Wodorowy autobus MIDI zaprezentowany w Bratysławie
Mobility&Innovation Production s.r.o. (słowacki start-up technologiczny) wspólnie z Wydziałem Inżynierii Uniwersytetu Technologicznego (STU) w Bratysławie zaprezentowali pierwszy w Europie wodorowy midibus tego typu.
Unikalna konstrukcja
Autobus firmy Mobility & Innovation Productions. s.r.o. w segmencie midibusów jako pierwszy w Unii Europejskiej na początku 2022 roku otrzymał europejską homologację dla napędu wodorowego w klasie MIDI. Autobus oparty jest na wyjątkowej koncepcji, ponieważ jego korpus wykonany jest z materiałów kompozytowych. Jest to unikat na skalę światową, ponieważ elementy instalacji wodorowej znajdują się w komorze silnika. Maksymalna masa wodoru, który może zmieścić się w zbiornikach to 10,5 kg, przy ciśnieniu 350 barów, co wystarcza na minimalny zasięg 350 km, dzięki bardzo wydajnemu ogniwu paliwowemu o maksymalnej mocy 30 kW. Zasięg można zwiększyć do kolejnych 100 km dzięki systemowi akumulatorów.
Wyprodukowano na Słowacji
Obecnie autobus został oddany do eksploatacji próbnej. Został on przetestowany w wymagających warunkach. W prezentacji midibusa wzięli udział przedstawiciele słowackiego rządu, w tym Minister Transportu.
„Jestem dumny, że pierwszy homologowany wodorowy midibus w Europie został opracowany i wyprodukowany na Słowacji. Wierzę, że praca naszej firmy, przy jej rekordowych parametrach, zainspiruje transport słowacki i międzynarodowy do korzystania z midibusów wodorowych” – powiedział prezes MIP János Onódi.
„Napęd hybrydowy i modułowe nadwozie to dwie podstawowe cechy pierwszego homologowanego midibusa, które plasują go w wyjątkowej kategorii. Midibus może albo wykorzystywać energię elektryczną zmagazynowaną w akumulatorze do swojego ruchu albo generować ją podczas pracy. Nasza kadra przyczyniła się do opracowania samonośnego nadwozia kompozytowego. Zmienne ułożenie poszczególnych modułów metodą klejenia umożliwia tworzenie modyfikacji nadwozia według konkretnych wymagań klienta, gwarantuje jego niską wagę, a docelowo niskie zużycie midibusa” – wyjaśnił profesor Ľubomír Šooš, dziekan Wydziału Mechanicznego STU w Bratysławie.
Wkład Uniwersytetu Technologicznego
W ciągu prawie 80 lat Wydział Inżynierii Uniwersytetu Technologicznego w Bratysławie rozwinął się w najwyższej klasy szanowaną instytucję naukowo-badawczą w kraju i za granicą. Podczas dni otwartych uczelni, nauczyciele i studenci pokazali gimnazjalistom, że w szkole z tradycjami mogą uczyć się nowoczesnych technologii. Uczniowie gimnazjów i szkół zawodowych z całej Słowacji byli zainteresowani pogłębieniem wiedzy na temat STU i wodorowego midibusa. Mieli okazję zobaczyć nie tylko wodorowego midibusa, ale także inne nowoczesne technologie i innowacyjne projekty, których częścią mogą stać się już na studiach.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze