Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZA Warszawa bierze już Solarisy bez wieży. Umowa na 50 autobusów Urbino 18 electric

infobus
04.02.2025 19:30
0 Komentarzy

Kolejnych 50 autobusów elektrycznych marki Solaris już wkrótce zasili flotę Miejskich Zakładów Autobusowych. Wiemy, że będą to pierwsze warszawskie jamniki bez wieży.

3 lutego 2025 zarząd spółki podpisał umowę na ich dostawę z producentem z Bolechowa. Na zdjęciu powyżej od lewej: Romuald Witkowski, project management director Solaris Poland, Leszek Ruta – członek zarządu MZA, Jan Kuźmiński – prezes zarządu MZA, Javier Iriarte – prezes Solaris Bus & Coach, Kamil Królak – członek zarządu MZA i Andrzej Sienkiewicz – dyrektor sprzedaży Solaris Bus & Coach.

Rozkład jazdy:

  1. Ile nowych autobusów elektrycznych Solaris Urbino 18 electric trafi do floty MZA w Warszawie na podstawie najnowszej umowy?
  2. Jakie innowacje techniczne wprowadzono w nowych przegubowych Solarisach zamówionych dla Warszawy?
  3. Jaką część floty MZA będą stanowić elektrobusy po zrealizowaniu wszystkich zamówień?
Autobus elektryczny dla MZA Warszawa będą bez klasycznej wieży silnikowej
Najnowsze autobus elektryczny dla MZA Warszawa będą bez klasycznej wieży silnikowej

Pierwsze bez wieży

3 lutego 2025 przedstawiciele Solaris Bus & Coach oraz Miejskich Zakładów Autobusowych (MZA) w Warszawie podpisali właśnie umowę na dostawę 50 przegubowych autobusów elektrycznych Solaris Urbino 18 electric. Przypomnijmy, że wcześniej w tym przetargu MZA wybrało ofertę Irizar jako najkorzystniejszą, ale musiały – pod wpływem KIO- zmienić zdanie.

„Pierwotnie w postępowaniu zostały wybrane oferty firmy Irizar. Niestety Krajowa Izba Odwoławcza nakazała odrzucić te oferty ze względów proceduralnych i dokonać ponownej analizy pozostałych ofert” – wyjaśnił w rozmowie z PAP rzecznik MZA Adam Stawicki.

Przegubowa pięćdziesiątka od Solarisa trafi na ulice w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy. To kolejne zamówienie warszawskiego operatora na dostawę elektrobusów z Bolechowa w ciągu ostatnich kilku miesięcy. Łącznie producent dostarczył już do MZA Warszawa blisko 1350 autobusów, w tym 163 elektryczne. Przypomnijmy, że pierwsze e-busy z logo jamnika pojawiły się na warszawskich ulicach już w 2015 roku.

Najnowszy warszawski Urbino 18 electric dla MZA będzie wyposażony w silnik elektryczny, którego pracę wspierać będzie nowa generacja baterii Solaris High Energy. Ładowanie odbywać się będzie na zajezdni za pomocą klasycznego złącza plug-in.

Zamówione modele, które trafią do Warszawy, zostaną wyposażone w modułowy system napędowy. To nowa konstrukcja napędu zaprezentowana przez producenta podczas brukselskich targów Busworld pod koniec 2023 roku. W tej konfiguracji główne komponenty autobusu umieszczone są na dachu pojazdu, pozwalając maksymalnie wykorzystać przestrzeń pasażerską.  Na pokład każdego nowo zamówionego autobusu wejdzie aż 103 pasażerów.

Autobusy będą posiadać wszystkie udogodnienia, do których przyzwyczaili się już mieszkańcy Warszawy: niską podłogę, klimatyzację, monitoring, elektroniczną informację wewnętrzną i zewnętrzną, głosowe zapowiedzi przystanków, ładowarki USB oraz szereg udogodnień dla osób niewidomych, niedowidzących oraz o ograniczonej mobilności.

Po realizacji wszystkich zleceń, elektryczna flota przewoźnika będzie składała się więc aż z 224 autobusów elektrycznych marki Solaris. plus 18 pojazdów dwunastometrowych marki Yutong. Po zakończeniu wszystkich zaplanowanych dostaw elektrobusy będą stanowić niemal 25 procent wypuszczanego do ruchu taboru.

Autobus elektryczny dla ZTM Warszawa - jeszcze z klasyczną wieżą. .
Autobus elektryczny dla ZTM Warszawa – jeszcze z klasyczną wieżą. .

Ostatnie z wieżą

W lutym na warszawską trasę linii 128 wyjechał przegubowy Solaris Urbino 18 electric zakupiony przez Zarząd Transportu Miejskiego z dofinansowaniem z programu „Zielony Transport Publiczny”. To ostatnia partia „wieżowych” Solarisów dla stolicy – kolejne dla MZA beką miały już zmodyfikowany układ napędowy.

Plus kilka nowości, które wejdą też do kompletacji pojazdów dla MZA. To przede wszystkim radarowy system informowania kierowców o martwym polu z prawej strony pojazdu oraz przed nim. Jego zadaniem jest m.in. wspomaganie kierowcy przy ruszaniu i ostrzeganie o ewentualnych przeszkodach przed autobusem oraz o możliwej kolizji z pieszymi, czy rowerzystami znajdującymi się lub poruszającymi z prawej strony pojazdu. System radarowy wykrywa przeszkody i sygnalizuje to dźwiękowo i wizualnie. Ostrzega także o przekroczeniu dozwolonej prędkości.  

Nieco inaczej niż w dotychczas eksploatowanych Solarisach wygląda wnętrze. W oczy rzuca się wykładzina w deseń przypominający drewniany parkiet oraz korpusy siedzeń w kolorze żółtym dla osób z dzieckiem na ręku oraz kobiet w ciąży, osób niepełnosprawnych i o ograniczonych możliwościach poruszania się. Siedzenia w autobusach pokryte są tworzywem nazywanym potocznie ekoskórą w dwóch kolorach – szarym i czerwonym; przy czym ta pierwsza barwa dominuje na fotelach w przestrzeni pojazdu z niską podłogą, druga zaś na podestach.  

W pierwszych tygodniach eksploatacji autobus będzie obsługiwał linie 128 wraz ze 175 a w niedziele i święta linię 127.

Wszystkich autobusów z tego projektu kupiono 12, będą docierały do Warszawy do końca kwietnia, w trzech transzach (trzy pojazdy w pierwszej partii i dwie transze po cztery). Wszystkie elektrobusy dla ZTM-u mogą być ładowane złączami „wtyczkowymi” w zajezdni oraz za pomocą pantografów na pętlach z ładowarkami – pomiędzy kursami.

Autobus elektryczny dla ZTM Warszawa - jeszcze z klasyczną wieżą. .
Autobus elektryczny dla ZTM Warszawa – jeszcze z klasyczną wieżą. .

Komentarze