Polsat Plus podsumował autobusowy rok 2024: 35 NesoBusów na ulicach
10 kwietnia 2025 roku Grupa Polsat Plus opublikowała wyniki finansowe za 2024 rok, podkreślając dynamiczny rozwój segmentu zielonej energii oraz zeroemisyjnego transportu.
Szczególny nacisk położono na rozwój rynku wodorowego, w tym dostawy autobusów NesoBus dla miast i rozwój infrastruktury tankowania. O ostatnim kontrakcie na NesoBusy w Rybniku pisaliśmy w TransInfo tutaj.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów wodorowych NesoBus dostarczono w 2024 roku?
- W jakich miastach Grupa Polsat Plus uruchomiła stacje wodorowe NESO?
- Jaki zasięg oferują autobusy NesoBus na jednym tankowaniu?
Dobry wynik
Transformacja energetyczna Grupy Polsat Plus nabiera tempa. Firma ogłosiła, że w 2024 roku zakończyła budowę kompletnego łańcucha wartości zielonego wodoru. W Koninie uruchomiono produkcję w oparciu o elektrolizer o mocy 2,5 MW, a równolegle rozwinięto sieć ogólnodostępnych stacji wodorowych NESO – po Warszawie i Rybniku powstały one w Gdańsku, Gdyni, Lublinie i Wrocławiu.
Jednocześnie rozpoczęła się seryjna dostawa polskich autobusów wodorowych NesoBus produkowanych przez PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy w Świdniku.
Autobusowe wyniki to:
- W 2024 roku dostarczono łącznie 35 autobusów wodorowych. Pojazdy trafiły m.in. do Rybnika (20 sztuk), Gdańska (10 sztuk) i Konina (5 sztuk).
- Zakontraktowanych lub będących w realizacji jest już kolejnych 55 sztuk.
Jak informuje Maciej Stec, wiceprezes zarządu ds. Strategii Grupy Polsat Plus:
– „Zbudowaliśmy kompletny łańcuch wartości zielonego wodoru i dostarczyliśmy pierwsze autobusy. Segment ten już teraz osiąga bardzo dobre wyniki finansowe.”
Dalsze inwestycje
Autobusy NesoBus to modele 12-metrowe z napędem wodorowym, oferujące zasięg ok. 450 km na jednym tankowaniu. Pojazdy wyposażone są w ogniwa paliwowe zasilane zielonym wodorem, który produkowany jest lokalnie z odnawialnych źródeł energii.
Dzięki uruchomieniu własnych farm wiatrowych (Człuchów i Przyrów) oraz produkcji ponad 1 TWh zielonej energii z OZE, Grupa może efektywnie wspierać infrastrukturę transportu publicznego – nie tylko dostarczając wodór, ale i rozwiązania systemowe, w tym stacje tankowania.
Zgodnie z założeniami strategii 2023+, segment zielonej energii i wodoru wygenerował w 2024 roku 282 mln zł EBITDA, a w 2026 roku jego wynik ma sięgnąć 500 mln zł. Grupa podkreśla, że zrealizowała ten cel inwestycyjny przy nakładach niższych o 1,1 mld zł niż pierwotnie planowano.
Mirosław Błaszczyk, Prezes Zarządu Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu, podsumował:
– „Zbliżamy się do osiągnięcia celów naszej Strategii 2023+ i zakończenia budowy nowego filaru biznesowego, czyli zielonej energii i wodoru, który już teraz osiąga bardzo dobre wyniki.”
Wymierne efekty
Autobusy NesoBus mają służyć jako trzon przyszłej zeroemisyjnej floty w wielu polskich miastach. Dzięki uruchomionej infrastrukturze tankowania NESO, system ten może być skalowany w całym kraju. Jak zaznacza Maciej Stec, rozwój zielonej mobilności jest inwestycją długofalową, ale już teraz przynosi wymierne efekty:
– „Trwa szybko postępująca budowa naszej największej farmy wiatrowej w Drzeżewie, która podwoi nasze moce zainstalowane w wietrze. To da kolejne fundamenty pod wodór, który będzie głównym nośnikiem zeroemisyjnego transportu w Polsce.”
Dzięki tym działaniom Grupa Polsat Plus umacnia swoją pozycję jako kluczowy gracz na rynku energetyki odnawialnej i transportu przyszłości. W 2025 roku kontynuowane będą kolejne inwestycje – zarówno w nowe pojazdy, jak i infrastrukturę, umożliwiającą tankowanie zielonego wodoru na masową skalę.
Komentarze