Małopolskie Linii Dowozowe oferują więcej tras autobusowych niż w 2024 r
56 linii autobusowych kursuje w tym roku w ramach Małopolskich Linii Dowozowych (MLD) – z dofinansowaniem w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA).
To o cztery więcej niż rok wcześniej. Nowe połączenia powstały na trasach Chrzanów-Kraków (linia A42), Olkusz-Chrzanów (A48), Oświęcim-Andrychów (A47) i Zawoja-Skawina (A53). O uruchomionej ostatnio trasie na Słowację pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile linii autobusowych działa w 2025 roku w ramach Małopolskich Linii Dowozowych?
- Jakie nowe trasy zostały uruchomione w 2025 roku w ramach MLD?
- Ile nowych autobusów planują zakupić Koleje Małopolskie w 2025 roku?
We wszystkich powiatach
Najnowsze informacje o siatce Małopolskich Linii Dowozowych przekazał 24 kwietnia 2025 r. marszałek Małopolski Łukasz Smółka podkreślając, że aktualna siatka połączeń obejmuje wszystkie 22 powiaty i 110 gmin.
„Małopolskie Linie Dowozowe mają za zadanie po pierwsze eliminować tzw. białe plamy – miejsca, gdzie nie ma transportu publicznego, a po drugie dowozić pasażerów do węzłów przesiadkowych” – powiedział dziennikarzom Smółka. Dodał, że nie wszystkie linie są rentowne i samorząd do nich dopłaca. Ich utrzymanie możliwe jest także dzięki rządowemu Funduszowi Rozwoju Przewozów Autobusowych. Podkreślił, że istnieje potrzeba utrzymywania tych linii, ponieważ dzięki nim tysiące osób codziennie dociera do szkoły i pracy.
Natomiast w marcu 2025 roku z pociągów KM skorzystało 1 269 067 pasażerów, a autobusy pobiły rekord, przewożąc 359 398 osób! Łącznie: 1 628 465 pasażerów. Z kolei od stycznia 2024 do końca listopada 2024 autobusy w ramach MLD przewiozły ok. 3,5 mln pasażerów.
„Dzięki Małopolskim Liniom Dowozowym, mieszkańcy zyskają nie tylko wygodniejszy dojazd do pracy, szkoły, urzędu czy placówek medycznych, ale również mogą sprawnie podróżować między mniejszymi miejscowościami” – zaznaczył Smółka.
Małopolskie Linie Dowozowe, uruchomione przez Koleje Małopolskie w 2021 roku, w pierwotnym zamierzeniu miały dowozić pasażerów z mniejszych miejscowości do stacji przesiadkowych na pociąg. W związku z zapotrzebowaniem na przewozy autobusowe w regionie, z czasem formuła ta została poszerzona także o regularne linie łączące mniejsze gminy z dużymi miastami, np. Krakowem i Tarnowem.
Zakupowe tło
Koleje Małopolskie, oprócz działalności kolejowej, rozwijają także własną sieć autobusową, wspierającą transport regionalny w miejscach nieobjętych infrastrukturą kolejową. W 2025 roku spółka realizuje istotne zakupy i modernizację floty MLD:
⚡ Autobusy elektryczne Koleje Małopolskie prowadzą przetarg na zakupy 15 autobusów elektrycznych do obsługi krótkich i średnich tras dowozowych w aglomeracji krakowskiej i okolicznych gminach.
- Zastosowanie: trasy o stabilnej infrastrukturze i możliwości ładowania, m.in. Kraków – Wieliczka, Bochnia – Niepołomice.
- Parametry: długość 9-12 metrów, zasięg min. 200 km, szybkie ładowanie (pantograf/plug-in)
💧 Autobusy wodorowe. Spółka chce zamówić także premierowe na polskiej kolei autobusy wodorowe, szczególnie dla tras górskich i mniej dostępnych terenów południowej Małopolski.
- Planowana liczba: pięć, w tym trzy MAXI i dwa MEGA
- Zastosowanie: linie Nowy Sącz – Muszyna – Piwniczna, Limanowa – Mszana Dolna.
Obie te ambitne inwestycje mają dofinansowanie w ramach konkursu CUPT-KPO.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze