Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek pojazdów użytkowych w styczniu 2025 r. Autobusowa moc

infobus
13.02.2025 05:03
0 Komentarzy

Rejestracje pojazdów użytkowych w styczniu 2025 roku kontynuują serię spadów z poprzedniego roku. W pierwszym miesiącu roku zarejestrowano 1 823 nowych pojazdów użytkowych pow. 3,5t, tj. o 20,4% mniej niż przed rokiem.

To jest jeden z najniższych wyników w ciągu ostatnich pięciu lat – średnia dla tego okresu wynosi 2 063 pojazdy. Największy spadek został zanotowany w kluczowych ciągnikach samochodowych (-29%). Podwozia samochodowe spadły o 21%, a nieliczne samochody specjalne spadły o 4%. Wzrost, i to znaczący, odnotowano w autobusach: +63%.
Ogółem nowych samochodów ciężarowych przybyło 1 578 szt. tj. mniej (-26,3%) niż rok wcześniej. Nowych autobusów zarejestrowano 245 szt.

Rozkład jazdy:

  1. Jak zmieniła się liczba rejestracji nowych pojazdów użytkowych powyżej 3,5t w styczniu 2025 roku w porównaniu do stycznia 2024 roku?
  2. Która marka autobusów miała najwięcej rejestracji w styczniu 2025 roku?
  3. Jakie zmiany zaszły na rynku samochodów dostawczych do 3,5t w styczniu 2025 roku w porównaniu do roku poprzedniego?
Polski rynek pojazdów użytkowych w styczniu 2025 r.
Polski rynek pojazdów użytkowych w styczniu 2025 r.

Autobusy > 3,5T za styczeń

Rynek nowych autobusów zdecydowanie przyśpieszył w porównaniu do stycznia 2024r. (+63,3%;
+95 szt.) i osiągnął rezultat 245 szt. To najlepszy styczniowy rezultat od 2016r. W porównaniu z grudniem ub.r. rynek spadł o 14 szt. (+5,4%)

W ogólnym rankingu marek pierwsze miejsce ma MERCEDES-BENZ, który wydał 107 autobusów (+53%). Na drugim miejscu MAN po wydaniu 37 szt. (+164%). Ostatnie miejsce na podium należało do marki SOLARIS która wydała 22 szt. po wzroście o 22%. Czwarta SCANIA po wydaniu 19 sztuk (rok temu nie rejestrowała) a piąte jest IVECO (17 szt.)

W grupie pojazdów najcięższych od 16t. w ostatnim miesiącu przybyło 126 autobusów, podczas gdy rok wcześniej było ich 68. Najmocniej w tej grupie są reprezentowane są marki: MERCEDES-BENZ (32 szt.), SOLARIS (22 szt.) i MAN (21 szt.).

Polski rynek pojazdów użytkowych w styczniu 2025 r.
Polski rynek pojazdów użytkowych w styczniu 2025 r.

Pojazdy ciężarowe > 3,5T za styczeń

W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5t w styczniu 2025r. zarejestrowano 1 578 sztuk. To rezultat niższy niż przed rokiem (-26,3%; -563 szt.) oraz mniejszy niż w grudniu 2024r. o 31,4% (-723 szt.). Rynek samochodów ciężarowych jest w głębokim kryzysie a ich rejestracje kontynuują trend spadkowy trwający niemal od września 2023r. Załamania na rynku samochodów ciężarowych należy upatrywać w sytuacji gospodarczej nie tylko w kraju ale przede wszystkim za granicą co wiąże się ze spadkiem zapotrzebowania na transport. Indeks S&P Global Poland Manufacturing PMI w styczniu 2025 wzrósł do poziomu 48,8 pkt. w porównaniu do 48,2 w poprzednim badaniu. Wg sondażu managerów napływ nowych zamówień do polskich fabryk ponownie spada, jednak nieznacznie wolniej niż w grudniu ub.r. Spadki zamówień mają związek z pogorszeniem koniunktury w UE, szczególnie w Niemczech.

Spadek całej grupy samochodów ciężarowych to głównie efekt spadku rejestracji ciągników samochodowych – ta zasadnicza grupa kontynuowała spadkowy trend trwający od września ub.r. Ich wydania osiągnęły poziom 1 083 szt. (-29,3% r/r). To jeden z najniższych wyników, mniej rejestrowano tylko w 2020r (994 szt.), ale znacząco więcej rejestrowało się w latach 2022 -2024 (średnio 1 680 szt.) Podwozia obniżyły się o 18,7% do poziomu 495 szt. Złożyły się na nie kompletne (lub skompletowane) podwozia samochodów ciężarowych (417 szt.; -21% r/r) i samochodów specjalnych (78 szt.; -3,7%).
W porównaniu z wynikami z grudnia 2024r. rynek podwozi ciężarowych i specjalnych był o 52%
(-527 szt.) niższy. Wśród ciągników samochodowych, które stanowią przeważającą część (w ostatnim miesiącu 69% udz.) popyt zmniejszył się o 14,7% m/m (-186 szt.).

Polski rynek pojazdów użytkowych w styczniu 2025 r.
Polski rynek pojazdów użytkowych w styczniu 2025 r.

