Częstochowa postawi kolejne centra przesiadkowe i tablice SDIP. Ze wsparciem EFRR
Samorząd Częstochowy przy wsparciu funduszy unijnych rozwinie infrastrukturę centrów przesiadkowych, zbudowaną w poprzednich latach.
Miasto do nowego projektu o wartości niemal 46 mln zł zdobyło blisko 36 mln zł z programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego (FE SL).
Spis treści:
- Jakie nowe lokalizacje centrów przesiadkowych zaplanowano w Częstochowie w ramach tego projektu?
- Jakie elementy infrastruktury zostaną dodane na placu Rady Europy?
- Jakie dofinansowanie Częstochowa otrzymała na realizację projektu centrów przesiadkowych?
sprawna zmiana środka transportu
Jak wynika z informacji częstochowskiego samorządu, dzięki funduszom unijnym obecnej perspektywy, planowane są inwestycje: na Promenadzie Niemena z centrum przesiadkowym na Gombrowicza, na placu Rady Europy przed dworcem kolejowym oraz w okolicy południowego węzła autostradowego miasta.
„To plan zmian w przestrzeni miejskiej związanych z nowymi centrami, które pozwolą na sprawną zmianę środka transportu, mają zachęcać do korzystania z komunikacji miejskiej, a także służyć pieszym i rowerzystom” – powiedział, cytowany w informacji magistratu, prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk.
„Dzięki inwestycjom poprawi się jakość komunikacji, ale także funkcjonalność i estetyka tych miejsc, które będą modernizowane. W ramach projektu zakładane jest także uzupełnienie Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej o tablice elektroniczne w kolejnych lokalizacjach” – zasygnalizował.
W rejonie Promenady Niemena (przy dzielnicach: Tysiąclecie i Północ) powstać ma węzeł przesiadkowy wraz z przebudową deptaka promenady i ścieżki rowerowej od ul. Kiedrzyńskiej do ul. Gombrowicza. Dzięki tej inwestycji zrealizowana ma zostać duża część planów modernizacyjnych promenady, zaplanowanych w poprzedniej latach.
Na placu Rady Europy, czyli od frontu dworca głównego, pojawi się więcej, niż dotąd zieleni. Wymieniona zostanie nawierzchnia placu. Zaplanowane są nowe elementy małej architektury, także związane z komunikacyjną funkcją miejsca (przystanki tramwajowe) i zachęcające do ekologicznych form transportu miejskiego, nowe oświetlenie i podświetlenie oraz monitoring.
Powstać ma też nowe centrum przesiadkowe przy południowym węźle autostradowej obwodnicy miasta (w ciągu autostrady A1), w rejonie ulic Gościnnej i Przyjemnej. Będzie to oświetlona pętla autobusowa z peronami i budynkiem socjalnym dla kierowców, parkingiem na 33 samochody i wiatą rowerową – połączona z ul. Gościnną sygnalizacją świetlną.
w formule „projektuj i buduj”
Do projektu „Centrów przesiadkowych na terenie Miasta Częstochowy” o wartości 45,9 mln zł miasto zdobyło 35,9 mln zł dofinansowania ze środków europejskich zarządzanych przez samorząd woj. śląskiego. Przetarg w formule „projektuj i buduj” ma zostać ogłoszony na przełomie lat 2024-25, a realizacja nastąpić do 2027 r.
W 2021 r. Częstochowa oddała do użytku trzy centra przesiadkowe zbudowane przy dworcach kolejowych: za dworcem głównym oraz w dzielnicach Stradom i Raków. Ich koszt wyniósł ok. 70 mln zł (pierwotnie zakładano 42,5 mln zł), przy 27,5 mln zł dotacji z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego.
Zbudowano przy nich m.in. 15 peronów dla komunikacji miejskiej, miejsca postojowe, w tym park&ride, a także 10 km nowych lub przebudowanych dróg rowerowych. W osobnym projekcie powstał System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Wszystkie te przedsięwzięcia wsparły środki europejskie poprzedniej perspektywy.(PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze