Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowe cele BiT City

infotrans
15.12.2011 19:42
0 Komentarzy
Nowe inwestycje w BiT City to efekt odłożenia na przyszłość budowy linii kolejowej z Bydgoszczy Głównej do bydgoskiego portu lotniczego. – Rezygnujemy z niej na razie, bo strumień podróżujących byłby obecnie zbyt mały –podkreśla marszałek Piotr Całbecki.
Ministerstwo Transportu zaakceptowało zmiany w projekcie szybkiej kolei metropolitalnej i związanej z nią integracji transportu publicznego naszej aglomeracji, zaproponowane przez koordynujący przedsięwzięcie samorząd województwa i uzgodnione przez wszystkich partnerów. Chodzi o odmienne niż dotychczas przypisanie odpowiedzialności za poszczególne podprojekty oraz dołożenie nowych inwestycji: rozbudowy węzła zachodniego w Bydgoszczy, budowy nowych przystanków kolejowych i przebudowy wiaduktu w Cierpicach w gminie Wielka Nieszawka. –„Nowe inwestycje w BiT City to efekt odłożenia na przyszłość budowy linii kolejowej z Bydgoszczy Głównej do bydgoskiego portu lotniczego. – Rezygnujemy z niej na razie, bo strumień podróżujących byłby obecnie zbyt mały. Zaoszczędzone w ten sposób środki, 60 milionów złotych, przeznaczamy na cztery przedsięwzięcia, będące w znacznej części de facto pierwszym etapem budowy linii na lotnisko. Do sprawy pociągu na lotnisko wrócimy w ramach nowej europejskiej perspektywy finansowanej 2014-20”–podkreśla marszałek Piotr Całbecki. 
Marszałek Piotr Całbecki podczas spotkania
Największe z tych przedsięwzięć to rozbudowa węzła zachodniego w rejonie ulicy Grunwaldzkiej w Bydgoszczy, gdzie w miejscu starego wiaduktu powstanie nowy, nowoczesny i szerszy, dzięki czemu zlikwidujemy kolejowe „wąskie gardło”w tym miejscu. Była to jedna z dwóch inwestycji, której dofinansowanie zaproponowaliśmy Bydgoszczy w związku z uwolnieniem środków, przeznaczonych początkowo na linię do portu lotniczego. Drugą był zakup taboru tramwajowego. Władze Bydgoszczy wybrały rozbudowę węzła i to ten projekt będzie realizowany. Poza tym do BiT City dołączamy jeszcze budowę przystanków kolejowych Bydgoszcz Błonie oraz Trzciniec w gminie Białe Błota oraz przebudowę wiaduktu w Cierpicach, gdzie także powstanie stacja kolejowa. Podział odpowiedzialności za poszczególne podprojekty pomiędzy partnerów projektu –uzgodniony wspólnie, zaakceptowany przez unijnych ekspertów JASPERS i Ministerstwo Transportu –oznacza, że po nowym roku na liście projektów kluczowych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko zamiast jednego projektu BiT City pojawi się pięć odrębnych przedsięwzięć:
– zakup taboru dla BiT City
– system bilet metropolitalny
– budowa linii tramwajowej do Fordonu
– budowa wiaduktów i przystanków dla BiT City
– integracja transportu miejskiego Toruń.
Aktualny podział środków i odpowiedzialności w projekcie BiT City można sprawdzić  tutaj , a o perspektywach wprowadzenia biletu metropolitalnego tutaj. Informacje związane z budową tramwaju do Fordonu na stronie realizującej przedsięwzięcie bydgoskiej miejskiej spółki Tramwaj Fordon są tutaj. Wkrótce rusza realizacja innej ważnej inwestycji, bez której BiT City byłby szybką koleją tylko w założeniu –rewitalizacja linii kolejowej nr 18 między Bydgoszczą i Toruniem, która umożliwi pokonywanie tego dystansu w przyzwoitym czasie. Dzięki skutecznemu lobbingowi samorządowych władz województwa projekt jest już na liście kluczowej PO IiŚ, a administrująca torami kolejowa spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiada ogłoszenie jeszcze w grudniu przetargu na wykonanie robót. O marszałkowskich zabiegach na rzecz rewitalizacji linii nr 18 można przeczytać tutaj.
Wartość wszystkich projektów związanych z BiT City to miliard dwieście milionów (1,2 mld) złotych. Wartość wsparcia to maksimum tego, co można było uzyskać –blisko 713 milionów złotych.

Komentarze