Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

TEN-T 2011 – dwa polskie projekty z dofinansowaniem

infotrans
09.02.2012 18:17
0 Komentarzy

Po rozstrzygnięciu przez Komisję Europejską konkursów przeprowadzonych w 2011 r. w ramach programu wieloletniego Polska otrzymała środki z Funduszu TEN-T na realizację 2 projektów o łącznej wartości 32,99 mln EUR. Przyznana pomoc finansowa wynosi 16,5 mln EUR, co stanowi 10,2% całkowitej alokacji w ramach rozstrzygniętych konkursów. Jest to 3 wynik (po Hiszpanii i Włoszech) wśród wszystkich państw biorących udział w konkursach. Całkowita kwota środków z Funduszu TEN-T rozdysponowana w ramach rozstrzygniętych konkursów wyniosła 161,3 mln EUR, w tym:
•47,8 mln EUR dla projektów z zakresu Autostrad Morskich –MoS;
•10,2 mln EUR dla projektów z zakresu Usług Informacji Rzecznej –RIS;
•103,3 mln EUR dla projektów z zakresu Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym –ERTMS.
Polska złożyła 2 samodzielne projekty, które otrzymały dofinansowanie z Funduszu TEN-T. Są to:
– Zabudowa systemu ERTMS/ETCS poziom 1 na ciągu linii E20/CE20 na odcinku Kunowice –Terespol, projekt zgłoszony przez PKP PLK S.A. Dofinansowanie: 15,43 mln EUR. Przyznanie dofinansowania dla przedmiotowego projektu przyczyni się do przyśpieszenia wdrożenia nowoczesnego systemu sterowania ruchem na liniach kolejowych w Polsce. Jest to drugi dofinansowany z Funduszu TEN-T, obok CMK na odcinku Grodzisk Mazowiecki –Zawiercie, projekt inwestycyjny PKP PLK S.A. z zakresu ERTMS.
– Zakup i instalacja urządzeń pokładowych ETCS SRS 3.x.0 w 9 lokomotywach ES64U4 „Husarz”(EU44) oraz testy liniowe na odcinkach infrastruktury wyposażonych w urządzenia ETCS Level 1 i 2 SRS 2.3.0 w Polsce, Czechach i Austrii, projekt zgłoszony przez PKP Intercity S.A. Dofinansowanie: 1,07 mln EUR. Wsparcie przez Komisję Europejską przedmiotowego projektu umożliwi, dzięki funkcjonalnościom systemu ETCS, wykorzystanie w trakcie eksploatacji możliwości lokomotyw Husarz.
Ponadto wsparcie z Funduszu TEN-T otrzymały także 2 projekty, w których Polska uczestniczyła wspólnie z innymi krajami. To:
– IRIS Europe 3 –beneficjent po stronie polskiej: MTBiGM;
– LNG In Baltic Sea Ports –beneficjent po stronie polskiej: ZMP Szczecin i Świnoujście.
Polska może korzystać ze środków Funduszu TEN-T od chwili wstąpienia do UE w 2004 r. Dotychczas otrzymano dofinansowanie dla 31 projektów z niemal wszystkich sektorów transportu –kolejowego, drogowego, lotniczego oraz żeglugi śródlądowej w łącznej kwocie 90,51 mln EUR. Łączna wartość tych projektów wynosi 189,99 mln EUR. Zatwierdzone projekty są głównie projektami studyjnymi służącymi przygotowaniu przyszłych inwestycji. Pierwszy polski projekt zawierający komponent inwestycyjny uzyskał dofinansowanie w roku 2009 –dotyczy on zabudowy systemu ETCS na Centralnej Magistrali Kolejowej.

Komentarze