Duże zainteresowanie przetargiem PK Racibórz na elektrobusy. Analiza SWZ
Przedsiębiorstwo Komunalne w Raciborzu szuka dostawcy czterech autobusów elektrycznych klasy I kategorii MIDI albo MAXI.
Zakupy będą finansowane w ramach programu: „Zeroemisyjny transport zbiorowy (autobusy) Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności”. Więcej o ogłoszeniu tego przetargu można przeczytać w InfoBusie tutaj. Co zawiera SWZ? Sprawdzamy.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów elektrycznych chce kupić Przedsiębiorstwo Komunalne w Raciborzu?
- Jakie trzy kryteria będą decydowały o wyborze najkorzystniejszej oferty?
- Jaki minimalny zasięg mają osiągać autobusy w warunkach testowych e-SORT 2?
Premiowane rozwiązania techniczne
Zamawiający wybierze najkorzystniejszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (50%), parametrów technicznych (20%), gwarancji (30%).
W przypadku parametrów technicznych, PK premiuje następujące rozwiązania:
- zastosowanie baterii trakcyjnych w technologii NMC – 20 pkt,
- zasięg autobusu w teście e-SORT 2 – od 450 km – 40 pkt,
- liczba miejsc w przestrzeni pasażerskiej: powyżej 90 miejsc – 20 pkt,
- maksymalna moc ładowania: 126-150 kW– 20 pkt.
Specyfikacja techniczna
Autobusy dla Raciborza mają mieć długość od 9 do 12,5 m i wysokość do 3,3 m (po modyfikacji SWZ). Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez drzwi w układzie 2-2-2.
Autobusy będą napędzane silnikiem elektrycznym centralnym o mocy 160 kW. Układ napędowy ma posiadać funkcję odzyskiwania energii (rekuperacji) w czasie hamowania i redukcji prędkości dla potrzeb doładowania baterii trakcyjnych lub ogrzewania (zależnie od zastosowanego rozwiązania technicznego). Energia elektryczna ma być magazynowana w bateriach trakcyjnych. Pojemność baterii trakcyjnych ma mieścić się w przedziale: 300 kWh – 490 kWh. Baterie będą ładowane wtyczką plug-in. Ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie autobusem (w pełni obciążonym) w warunkach komunikacji miejskiej (wg. e-SORT – 2) przy zasilaniu elektrycznym co najmniej 300 km.
Autobusy mają być wyposażone w klimatyzację dachową za pomocą pompy ciepła i elektrycznych elementów grzewczych. Stanowisko pracy kierowcy stanowić ma kabina wydzielona typu zamkniętego. Dostęp do kabiny prowadzącego pojazd ma odbywać się wydzielonym wejściem przez przednie skrzydło pierwszych drzwi sterowane osobno i niezależnie. Pasażerowie pojadą na siedzeniach o ergonomicznym kształcie z miękkimi wkładkami tapicerskimi oparć i siedzisk. Będą one wyposażone w grubą gąbkę (piankę) zmiękczającą pod tapicerką.
System informacji pasażerskiej stanowić będą tablice zewnętrzne diodowe w kolorze białym lub zbliżonym. Z kolei wewnątrz znajdzie się tablica informacyjna – wyświetlacz LCD umieszczony pod sufitem o przekątnej ekranu 21 cali, dający możliwość wyświetlania danych o trasie (nazwy obsługiwanego przystanku oraz co najmniej 6 kolejnych przystanków). Ponadto, zamawiający wymaga, aby wykonawca wyposażył autobusy w system zliczania potoków pasażerskich.
Zainteresowanie przetargiem
Z dotychczasowego przebiegu przetargu wynika, że cieszy się on sporym zainteresowaniem producentów. Złożono już ponad 100 pytań do zamawiającego, zaś ten chętnie przystaje na propozycje zmiany SWZ. Z analizy tychże pytań i odpowiedzi wynika, że swoje oferty mogą przedstawić przynajmniej dwie firmy: Busnex Poland i Solaris. Jak będzie w rzeczywistości? Przekonamy się w dniu 29 kwietnia.
Na koniec podajemy link do przetargu: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-f91df77a-ee8c-4eb6-9cdb-2431f18f6309
Komentarze