Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Premiera autobusu wodorowego Hyundai FC 12 w Wiener Linien. Nowy gracz na rynku

infobus
28.03.2025 12:04
0 Komentarzy

27 marca 2025 roku w zajezdni autobusowej Leopoldau w Wiedniu zaprezentowano nowy, testowy autobus wodorowy Hyundai Elec City FC 12.

To pierwszy w Europie niskopodłogowy autobus z technologią 700 bar, który przez kolejne trzy lata będzie eksploatowany wyłącznie przez Wiener Linien. Pojazd ten został opracowany we współpracy ze słoweńskim producentem TAM! Zapowiada się ciekawie.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie innowacyjne rozwiązanie zastosowano w autobusie Hyundai Elec City FC 12 w zakresie magazynowania wodoru?
  2. Jakie firmy dostarczą 20 autobusów wodorowych do Wiednia jeszcze w 2025 roku i na jakich trasach będą one kursować?
  3. Jakie cele przyświecają Wiener Linien w testowaniu nowego Hyundaia i realizacji projektu EBIN?
Europa ma nowego gracza wodorowego: Hyundai FC 12 debiutuje w Wiedniu
Europa ma nowego gracza wodorowego: Hyundai FC 12 debiutuje w Wiedniu / fot. Wiener Linien

700 bar

Wiedeński debiutant został opracowany przez Hyundai we współpracy ze słoweńskim producentem TAM i wyróżnia się zastosowaniem zbiorników o ciśnieniu 700 bar, które umożliwiają zmagazynowanie większej ilości wodoru przy tej samej objętości. Efekt? Zasięg większy niż w przypadku autobusów zasilanych dieslem.

Pojazd wyposażono w ogniwo paliwowe o mocy 90 kW, które zasila silnik elektryczny 180 kW (245 KM). Tankowanie odbywa się na nowej stacji wodorowej w Leopoldau – jedynej w Austrii przystosowanej zarówno do 350, jak i 700 bar.

Testowany autobus oferuje 100% niskiej podłogi, 79 miejsc dla pasażerów (27 siedzących), trzy szerokie, dwuskrzydłowe drzwi oraz nowoczesne systemy asystujące kierowcy. Hyundai Elec City FC 12 będzie rotacyjnie kursował na różnych liniach miejskich, a przejazdy nim w czasie testów będą bezpłatne.

Poniżej dane techniczne autobusu Hyundai Elec City FC 12:

✅ Długość: 12.270 mm
✅ Szerokość: 2.550 mm
✅ Wysokość: 3.450 mm
✅ Masa wodoru w zbiornikach: 35,15 kg
✅ Układ drzwi: 3 zewnętrzne, dwuskrzydłowe drzwi
✅ Napęd: silnik elektryczny 180 kW (245 KM)
✅ Ogniwo paliwowe: Hyundai, moc 90 kW
✅ Podłoga: w 100% niskopodłogowa
✅ System magazynowania: zbiorniki 700 bar
✅ Pojemność pasażerska: 79 osób (27 miejsc siedzących, 52 stojące, 1 miejsce na wózek inwalidzki)
✅ Wyposażenie: nowoczesne systemy asystujące kierowcy, monitoring, systemy bezpieczeństwa GSR2

Europa ma nowego gracza wodorowego: Hyundai FC 12 debiutuje w Wiedniu
Europa ma nowego gracza wodorowego: Hyundai FC 12 debiutuje w Wiedniu / fot. Wiener Linien

Plus 20 wodorowców

Wydarzenie to zapoczątkowało nowy etap wodorowej strategii transportowej stolicy Austrii – jeszcze w tym roku do regularnego ruchu trafią tam aż 20 autobusów z napędem na wodór, z czego:

  • 10 niskopodłogowych autobusów wodorowych od portugalskiej firmy CaetanoBus, wykorzystujących technologię Toyoty;
  • 10 minibusów wodorowych Rampini Hydron. Te mniejsze pojazdy, przeznaczone będą do obsługi linii w centrum miasta. ​

Wraz z premierą testowego Hyundaia, Wiener Linien potwierdziły, że już latem 2025 roku rozpoczną liniowy ruch dziesięciu nowych autobusów wodorowych CaetanoBus na trasie 39A w Döblingu oraz dziesięciu minibusów wodorowo-bateryjnych Rampini na liniach 2A i 3A.

Wszystkie te pojazdy będą tankowane wodorem w Leopoldau i Simmering, korzystając z infrastruktury stworzonej przez Wiener Stadtwerke, Wiener Netze i Wien Energie. To właśnie ta lokalna sieć energetyczna odpowiada za produkcję zielonego wodoru – z odnawialnych źródeł i bez emisji CO₂.

Projekt autobusów wodorowych w Wiedniu jest współfinansowany ze środków UE w ramach programu EBIN austriackiego Ministerstwa Ochrony Klimatu. Jak podkreśla Gudrun Senk, dyrektorka techniczna Wiener Linien, wszystkie nowe autobusy muszą spełniać te same standardy, co dotychczasowe pojazdy: duży zasięg, niezawodność i gotowość do całodobowej pracy przy intensywnych rozkładach. Testy odbywają się w realnych warunkach, a wyniki posłużą jako podstawa do dalszych decyzji technologicznych.

Europa ma nowego gracza wodorowego: Hyundai FC 12 debiutuje w Wiedniu / fot. Wiener Linien
Europa ma nowego gracza wodorowego: Hyundai FC 12 debiutuje w Wiedniu / fot. Wiener Linien

Komentarze