Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jakie tramwaje chce kupić MZK Gorzów Wielkopolski? Sprawdzamy SWZ

infotram
11.04.2025 16:30
0 Komentarzy

Miejski Zakład Komunikacji w Gorzowie Wielkopolskim ogłosił postępowanie przetargowe na zakup nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów dwukierunkowych.

Inwestycja realizowana jest w ramach projektu „System zrównoważonego transportu miejskiego w Gorzowie Wlkp. – tabor tramwajowy i infrastruktura techniczna – etap II”, a środki na jej realizację mają pochodzić z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027 (FENX.03.01 Transport Miejski).

Rozkład jazdy:

  1. W jaki sposób nowe, w pełni niskopodłogowe tramwaje wpłyną na komfort podróżowania osób starszych, z niepełnosprawnościami i rodziców z dziećmi?
  2. Czy inwestycje w nowoczesny tabor tramwajowy, taki jak ten planowany w Gorzowie Wlkp., są wystarczającą zachętą do rezygnacji z samochodu na rzecz komunikacji miejskiej?
  3. Jakie technologie energooszczędne powinny stać się standardem w przyszłych zamówieniach publicznych na pojazdy komunikacji zbiorowej?
Gorzow
Tramwaj MZK Gorzów Wie

Zakres zamówienia

Przedmiotem zamówienia jest dostawa 7 fabrycznie nowych, trójczłonowych, całkowicie niskopodłogowych tramwajów dwukierunkowych o długości od 24 do 26 metrów. Dodatkowo przewidziano prawo opcji na dostarczenie maksymalnie 9 kolejnych jednostek. Dwa z pojazdów mają być przystosowane do nauki jazdy – z dodatkowymi elementami sterującymi oraz fotelami dla instruktorów, co umożliwi ich wykorzystanie w szkoleniu nowych motorniczych.

Każdy tramwaj będzie wyposażony w klimatyzację, nowoczesny system informacji pasażerskiej, monitoring wizyjny, systemy bezpieczeństwa oraz rozwiązania dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – w tym rozkładane platformy przydrzwiowe, miejsca dla wózków oraz przyciski w oznaczeniach dotykowych.

Wymagania techniczne

Tramwaje mają mieć konstrukcję spawaną ze stali o podwyższonej wytrzymałości, przy założonym okresie eksploatacji 30 lat i średnim rocznym przebiegu 70 000 km. Pojazdy będą poruszać się na torze o standardowym rozstawie 1435 mm, wyposażone zostaną w trzy wózki jezdne i silniki prądu przemiennego z elektronicznym sterowaniem. Szerokość tramwaju wyniesie maksymalnie 2,4 m, a wysokość nie przekroczy 3,76 m (ze złożonym odbierakiem).

Podłoga pojazdu będzie całkowicie niska w przestrzeni pasażerskiej, z dopuszczonymi łagodnymi pochylniami (maks. 8%). Obszar drzwiowy nie może przekraczać wysokości 350 mm od główki szyny, a miejsca nad wózkami – 490 mm. Minimalny prześwit pod elementami pojazdu, przy maksymalnym obciążeniu i zużyciu kół, wynosić ma 60 mm.

Komfort i funkcjonalność

Pojazdy będą posiadać minimum 40 miejsc siedzących i pojemność całkowitą dla co najmniej 165 pasażerów. Wymagane są ergonomiczne fotele dla motorniczych z pełną regulacją, klimatyzacja i ogrzewanie niezależne dla kabiny i przestrzeni pasażerskiej. System wentylacji ma zapewniać 48-krotną wymianę powietrza na godzinę, a ogrzewanie powinno umożliwiać utrzymanie 10–14°C w środku nawet przy -20°C na zewnątrz.

Wykończenie wnętrza będzie odporne na wandalizm i zabrudzenia, a wszystkie materiały użyte do budowy i wyposażenia muszą posiadać odpowiednie atesty i być w pełni nowe.

Systemy bezpieczeństwa i wspomagania

Każda kabina będzie wyposażona w system kamer monitorujących przestrzeń wokół tramwaju, kamerę do obserwacji toru oraz zestaw luster (główne i szerokokątne) z elektryczną regulacją i podgrzewaniem. Pojazdy mają posiadać rejestrator zdarzeń („czarna skrzynka”), system diagnostyki pokładowej oraz zintegrowany terminal sterujący do obsługi wszystkich funkcji tramwaju.

W zakresie bezpieczeństwa wymagane są niezależne układy hamowania (elektryczne, szynowe), możliwość manualnego opuszczania odbieraka prądu, systemy ostrzegawcze dla motorniczego oraz urządzenia awaryjne umożliwiające holowanie pojazdu.

Ekologia i efektywność energetyczna

Zamawiający wymaga zastosowania technologii sprzyjających efektywności energetycznej, w tym:

  • systemów odzyskiwania energii podczas hamowania,
  • ograniczenia zużycia energii przez układy pomocnicze,
  • oświetlenia wyłącznie w technologii LED (wewnętrznego i zewnętrznego),
  • komponentów spełniających wysokie normy recyklingu i utylizacji.

Dostosowanie do lokalnych warunków

Tramwaje muszą być w pełni kompatybilne z istniejącą infrastrukturą torową Gorzowa Wielkopolskiego, która obejmuje torowiska z prefabrykatów, tłuczniowe oraz bezpodsypkowe (pływające). Pojazdy muszą pokonywać zakręty o promieniu 18 metrów, nachylenia do 6% oraz przejazdy przez zalane wodą odcinki toru o głębokości do 85 mm.

Wymagana jest również odporność na zimowe warunki atmosferyczne – pojazdy mają uruchamiać się po 48 godzinach postoju na otwartym terenie przy temperaturze -25°C.

Gwarancja i serwis

Zamawiający oczekuje gwarancji ogólnej na 36 miesięcy, 10 lat na konstrukcję nośną i odporność na perforację korozyjną oraz 6 lat na powłoki lakiernicze. W ramach zamówienia wykonawca przeprowadzi szkolenia personelu oraz dostarczy specjalistyczne wyposażenie warsztatowe, dokumentację techniczną oraz pakiet eksploatacyjno-naprawczy.

Planowana inwestycja w tabor tramwajowy to istotny krok w kierunku modernizacji i rozwoju ekologicznego transportu publicznego w Gorzowie Wielkopolskim. Dzięki restrykcyjnym wymaganiom technicznym i funkcjonalnym, nowe tramwaje mają zagwarantować wysoki komfort podróżowania, bezpieczeństwo i dostępność dla wszystkich grup pasażerów – a jednocześnie odpowiadać na wyzwania związane z efektywnością energetyczną i trwałością eksploatacyjną. Jeśli projekt uzyska dofinansowanie, pierwsze pojazdy mogą pojawić się na ulicach miasta w ciągu dwóch lat od podpisania umowy.

Komentarze