Ministerstwo bierze się za rozkłady jazdy
Dzisiaj Ministerstwo Transportu kończy konsultacje społeczne rozporządzenia w sprawie rozkładów jazdy. Projekt przedmiotowego rozporządzenia był już przedmiotem konsultacji społecznych w styczniu 2011 r. Z uwagi jednak na znaczące zmiany, które zostały wprowadzone do projektowanej regulacji w wyniku przeprowadzonych konsultacji społecznych, za zasadne uznano ponowne przesłanie projektu do podmiotów, które przekazały swoją opinię i uwagi na temat proponowanych rozwiązań. Teraz rozkłady mają być jednolite i przejrzyste, czyli przygotowywane według jednego wzoru, z zastosowaniem oznaczeń i symboli ze specjalnie ustalonego katalogu. Wprowadza m.in. obowiązek odpowiedniego oznaczenia linii komunikacyjnej. I tak przewozy o charakterze użyteczności publicznej sygnowane mają być literą 'U’, regularne specjalne – 'RS’, a inne regularne niemające charakteru użyteczności publicznej oraz niebędące przewozami regularnymi specjalnymi oznaczone mają być literą 'R’. Regulacja ta jest wiąże się z tym, że od 1 stycznia 2017 r. uprawnienia do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego będą obowiązywały wyłącznie w przewozach o charakterze użyteczności publicznej, więc odpowiednie oznaczenie linii komunikacyjnej będzie niezbędną informacją dla pasażerów chcących skorzystać z tego uprawnienia. A oto ministerialne uzasadnienie rozporządzenia:
-„Wydanie przedmiotowego rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 34 ust. 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe (Dz. U. z 2000 r. Nr 50, poz. 601, z późn. zm.), zwanej dalej „Prawem przewozowym’. Upoważnienie do wydania projektowanego rozporządzenia zostało zmienione przez art. 66 pkt 10 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 5, poz. 13 i Nr 228, poz. 1368), zwanej dalej „ustawą o ptz’. Ustawa o ptz przede wszystkim wprowadza zróżnicowanie pomiędzy przewozami o charakterze użyteczności publicznej i przewozami wykonywanymi na zasadach komercyjnych. Systemowa zmiana przepisów regulujących regularny przewóz osób stała się podstawową przyczyną dokonania zmian art. 34 Prawa przewozowego i opracowania projektowanego rozporządzenia.
Obecnie kwestie związane z rozkładami jazdy reguluje rozporządzenie Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 13 stycznia 2006 r. w sprawie treści, sposobu i terminów ogłaszania rozkładów jazdy oraz ich aktualizacji, warunków ponoszenia kosztów związanych z zamieszczaniem informacji dotyczących rozkładów jazdy oraz podawaniem rozkładów jazdy do publicznej wiadomości (Dz. U. Nr 12, poz. 79). Obowiązująca regulacja jest zbyt ogólna i nie uwzględnia specyfiki poszczególnych rodzajów przewozów. Ponadto, dla prawidłowego funkcjonowania regularnych przewozów osób niezbędne jest uregulowanie tak istotnych zagadnień związanych z rozkładami jazdy, jak: proces zatwierdzania rozkładu jazdy przez właściwy organ, wprowadzanie zmian do rozkładów jazdy i ujednolicenie sposobu aktualizacji rozkładów jazdy, podawanie rozkładów jazdy do publicznej wiadomości oraz zamieszczanie informacji o rozkładzie jazdy na obiektach przystankowych. W szczególności, mając na uwadze skalę przewozów, potrzeba uregulowania ww. kwestii dotyczy transportu drogowego (przy uwzględnieniu odrębności w przewozach wykonywanych w transporcie drogowym w komunikacji miejskiej) oraz transportu kolejowego (przy uwzględnieniu obowiązujących w tym zakresie regulacji o transporcie kolejowym).
