią ponad 37% wszystkich szlaków kolejowych (wg Urzędu Transportu Kolejowego).
Rozkład jazdy:
- Jakie cechy techniczne posiada lokomotywa SM-6Dn Hydrogen i w jaki sposób wpływają one na bezpieczeństwo oraz komfort pracy maszynisty?
- Dlaczego napęd wodorowy jest uznawany za kluczowe rozwiązanie dla transportu kolejowego na liniach niezelektryfikowanych w Polsce?
- Jakie znaczenie dla rynku kolejowego może mieć prognozowany wzrost zapotrzebowania na lokomotywy wodorowe w latach 2025–2035?
Lokomotywa SM42-6Dn Hydrogen
Lokomotywy wodorowe mogą skutecznie zastąpić pojazdy napędzane paliwami kopalnymi, ograniczając emisję CO₂ oraz innych zanieczyszczeń.
Coraz więcej krajów inwestuje w rozwój i testy takich pojazdów. Eksperci prognozują, że w latach 2025–2035 zapotrzebowanie na lokomotywy wodorowe wzrośnie nawet dziesięciokrotnie, co uczyni je jednym z kluczowych segmentów rynku transportu szynowego.
POL – MIEDŹ TRANS, odpowiadając na światowe trendy, przygotowuje się do testów lokomotywy SM-6Dn Hydrogen, zmodernizowanej przez PESA Bydgoszcz. Pojazd ten to nowoczesna, 4-osiowa lokomotywa manewrowa, wyposażona w:
Cztery silniki elektryczne o mocy 180 kW każdy,
Dwa ogniwa wodorowe o mocy 85 kW odpowiedzialne za wytwarzanie energii,
System jazdy autonomicznej, umożliwiający jednoosobowe, zdalne sterowanie podczas ustawiania składów,
System rozpoznawania przeszkód, zwiększający bezpieczeństwo manewrów.
Unikalną cechą tej lokomotywy jest umieszczenie kabiny maszynisty w środkowej części pojazdu, co znacząco poprawia komfort i bezpieczeństwo pracy operatora.
Wodór na bocznicach przemysłowych
Zastosowanie lokomotyw wodorowych szczególnie dobrze sprawdza się w przemyśle – podczas obsługi bocznic zakładowych, gdzie realizowane są liczne jazdy manewrowe na krótkich dystansach. Dzięki ograniczeniu emisji i wysokiej efektywności, wodór staje się idealnym paliwem dla tego typu operacji.
Rozpoczęcie testów lokomotywy wodorowej przez POL – MIEDŹ TRANS to dowód na to, że również polski sektor kolejowy aktywnie włącza się w globalny trend transformacji energetycznej. Poznańska konferencja NetZero Energy pokazała, że wodór nie jest już tylko wizją przyszłości, lecz realnym rozwiązaniem dla ekologicznego transportu.
Już w maju 2025 roku pierwsze testy lokomotywy SM42-6Dn Hydrogen dadzą odpowiedź, jak nowoczesna technologia może zmieniać oblicze polskiej kolei.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze