Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Coraz bliżej tramwaju wodnego Szczecin-Świnoujście w sezonie 2025. Znamy ceny biletów

infoship
09.04.2025 13:02
0 Komentarzy

W kwietniu 2025 r. szczecińscy radni jednogłośnie poparli pomysł uruchomienia wakacyjnego połączenia promowego Odrą i Zalewem Szczecińskim.

Linia miałaby przebiegać przez Nowe Warpno do Świnoujścia. Miasto ma dołożyć do tej inicjatywy 130 tys. zł. Przedsięwzięcie nazwano w samorządowych dokumentach „pieszo-rowerową przeprawą promową”.

Rozkład rejsu:

  1. Jaki przebieg będzie miało wakacyjne połączenie promowe uruchamiane przez szczecińskich samorządowców?
  2. Ile wynosi zaplanowana dotacja miasta Szczecin na funkcjonowanie tramwaju wodnego w sezonie wakacyjnym 2025?
  3. Jakie ceny biletów zaproponowano dla trasy Szczecin – Świnoujście oraz jakie ulgi przewidziano?
Szczecin/ Miejscy radni chcą wakacyjnego tramwaju wodnego do Świnoujścia
Szczecin/ Miejscy radni chcą wakacyjnego tramwaju wodnego do Świnoujścia / fot. Shivan Fate

Szczecin – Nowe Warpno – Świnoujście

Pomysł wodnego połączenia Szczecin – Nowe Warpno – Świnoujście zgłosili samorządowcy z powiatu polickiego. 9 kwietnia 2025 r. starosta Shivan Fate i przewodniczący rady powiatu Janusz Szwyd przedstawili szczegóły szczecińskim radnym z komisji gospodarki morskiej, rozwoju i promocji. Uzyskali zapewnienie, że na kwietniowej sesji RM przegłosowana zostanie korekta budżetu miasta oraz dotacja celowa 130 tys. zł na kursowanie wakacyjnego promu.

-„Tramwaj wodny to najbardziej adekwatna nazwa” – przyznał starosta policki Shivan Fate, rozpoczynając prezentację projektu. „Płynąłby ze Szczecina do Nowego Warpna, zabierałby kolejnych pasażerów i płynął do Świnoujścia. Przewidywana liczba osób na pokładzie to 195-200 plus ok. 50 rowerów” – wyjaśnił.

Zapowiedział, że połączenie funkcjonować ma w wakacyjne weekendy, od ostatniego weekendu czerwca do końca sierpnia. „Chcielibyśmy codziennie, ale ze względów finansowych jest to na razie niemożliwe” – przyznał Fate.

Zaznaczył, że dzięki współpracy samorządów i dotacjom bilety na rejsy mają być tańsze niż przy podobnych usługach komercyjnych. Starosta przedstawił proponowany cennik. Normalny bilet na trasę Szczecin – Nowe Warpno (rejs ok. 2h) ma kosztować 50 zł, ulgowy 40 zł, dla rodziny 2+2 zaproponowano 145 zł. Bilety w dwie strony: 70 zł normalny, 60 zł ulgowy, 210 zł dla rodziny. Na rejs Szczecin – Świnoujście (ok. 3,5 h) bilet w jedną stronę ma być za 70 zł, ulgowy za 60 zł.

„Trochę będziemy dopłacać i dzięki temu ceny będą bardziej przystępne” – powiedział Fate. „Dzieci do 4 roku życia za darmo. Ulga dotyczy uczniów, studentów, osób niepełnosprawnych, emerytów, kombatantów. Opłata za rower, w dwie strony, to symboliczne 10 zł” – zapowiedział starosta.

Samorządowiec wyjaśnił, że tramwaj wodny ma pokonywać trasę Szczecin – Nowe Warpno – Świnoujście i z powrotem dwa razy w ciągu dnia, a "pętle” muszą się zamknąć w godzinach 7-22.

Szczecin/ Miejscy radni chcą wakacyjnego tramwaju wodnego do Świnoujścia / fot. Shivan Fate
Szczecin/ Miejscy radni chcą wakacyjnego tramwaju wodnego do Świnoujścia / fot. Shivan Fate

Produkt turystyczny

Powiat policki znajdujący się między Szczecinem a Zalewem Szczecińskim jest liderem tego turystycznego projektu. Starosta poinformował, że pomysł wodnego połączenia przedstawił wcześniej władzom Świnoujścia (dołożą 100 tys. zł), burmistrzowi Nowego Warpna (również zadeklarował 100 tys. zł) i marszałkowi województwa, którego poproszono o 150 tys. zł. „Formalnej odpowiedzi jeszcze nie ma, ale jest akceptacja marszałka, przychylność” – zapewnił Fate.

Podkreślał, że tramwaj wodny będzie produktem turystycznym, atrakcją dla mieszkańców i gości przyjeżdżających na Pomorze Zachodnie. Argumentował, że Szczecin i okoliczne samorządy powinny wykorzystać swoje położenie „nad wodą”. Starosta przekazał, że tramwajem wodnym jest zainteresowana również m.in. Trzebież, miejscowość nad Zalewem Szczecińskim.

„Ale to by wydłużyło drogę. Wiemy, jak to zrobić, może w przyszłości. W tym roku chcemy zrealizować pilotaż. Zobaczyć, jak to będzie funkcjonowało” – powiedział Fate.

Starosta wyjaśnił, że armator, który będzie obsługiwał wodne połączenie zostanie wybrany w przetargu. Fate zastrzegł, że takich podmiotów w regionie jest „bardzo mało”. Z optymizmem stwierdził jednak, że pomysł uruchomienia tramwaju wodnego „musi się udać”.

Zapowiedział, że bilety na rejsy będą sprzedawane przez internet. Dla płynących ze Szczecina ma być zarezerwowanych np. 100 sztuk, żeby w Nowym Warpnie również większa liczba pasażerów mogła wejść na pokład.

Radni uczestniczący w posiedzeniu komisji jednogłośnie poparli pomysł samorządowców z Polic. Przegłosowali dezyderat do prezydenta Szczecina w tej sprawie. Zwrócili uwagę, że rejsy przez Zalew będą nie tylko połączeniem „nad morze”, ale zainteresują też kuracjuszy i turystów przebywających w Świnoujściu i chcących odwiedzić Szczecin.

Radni zadeklarowali, że dofinansowanie tramwaju wodnego, czyli stosowną poprawkę w budżecie, przyjmą na najbliższej, kwietniowej sesji RM.

Szczecin/ Miejscy radni chcą wakacyjnego tramwaju wodnego do Świnoujścia / fot. Shivan Fate
Szczecin/ Miejscy radni chcą wakacyjnego tramwaju wodnego do Świnoujścia / fot. UM Szczecin

Szczecin gotowy

„Jesteśmy gotowi pod względem formalnym, prawnym taką uchwałę przygotować i zabezpieczyć środki w budżecie” – potwierdził zastępca prezydenta Szczecina Łukasz Kadłubowski.

Wycieczki po Odrze i Zalewie organizowane są okazjonalnie przez lokalne firmy. W ubiegłym roku rejs Szczecin – Świnoujście – Szczecin statkiem „Odra Queen” kosztował 159 zł (ulgowy 125 zł). Bilet dla czteroosobowej rodziny oferowano za 495 zł, a wariant 2+1 za 375 zł. Podróż w jedną stronę kosztowała 99 zł (ulgowy 89 zł). Rodzina 2+2 musiała zapłacić 299 zł.

Wodne połączenie Szczecin – Świnoujście funkcjonowało przez kilkadziesiąt lat, w epoce PRL. W drugiej połowie lat 60. XX w. uruchomiono wodoloty, które dzięki prędkości ok. 60 km/h pokonywały trasę w nieco ponad godzinę. Zabierały na pokład ponad 100 pasażerów. Pod koniec lat 90. kursowały jeszcze dwa wodoloty należące do spółki z grupy PŻM. Były nierentowne i po dwóch latach zdecydowano o ich sprzedaży. W 2007 r. ponownie uruchomiony został wodolot typu Meteor, ale po kilku sezonach m.in. z powodu problemów technicznych jednostki rejsy zawieszono. Ostatnią, nieudaną próbę uruchomienia szybkiego wodnego połączenia ze Świnoujściem podjęto w 2018 r., ale mały wodolot typu „Polesie” popłynął tylko kilka razy. (PAP)

Komentarze