W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t w 2025r. najwięcej pojazdów wydała SCANIA (311; -18%). Drugie było VOLVO (283; -23%), które wyprzedza markę DAF (258; -0,4%). MERCEDES-BENZ jest czwarty (218 szt. -48%), a piąty MAN (-46%) po wydaniu 118 szt. Lider SCANIA w okresie styczeń 2025 r. miał 20% udziału w rynku zyskując 1,9 pkt proc. wobec ubiegłego roku. VOLVO miało 18% (+0,7 pkt. proc.), a DAF miał ponad 16% udział w rynku i zyskał 4,3 pkt. MERCEDES-BENZ miał 14%, tracąc 5,8 pkt. proc. MAN stracił 4,1 pkt. proc. Pierwsza piątka skupiła w styczniu 2025r ponad 79% rynku wobec 82% rok temu.

W całej grupie znalazły się 1 083 ciągniki samochodowe. Ich liczebność zmniejszyła się w porównaniu z poziomem w 2024r. o 449 szt. (-29,3%). Wśród nich na czele jest VOLVO z liczbą 244 rejestracji (-17%). Zwiększył udział w rynku (+3,4 pkt. proc.) do 23%. Za nim SCANIA (233 szt. -26%) zwiększyła udział o 1 pkt. proc do 22% rynku. Na trzecim miejscu jest DAF (214 szt.; -7%; 20% udz.), który zyskał 4,8 pkt. proc udziału. Na czwartym MERCEDES-BENZ z udziałem 12% (134; -57%) i następny MAN z 9% udziałem (94; -61%). Za nim Renault (8% udz.), Iveco (4% udz.) i Ford Trucks (2%). W tym samym czasie wydano 495 kompletnych lub skompletowanych podwozi (-18,7%; -114 szt.). Wśród nich liderem jest IVECO (89 szt. 18% udz.) a vice liderem MAN (86 szt.; 17% udz.). Na trzeciej pozycji MERCEDES-BENZ (84 szt. i 17% udz.). Dwie kolejne marki to SCANIA (16% udz.) i DAF (9% udz.).

Wśród samochodów najcięższych o DMC od 16t, które stanowią ponad 90% rynku samochodów ciężarowych w styczniu 2025r w ogólnym rankingu pierwsza jest SCANIA (311 szt.; 22% udz.) po spadku o 18%. Na drugim miejscu VOLVO (286 szt.; 20% udz.), spadek o 23% a trzeci DAF (246 szt.; -4% i 17% udz.). Tuż za podium MERCEDES-BENZ (198 szt.; -49%; 14% udz.). Pierwszą piątkę zamknął MAN (149 szt.; -53% i 11% udz.). Marki w drugiej piątce są bardzo zróżnicowane RENAULT (120), IVECO (76), a dalej FORD TRUCKS (28).

Polski rynek pojazdów użytkowych w styczniu 2025 r.

Pojazdy dostawcze > 3,5T za styczeń

W grupie samochodów dostawczych do 3,5t w styczniu 2025 r. według analiz PZPM przygotowanych na podstawie wstępnych danych CEP, przybyło 4 924 nowo zarejestrowanych pojazdów, ze wzrostem o 6,2% (+286 szt.) r/r. W porównaniu z rezultatem z grudnia ub.r. rynek samochodów dostawczych był mniejszy o 2 127 sztuk (-30,2%). Osiągnięty rezultat był nieznacznie większy (+100 szt.) od średniej z ostatnich 5 lat.

W styczniu 2024 roku nastąpiły duże przetasowania w rankingu marek wśród samochodów dostawczych. Na pierwszej pozycji jest marka Ford, która zarejestrowała 820 szt. (+28,3% r/r). Pierwsza marka w rankingu osiągnęła 16,7% rynku. Na drugim miejscu marka Toyota 790 szt. (+49,9%). Trzeci był Volkswagen, który zarejestrował 639 szt. o 36,3% więcej niż w styczniu 2024 roku. Renault było czwarte z wynikiem 607 szt. (-26%). Piątkę zamyka Mercedes-Benz (535 szt.; +11,2%).
W ogólnym rankingu modeli, w styczniu 2025r. miejsce leadera przypadło modelowi Mercedes-Benz Sprinter (377 szt.). Na drugim miejscu Renault Master (361 szt.), trzeci Volkswagen Crafter z liczbą 342 szt., a czwarta Toyota Proace City (293 szt.). Pierwszą piątkę zamknęła Toyota Proace Max z wynikiem 267 szt.

Polski rynek pojazdów użytkowych w styczniu 2025 r.
Polski rynek pojazdów użytkowych w styczniu 2025 r.

Używane użytkowe za styczeń

Rynek użytkowych używanych pojazdów sprowadzonych z zagranicy był niższy od stycznia 2024r. (-5,5%). W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t sprowadzanych do Polski z zagranicy w styczniu 2025 r. zarejestrowano 2 796 szt. po 5,5% spadku. W ostatnim miesiącu w całej grupie wyróżniliśmy 2 486 samochody ciężarowe (-3,1% r/r; +10,8% m/m) i 310 autobusów (-21,3% szt. r/r; -13,7% m/m).

Polski rynek pojazdów użytkowych w styczniu 2025 r.
Polski rynek pojazdów użytkowych w styczniu 2025 r.

Komentarze