Tramwajowa sieć trakcyjna
infotram
12.06.2012 13:52
0 Komentarzy
Tramwajowa sieć trakcyjna
Zadaniem sieci trakcyjnej jest doprowadzenie energii elektrycznej do napędu tramwajów. Aby zrealizować tą funkcję, niezbędne jest wykonanie odpowiedniej konstrukcji spełniającej wymogi techniczne.
Energia elektryczna jest dostarczana do tramwajów od góry. Przewody są pod wysokim napięciem, stąd muszą być oddalone od jezdni i zawieszone wysoko ponad skrajnią drogową, tak by uniemożliwić przeskok łuku elektrycznego z sieci na nawet najwyższe pojazdy. Odbierak tramwajowy sunie po dolnej części przewodu, stąd też wieszak może obejmować przewód tylko w górnej części, a przewód posiada specjalne żłobki. Dodatkowo, konieczny jest ciągły kontakt przewodu z odbierakiem. Wymogi te sprawiają, iż sposób rozwieszania sieci trakcyjnej jest odmienny niż sieci energetycznej, podpieranej od dołu lub od góry na izolatorach lub na bocznych uchwytach, ze swobodnym zwisem.
Ze względu na występujące napięcie, sieć trakcyjna jest odizolowana od konstrukcji wsporczych. Zastosowana izolacja jest dwustopniowa –odizolowany jest przewód jezdny od konstrukcji wsporczej, jak i konstrukcja wsporcza od słupów. Zapewnia to bezpieczeństwo nawet w razie uszkodzenia jednej z izolacji.
Podstawowym elementem sieci jezdnej jest przewód jezdny. Przewód ma przekrój okrągły z dwoma podłużnymi żłobkami w górnej części, służącymi do zamocowania wieszaków. Typowo stosowany przewód Djp 100 posiada przekrój 100 mm2 i wykonywany jest w 99,9% z twardej miedzi. Przewód w trakcie transportu nawija się na szpule. Kilometr przewodu ma masę 890 kg –co daje świadomość tego, jak dużą masę muszą utrzymywać w powietrzu konstrukcje wsporcze.
Współpraca przewodu jezdnego z odbierakiem prądu wymaga, aby przewód był naciągnięty oraz by znajdował się na możliwie jednakowej wysokości. Ślizgacz odbieraka z nakładką grafitową musi być równomiernie dociśnięty do sieci, tak by uniknąć przerw w zasilaniu tramwaju. Zrywanie kontaktu odbieraka z siecią doprowadzałoby do wypalania i zniszczenia nakładki grafitowej poprzez łuk elektryczny. Nagłe zmiany w przepływie prądu mogłyby uszkadzać aparaturę elektryczną tramwaju, a także wywoływać szarpnięcia podczas jazdy. Idealnie płaskie zawieszenie przewodu nie jest jednak osiągalne.
W wypadku sieci skompensowanej, przewód jezdny połączony jest z linką nośną. Linka ma za zadanie przenoszenie obciążeń pionowych, a jej zwis jest znaczny. Przewód jezdny jest natomiast utrzymany na równej wysokości. Linkę nośną wykonuje się ze stali Cu95 i łączy krótkimi linkami z linką nośną.
Zarówno przewód, jak i lina nośna, umieszczone w środowisku atmosferycznym, zmieniają swoją długość przy zmianie temperatury zewnętrznej, oscylującej w polskim klimacie w znacznych granicach –od ponad + 30 stopni Celsjusza do poniżej –20 stopni. Zmniejszanie temperatury przyczynia się do skracania przewodu, a zwiększanie –do wydłużania. Zwis linki nośnej ulega zwiększaniu przy wzroście temperatury, jednakże dla zapewnienia odpowiedniego naciągu przewodu jezdnego, stosuje się naprężanie sieci za pomocą regulowanej liczby ciężarów. Ciężary mocuje się na końcu linek, pionowo, na słupach. Ich ilość zwiększa się w lecie, a zmniejsza zimą.
Nie zawsze tramwajowa sieć trakcyjna zawieszona jest z linką nośną, przejmującą siły pionowe oddziałujące na przewód jezdny. Na łukach o małym promieniu, występujących na skrzyżowaniach i pętlach, sieć zawiesza się bez linek. Kompensacja temperaturowa realizowana jest poprzez nieznaczną zmianę geometrii sieci na łuku. Sieć taką nazywa się płaską.
Sieć na odcinkach prostych zawiesza się nie wzdłuż prostej, lecz w zygzak, o odchyleniu kilkudziesięciu centymetrów od osi toru. Ma to na celu zapewnienie równomiernego zużycia nakładek grafitowych odbieraka prądu na całej jego szerokości.
Przewód jezdny wraz z linką nośną połączone są poprzez izolowane wieszaki z linkami poprzecznymi lub wysięgnikami. Linki poprzeczne mocowane są do słupów trakcyjnych –również przez izolatory –bądź do ścian budynków, gdy jest to możliwe. Wysięgniki wykonuje się ze stali lub szkłolaminatu.
Tramwajowa sieć trakcyjna podzielona jest na odcinki zasilania. Każdy odcinek posiada swój punkt zasilania. Odcinki są na tyle krótkie, aby spadek napięcia w sieci trakcyjnej na ich końcach nie wpływał na obniżenie sprawności ruchu tramwajów. W wypadku awarii zasilania jednego odcinka, możliwy jest ruch tramwajów w innych częściach sieci tramwajowej.
Sieć trakcyjna jest podatna na zjawiska atmosferyczne. Anomalie pogodowe takie jak wichury mogą sprawiać, iż gałęzie drzew bądź same drzewa upadną na sieć i doprowadzą do jej uszkodzenia.
Popularnie stosowany przekrój przewodu jezdnego ma wpływ na pozostałe ogniwa układu zasilania, takie jak podstacje i rozmieszczenie punktów zasilania sieci. Pole powierzchni przekroju poprzecznego przewodu jezdnego ogranicza maksymalny prąd, jaki może płynąć przez sieć trakcyjną bez jej uszkodzenia. Stąd też długość odcinków zasilania oraz rozmieszczenie podstacji zależne jest od obciążenia ruchem i poboru ruchem występującego na danym fragmencie sieci tramwajowej.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
Więcej z Działu Pasażer
Warszawa: Częściowe wznowienie ruchu metra na linii M1
Pasażerza darmo
01.07.2025
Warszawa: Pożar w metrze. Ruch pociągów linii M1 całkowicie wstrzymany
Pasażerza darmo
01.07.2025
Wszystkie warszawskie linie tramwajowe i metro pojadą rzadziej
Pasażerza darmo
30.06.2025
Warszawa przypomina o remoncie torów na ul. Słomińskiego
Pasażerza darmo
26.06.2025
Wakacyjne remonty torowisk w Łodzi. Jak pojadą tramwaje?
Pasażerza darmo
25.06.2025
Warszawa: Od soboty tramwaje nowej linii 19 pojadą na Stegny
Pasażerza darmo
24.06.2025
Historyczne tramwaje powracają na szczecińskie tory. Start już 6 lipca
Pasażerza darmo
22.06.2025
Tymczasowe zmiany na liniach tramwajowych w Gdańsku
Pasażerza darmo
10.06.2025
8 czerwca w Krakowie rusza linia tramwajowa nr 40
Pasażerza darmo
07.06.2025
Wykolejenie tramwaju na Woli. Duże utrudnienia dla pasażerów i kierowców
Pasażerza darmo
06.06.2025
Przypominamy. Olbrzymie utrudnienia dla pasażerów warszawskich tramwajów
Pasażerza darmo
29.05.2025
Gdańsk: Tymczasowe zmiany na trasach linii 8, 9, 60 i T8
Pasażerza darmo
28.05.2025
Awaria wodociągowa zatrzymała tramwaje MPK Wrocław
Pasażerza darmo
22.05.2025
Wydłużona trasa linii tramwajowej nr 7 w Szczecinie. Od 28 czerwca
Pasażerza darmo
22.05.2025
Powrót tramwajów MPK Łódź na Kochanówkę
Pasażerza darmo
19.05.2025
Siedem linii tramwajowych MPK Wrocław wraca na stałe trasy. Od 17 maja
Pasażerza darmo
16.05.2025
Remont węzła tramwajowego przy poznańskim AWF. Zaraz po długim weekendzie
Pasażerza darmo
05.05.2025
W Gdańsku rusza linia tramwajowa nr 60. Pierwsze kursy w majówkę
Pasażerza darmo
30.04.2025
Zabytkowe tramwaje wracają na poznańskie tory
Pasażerza darmo
26.04.2025
Wrocław: Biskupin bez tramwajów
Pasażerza darmo
25.04.2025
Wracają warszawskie turystyczne linie tramwajowe
Pasażerza darmo
24.04.2025
Trwa budowa metra na Bemowie. Tramwaje nie dojadą do pętli os. Górczewska
Pasażerza darmo
23.04.2025
ZTM wprowadza zmiany w kursowaniu 9 linii tramwajów w Katowicach
Pasażerza darmo
23.04.2025
Więcej z Działu Prawo
Więcej z Działu Przewoźnicy
Krakowska stodwójka w Warszawie
08.05.2025
Literacki tramwaj pojedzie przez Warszawę
Przewoźnicyza darmo
22.04.2025
MPK Kraków i MPK Poznań ponownie wymienią się tramwajami
Przewoźnicyza darmo
19.04.2025
Wielkanocny Tramwaj MPK Wrocław
Przewoźnicyza darmo
09.04.2025
Pierwsza Škoda 52T już w Pradze
04.04.2025
Skody za Tatry. W Brnie
28.03.2025
Więcej z Działu Producenci
Tramwaje Stadler Tramlink w Mediolanie. ATM modernizuje flotę
Producenciza darmo
20.02.2025
Oto TINA. Od Stadlera dla Rostocku
20.02.2025
Tramwaje Škoda debiutują w Bonn
11.12.2024
Tramwaje Inekon T8M-700IT dla Bułgarii
02.06.2009
Tramwaje modułowe UKWZ
12.05.2009
Więcej z Działu Infrastruktura
Szczeciński Szybki Tramwaj zwolnił do 10 km/h. Pękają szyny
Infrastrukturaza darmo
27.06.2025
Tunel tramwajowy w Krakowie zamknięty na miesiąc
Infrastrukturaza darmo
17.06.2025
Rozjazd nakładkowy w centrum Warszawy
Infrastrukturaza darmo
16.06.2025
19 czerwca tramwaje MPK Kraków wrócą na Franciszkańską
Infrastrukturaza darmo
12.06.2025
Specjalny pociąg szlifuje tory w warszawskim metrze
Infrastrukturaza darmo
08.06.2025
Komentarze