Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Kraków w wodorowym debiucie wybiera polskie autobusy od PAK-PCE. 10 x NesoBus

infobus
25.02.2025 18:01
0 Komentarzy

25 lutego 2025 roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie ogłosiło wyniki przetargu na dostawę swoich pierwszych autobusów wodorowych.

Zwycięzcą postępowania została firma PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o., która w Świdniku produkuje pojazdy marki NesoBus. O tym kontrakcie pisaliśmy w TransInfo już wcześniej.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego tylko jedna oferta na dostawę wodorowych autobusów dla Krakowa była zaskoczeniem?
  2. Jakie kryteria techniczne miały wpływ na ocenę ofert w przetargu MPK Kraków na autobusy wodorowe?
  3. W jaki sposób MPK Kraków finansuje zakup autobusów wodorowych i elektrycznych?
Kraków/ MPK wybrało dostawcę 10 autobusów wodorowych - firmę PAK-PCE
Kraków/ MPK wybrało dostawcę 10 autobusów wodorowych – firmę PAK-PCE

Krakowskie zaskoczenie

Przetarg na 10 autobusów wodorowych ogłoszony przez MPK Kraków wywołał spore zaskoczenie. 23 stycznia 2025 roku otwarto oferty, a jedyną złożyła firma PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. Natomiast nie pojawił się Solaris, który dotychczas był kluczowym graczem w segmencie zeroemisyjnych pojazdów miejskich i głównym dostawcą taboru dla MPK.

Oferta PAK-PCE opiewała na 36,14 mln zł brutto i była o 6,9 mln zł niższa od zakładanego budżetu MPK Kraków, który wynosił 43,05 mln zł brutto. Oznacza to oszczędność rzędu 16%, co teoretycznie mogłoby pozwolić na zakup dodatkowych pojazdów w przyszłości. Cena jednostkowa krakowskiego autobusu NesoBus wynosi 2.938.849 zł netto.

Zanim dojdzie do podpisania umowy, oferta PAK-PCE musi przejść kontrolę uprzednią w Urzędzie Zamówień Publicznych. Jeśli ta ocena zakończy się pozytywnie, producent będzie miał 12 miesięcy na dostawę pojazdów.

Dodajmy jeszcze, że wybór najkorzystniejszej oferty przez komisję przetargową MPK Kraków bazował na takich kryteriach jak:

  • Okres gwarancji całopojazdowej powyżej 60 miesięcy – 7 pkt,
  • Liczba miejsc pasażerskich powyżej 85 – 6 pkt,
  • Liczba miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi powyżej 10 – 3 pkt,
  • Silnik elektryczny centralny – 6 pkt,
  • Okres gwarancji na silnik trakcyjny – 10 lat lub więcej – 3 pkt,
  • Wysokość pojazdu z uwzględnieniem urządzeń dachowych do 3,30 m – 5 pkt,
  • Zużycie wodoru poniżej 8,0 kg/100 km – 5 pkt.
Kraków/ MPK wybrało dostawcę 10 autobusów wodorowych - firmę PAK-PCE
Kraków/ MPK wybrało dostawcę 10 autobusów wodorowych – firmę PAK-PCE

Zielone zakupy

MPK Kraków uzyskało pełne 100% dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) w ramach III edycji programu „Zielony Transport Publiczny”. Umowa z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podpisana w listopadzie 2024 roku zapewniła środki na 10 autobusów wodorowych oraz 32 elektryczne, o łącznej wartości wsparcia 130,23 mln zł.

Obecnie MPK Kraków posiada flotę 121 autobusów elektrycznych, które stanowią trzon ekologicznego transportu miejskiego. Nowe 10 autobusów wodorowych oraz 32 elektryczne zwiększą liczbę zeroemisyjnych pojazdów do 163 sztuk, umacniając Kraków jako wicelidera (po MZA Warszawa) w ekologicznej komunikacji publicznej w Polsce.

MPK planuje dostawy wodorowych autobusów w ciągu 10 miesięcy od podpisania umowy, co oznacza, że pierwsze pojazdy powinny pojawić się na ulicach Krakowa do końca pierwszego kwartału 2026 roku.

Więcej informacji o przetargu:🔗 MPK Kraków – Przetarg na 10 autobusów wodorowych

Kraków/ MPK wybrało dostawcę 10 autobusów wodorowych - firmę PAK-PCE
Kraków/ MPK wybrało dostawcę 10 autobusów wodorowych – firmę PAK-PCE

Specyfikacja techniczna

Pierwsze krakowskie autobusy wodorowe dla Krakowa będą miały 12 metrów długości i będą oferowały:

  • Zasięg do 450 km na jednym tankowaniu,
  • Niskopodłogową konstrukcję, umożliwiającą swobodny dostęp dla osób z ograniczoną mobilnością,
  • Nowoczesny system informacji pasażerskiej,
  • Tablice wyświetlające trasę oraz głosowe zapowiedzi przystanków,
  • Silnik elektryczny zasilany ogniwami wodorowymi,
  • Kabiny kierowców oddzielone od przestrzeni pasażerskiej, wyposażone w lodówkę i schowki,
  • System wentylacji z wywietrznikami dachowymi i klimatyzacją,
  • Siedzenia wandaloodporne z ergonomicznym kształtem,
  • Gniazda USB dla pasażerów i kierowców,
  • Maksymalny czas tankowania wodoru do 10 minut.
Kraków/ MPK wybrało dostawcę 10 autobusów wodorowych - firmę PAK-PCE
Kraków/ MPK wybrało dostawcę 10 autobusów wodorowych – firmę PAK-PCE

Wodorowe tankowanie

Na koniec dodajmy, że tankowanie wodoru w stacji autobusowej MPK Płaszów zapewnia stacja mobilna Orlenu, która była pierwszą taką stacją tego koncernu. Została ona uruchomiona w czerwcu 2022 roku i jest zaopatrywana w wodór z biorafinerii ORLEN w Trzebini.

W lutym 2024 roku ORLEN ogłosił plany budowy ogólnodostępnej stacji tankowania wodoru w Krakowie. Nowa inwestycja ma powstać przy ul. Nowohuckiej, na miejscu istniejącej stacji paliw, która zostanie wyburzona i zastąpiona nowoczesnym obiektem. Planowana stacja będzie obsługiwać zarówno transport publiczny, jak i pojazdy osobowe, oferując całodobową dostępność przez siedem dni w tygodniu.

Komentarze