Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Przełom w dekarbonizacji żeglugi: statek, który „pożera” CO2

infoship
05.03.2025 15:45
0 Komentarzy

Norweska firma żeglugowa Solvang ASA dokonała przełomowego kroku w dekarbonizacji transportu morskiego, prezentując statek Clipper Eris, wyposażony w pierwszy na świecie pełnoskalowy system wychwytywania i składowania dwutlenku węgla (OCCS).

Rewolucyjna technologia, zainstalowana na statku Clipper Eris, pozwala na wychwytywanie i składowanie dwutlenku węgla emitowanego przez jednostkę, co stanowi znaczący krok w kierunku zrównoważonego transportu morskiego.

Rozkład rejsu:

  1. Jakie są potencjalne wyzwania związane z wdrażaniem technologii OCCS na szeroką skalę w przemyśle żeglugowym?
  2. W jaki sposób przechwycony CO2 może być wykorzystywany w innych sektorach przemysłu, takich jak przemysł spożywczy czy produkcja paliw syntetycznych?
  3. Jakie są długoterminowe perspektywy dla dekarbonizacji transportu morskiego i jaką rolę w tym procesie może odegrać technologia OCCS?

Innowacyjna technologia na pokładzie Clipper Eris

Technologia zastosowana na statku umożliwia wychwytywanie do 70% dwutlenku węgla emitowanego przez główny silnik o mocy 7 MW. Technologia przechwytuje gaz, schładza go do stanu ciekłego i magazynuje w specjalnych zbiornikach na pokładzie, uniemożliwiając mu ucieczkę do atmosfery. Co istotne, system OCCS działa w połączeniu z już istniejącymi technologiami oczyszczania spalin.

Clipper Eris to przełom w dekarbonizacji transportu morskiego. / fot. Solvang

Długofalowe inwestycje w zrównoważony transport

Solvang od lat inwestuje w poprawę efektywności energetycznej swoich statków i redukcję emisji. Już w 2011 roku firma rozpoczęła kompleksowy program modernizacji, obejmujący m.in. instalację otwartych aparatów absorpcyjnych oraz wdrażanie innowacyjnych rozwiązań mechanicznych i systemowych. Statek Clipper Harald służył jako laboratorium testowe dla projektu SFI Smart Maritime, mającego na celu opracowanie nowych metod ograniczania emisji.

W 2021 roku Solvang we współpracy z firmą Wärtsilä uruchomił pierwszy eksperymentalny system wychwytywania CO2 o mocy 1,2 MW. Firmy Wärtsilä, MAN Energy Solutions oraz instytut badawczy SINTEF wspólnie zainstalowały rozbudowane rozwiązanie na statku Clipper Eris w ramach projektu badawczo-rozwojowego.

Odpowiedź na globalne wyzwania

Globalna Organizacja Morska (IMO) wprowadza coraz bardziej rygorystyczne regulacje dotyczące emisji gazów cieplarnianych w żegludze. Celem jest osiągnięcie neutralności klimatycznej w branży do 2050 roku. Wychwytywanie CO2 na pokładzie statków, zdaniem Solvang, jest jednym z kluczowych narzędzi w walce z emisjami.

Przyszłość zrównoważonej żeglugi

Jeśli pilotażowy projekt Clipper Eris zakończy się sukcesem, Solvang planuje instalację tej technologii na siedmiu nowych statkach. Przechwycony CO2 można wykorzystać w przemyśle spożywczym do produkcji napojów gazowanych, a w przyszłości także do wytwarzania ekologicznych paliw syntetycznych.

Podczas dwuletniej misji testowej, zespół dokładnie sprawdzi system OCCS na statku Clipper Eris w rzeczywistych warunkach eksploatacyjnych. Jeśli rozwiązanie spełni oczekiwania, może stać się standardem dla przyszłej żeglugi towarowej, znacząco ograniczając emisje dwutlenku węgla.

Komentarze