Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Łomża z najniższym zużyciem energii w autobusach Yutong E12. Na całym świecie

infobus
26.06.2024 17:08
0 Komentarzy

21 czerwca odbyło się w Łomży spotkanie podsumowujące wdrożenie autobusów elektrycznych marki Yutong do floty Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji.

Przedstawiciele chińskiej firmy odwiedzili Łomżę, by podsumować projekt „Zrównoważona mobilność miejska w Łomży”, w ramach którego miasto zakupiło osiem elektrycznych autobusów. Łomżyńskie MPK zostało docenione za osiągnięcie najniższego na świecie zużycia energii przez 12-metrowe autobusy elektryczne. Wow!

Spis treści:

  1. Jakie osiągnięcie MPK w Łomży zostało docenione przez firmę Yutong?
  2. Ilu elektrycznych autobusów dotyczył projekt „Zrównoważona mobilność miejska w Łomży”?
  3. Jakie nagrody otrzymali kierowcy MPK za osiągnięcie najlepszych wyników w oszczędności energii?
Chińczycy z Yutonga pod wrażeniem wyników autobusów E12 w MPK Łomża
Chińczycy z Yutonga pod wrażeniem wyników autobusów E12 w MPK Łomża / foto Grzegorz Daniluk – UM Łomża

poniżej 70 kWh na 100 km

W lutym 2023 na ulice Łomży wyjechało osiem autobusów elektrycznych chińskiego producenta – Yutong E12. Teraz – po ponad roku ich eksploatacji – dostawca pierwszych autobusów elektrycznych, firma Busnex, z wykorzystaniem danych przesłanych przez producenta pojazdów Yutong, ocenił wyniki zużycia energii przez elektrobusy MPK Łomża.

Okazało się, że jest ono … najniższe na świecie! Stąd tez czerwcowa wizyta delegacji Państwa Środka, która była okazją, aby docenić pracowników MPK. Przekazali oni dwa vouchery na jesienny wyjazd do ChRLD, które trafią do kierowców mających najlepsze efekty w tym zakresie.

-„Szczególnie jest to cenne wobec wielu doniesień z Polski i ze świata o problemach z eksploatacją autobusów elektrycznych w okresie zimowym. W tym samym czasie nasze realizowały pracę przewozową bez zakłóceń. Wszystko to dzięki ogromnemu zaangażowaniu pracowników MPK, w szczególności kierowców, którzy byli w stanie osiągnąć zużycie prądu przez autobus znacznie poniżej 70 kWh na 100 km – poinformował prezes MPK Łomża Janusz Nowakowski.

Dodatkowo prowadzone pomiary zużycia energii i oleju napędowego przez pojazdy i związane z tym składnikiem koszty wykazują, przy porównaniu obecnych cen oleju napędowego i prądu, przewagę autobusów elektrycznych nad tradycyjnymi z silnikami diesla.

-„Koszt energii potrzebnej na przejechanie 100 km „elektrykiem” w okresie zimowym to 53 proc.  kosztu diesla, natomiast w okresie letnim to zaledwie 39 proc. – przekazał prezes Nowakowski.

Chińczycy z Yutonga pod wrażeniem wyników autobusów E12 w MPK Łomża
Prezydent Łomży Mariusz Chrzanowski i dyrektor Busnex Andrzej Gołębiowski / foto Grzegorz Daniluk – UM Łomża

Zrównoważona mobilność

Łomża zakupiła osiem autobusów elektrycznych Yutong E12 w ramach projektu pn. „Zrównoważona mobilność miejska w Łomży”, dofinansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego. Dostawa obejmowała także m.in. ładowarki firmy Ekoenergetyka, stacji ładowania połączonej ze stacjonarnym magazynem energii o pojemności 80 kWh oraz szkolenie kierowców i pracowników warsztatów.

Prezes MPK Łomża, Janusz Nowakowski przypomina, że zakupione zostały wówczas autobusy elektryczne z bateriami trakcyjnymi o możliwie dużej pojemności, które wystarczą na całodzienną pracę autobusów bez konieczności doładowania na linii.

-„W tamtym czasie rozwiązanie tego typu było innowacyjne, gdyż większość przewoźników korzystała z ładowania przy pomocy pantografu i wyposażania autobusów w baterie o małej pojemności z częstym doładowywaniem. Natomiast w Łomży wybrane zostało ładowanie wolne w nocy przy użyciu złącza plug-in – przekazał Janusz Nowakowski, podkreślając, że dodatkowym atutem takiego rozwiązania jest możliwość wykorzystywania do ładowania autobusów czystej energii pochodzącej z instalacji fotowoltaicznych, w które już wcześniej inwestowała kierowana przez niego spółka.

Ponadto wprowadzono szereg rozwiązań, które poprawiły funkcjonowanie miejskiego przewoźnika i ograniczyły jego koszty. To m.in. modernizacja sieci elektrycznej poprzez montaż dynamicznych kompensatorów mocy biernej, montaż kolejnej instalacji fotowoltaicznej na zadaszeniu stacji paliw, szkolenia kierowców pod kątem ekonomicznej jazdy oraz system motywacyjny kierowców, aby uzyskać możliwie najniższe zużycie energii przez autobusy.

Co ważne, łomżyński magazyn energii ma możliwość rozbudowy poprzez dołączanie do niego baterii autobusowych, które stracą wymaganą wydajność do zasilania autobusów. W ten sposób można przedłużyć „życie” baterii i jej użyteczność do kilkunastu lat, co ma niebagatelne znaczenie w kwestii ochrony środowiska.

Chińczycy z Yutonga pod wrażeniem wyników autobusów E12 w MPK Łomża
Chińczycy z Yutonga pod wrażeniem wyników autobusów E12 w MPK Łomża / foto Grzegorz Daniluk – UM Łomża

Co dalej?

Warto dodać, że jeszcze w tym roku do Łomży trafią cztery autobusy elektryczne o długości 10 m, których zakup jest współfinansowany z II edycji programu „Zielony Transport Publiczny”.

To nie koniec e-zakupów. W najbliższym czasie spodziewane jest podpisanie umowy z NFOŚiGW na dostawę kolejnych czterech autobusów elektrycznych o długości 12 m. Z ZTP 3.0. A w marcu tego roku miejski projekt „Zrównoważona Mobilność Miejska” uzyskał dofinansowanie z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021-2027. Obejmuje on między innymi przebudowę warsztatu naprawczego MPK wraz z montażem paneli fotowoltaicznych, budowę hali garażowej na terenie zajezdni z wykorzystaniem jej jako konstrukcji pod instalację fotowoltaiczną oraz zakup kolejnych czterech autobusów elektrycznych. W wyniku realizacji projektu uzyskane zostanie prawie 500 kW mocy czystej energii z OZE służącej do zasilania autobusów elektrycznych.

-„Biorąc powyższe pod uwagę oraz to, że nasze autobusy elektryczne objęte są 5-letnią (2 autobusy) i 7-letnia (6 autobusów) gwarancją całopojazdową, a ich baterie gwarancją 10-letnią, możemy spokojnie, sukcesywnie wymieniać stare autobusy zasilane olejem napędowym na „elektryki” z przekonaniem, że wybraliśmy najbardziej optymalną formę transformacji naszego taboru – podsumował Janusz Nowakowski.

Komentarze