Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Czy wodorowce dla Świdnika przyjadą z lokalnej fabryki? Analiza SWZ

infobus
05.07.2023 09:02
0 Komentarzy

Świdnik wzbogaci się o trzy autobusy wodorowe klasy MAXI. Mają być one dostarczone w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą. O finansowaniu tych autobusów pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie.

Teraz przyszedł czas na analizę zapisów SWZ wodorowego przetargu. Sprawdzamy zatem jakich konstrukcji szuka Świdnik.

Premiowane rozwiązania techniczne

Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (80%), właściwości techniczno-eksploatacyjnych (20%).

W przypadku parametrów technicznych, zamawiający premiuje następujące rozwiązania:

  • okres gwarancji i rękojmi całopojazdowej – minimum 84 miesiące – 8 pkt,
  • okres gwarancji i rękojmi na ogniwa wodorowe – minimum 120 miesięcy – 6 pkt,
  • zużycie wodoru – równe lub niższe niż 6 kg/100km – 5 pkt,
  • podział szyby przedniej – dzielona w osi pojazdu, z dodatkową szybą dla tablicy kierunkowej ogrzewana elektrycznie – 1 pkt.

Specyfikacja techniczna

Wodorowce dla Świdnika mają mieć długość od 11,5 do 12,5 m i wysokość maksymalnie 3,4 m. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2, przy czym drugie i trzecie drzwi mają być otwierane odskokowo-przesuwnie. Autobusy będą napędzane silnikiem elektrycznym umieszczonym centralnie o mocy netto minimum 160 kW lub silnikami elektrycznymi umieszczonymi w osi napędowej o sumarycznej mocy netto minimum 220 kW. Pojazdy mają być wyposażone w wodorowe ogniwa paliwowe umieszczone na dachu. Czas tankowania wodoru powinien wynosić około 10-12 minut. Autobusy mają również posiadać akumulatory o energii minimum 30 kWh. Baterie te mają być ładowane przez przyłącze plug-in.

Stanowisko pracy kierowcy to kabina całkowicie oddzielona od przedziału pasażerskiego, z dwoma niezależnymi wejściami: od wewnątrz autobusu oraz od zewnątrz autobusu. Znajdzie się tam m.in. radioodbiornik (bez zdejmowanego panelu), defibrylator AED. Z kolei pasażerowie pojadą na siedzeniach, o ergonomicznym kształcie, wandaloodpornych, tj. o powierzchniach utrudniających naniesienie napisów typu „graffiti”. Wkładki tapicerskie siedziska i oparcia wyposażone będą w gąbkę (piankę) zmiękczającą pod tapicerką.

Tablice kierunkowe zewnętrzne mają być wykonane w oparciu o diody świecące w kolorze białym. Wewnątrz znajdzie się tablica boczna – będzie to ekran LCD o przekątnej minimum 38 cali, przeznaczona do prezentowania informacji o trasie przejazdu danej linii.

Nie ma pewniaków

Na terenie świdnickiej Strefy Aktywności Gospodarczej spółka PAK-PCE buduje fabrykę, w której będą produkowane wodorowe NesoBusy. Analizując SWZ, nie można być jednak pewnym, że to właśnie autobusy tego producenta  trafią do Świdnika. Ma być tanio i ekonomicznie, a zatem oprócz PAK-PCE kandydatami do złożenia oferty są również Arthur Bus i Solaris. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 14 lipca.

Komentarze