Należy wyjaśnić, że w celu prawidłowego funkcjonowania rynku regularnych przewozów osób istnieje potrzeba właściwego uregulowania takich kwestii jak: podstawowego katalogu stosowanych w rozkładach jazdy oznaczeń i symboli, sposobu sporządzenia rozkładu jazdy, trybu przeprowadzania zmian rozkładów jazdy czy też treści powiadomienia odpowiednich podmiotów przez przewoźnika o aktualności rozkładu jazdy. Ponadto, niezbędne jest uregulowanie i ujednolicenie ww. zagadnień dla właściwych organów wydających dokumenty uprawniające do wykonywania przewozów (do których załącznikiem jest rozkład jazdy) jako podmiotów, które powinny być odpowiedzialne za organizowanie i funkcjonowanie regularnych przewozów osób na swoim obszarze, w celu prawidłowej realizacji ich zadań. Projektowane rozporządzenie w §2 ust. 1 wprowadza definicje różnych rodzajów komunikacji w transporcie drogowym (osobowej, przyspieszonej, pospiesznej i ekspresowej. Zaproponowane definicje mają na celu ujednolicenie poszczególnych rodzajów komunikacji funkcjonujących w ramach regularnych przewozów osób. Ponadto, zaproponowano wprowadzenie definicji komunikacji międzynarodowej, również w celu ujednolicenia rozumienia tego pojęcia w różnych rodzajach transportu. Należy przy tym mieć na uwadze, że definicja ta – w odniesieniu do regularnego przewozu osób regulowanych ustawą o ptz -obejmuje zarówno międzynarodowe przewozy pasażerskie, jak również przewozy realizowane w strefie transgranicznej (obydwa przewozy odbywają się z przekroczeniem granicy RP). W §2 ust. 2 wyjaśniono pojęcia stosowane w rozporządzeniu, w tym rejestr terytorialny (na potrzeby opisanych poniżej: oznakowania obiektów przystankowych oraz nadawania numeru linii komunikacyjnej) oraz właściwy organ. Należy przy tym wyjaśnić, żc projektowana regulacja dotyczy, w zakresie:
1) przewozów o charakterze użyteczności publicznej, jak również przewozów komercyjnych w transporcie innym niż transport drogowy i kolejowy -organizatorów publicznego transportu zbiorowego, o których mowa w ustawie o ptz;
2) przewozów komercyjnych w transporcie drogowym:
a) do dnia 31 grudnia 2016 r. – organów wskazanych w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874, z późn. zm.),
b) od dnia 1 lipca 2016 r. – organizatorów publicznego transportu zbiorowego, o których mowa w ustawie o ptz, w związku ze zmianami, jakie wprowadza ta ustawa w zakresie dokumentu uprawniającego do wykonywania regularnych przewozów osób niebędących przewozami o charakterze użyteczności publicznej;
3) przewozów komercyjnych w transporcie kolejowym – Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego;
4) przewozów regularnych specjalnych – organów wskazanych w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym.
W projektowanych przepisach rozdziału 2 („Treść rozkładu jazdy’) proponuje się uregulowanie i ujednolicenie kwestii związanych z niektórymi elementami treści rozkładu jazdy, w szczególności:
1) z uwagi na wspomnianą wyżej systemową zmianę, jaką wprowadziła ustawa o ptz, zasadnym jest wprowadzenie odpowiedniego oznaczenia linii komunikacyjnej;należy podkreślić, że z dniem 1 stycznia 2017 r. uprawnienia do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego będą obowiązywały wyłącznie w przewozach o charakterze użyteczności publicznej, zatem odpowiednie oznaczenie linii komunikacyjnej będzie niezbędną informacją dla pasażerów, którzy będą chcieli korzystać z przysługujących im uprawnień;
2) wprowadzenie, jako elementu obligatoryjnego rozkładu jazdy, objaśnień użytych oznaczeń i symboli;należy podkreślić, że katalog obecnie stosowanych oznaczeń i symboli jest bardzo zróżnicowany;te same oznaczenia/symbole stosowane u jednego przewoźnika, mogą oznaczać coś innego w drugiego przewoźnika, co nie wpływa korzystnie na przejrzystość informacji dla pasażerów;w związku z powyższym, w załączniku nr 1 do rozporządzenia, zaproponowano katalog podstawowych oznaczeń i symboli, które mogą być stosowane w rozkładzie jazdy (§3 ust. 5);
3) w zakresie drogi przejazdu (§3 ust. 1 pkt 5) w transporcie drogowym zaproponowano doprecyzowanie, w jaki sposób powinno odbywać się określenie tej drogi (§3 ust. 4);należy wskazać, że obecnie obowiązujące rozporządzenie przewiduje wśród elementów rozkładu jazdy określenie drogi przejazdu z uwzględnieniem odległości w kilometrach pomiędzy punktami odprawy osób;mając na uwadze rozbieżności w zakresie określania tego elementu, zasadnym wydaje się uregulowanie tego zagadnienia;powyższe określenie będzie niezbędne dla właściwego organu do badania prawidłowości sporządzenia rozkładu jazdy (§7 ust. 4 pkt 2);
4) mając na uwadze brak ujednolicenia nazewnictwa i numeracji obiektów przystankowych w transporcie drogowym (co w praktyce prowadzi do tego, iż ten sam obiekt jest różnie oznaczany przez poszczególnych przewoźników), w projektowanym rozporządzeniu postanowiono wskazać, co zawiera nazwa i numer takiego obiektu;ponadto, potrzeba uregulowania tego zagadnienia jest związana z przepisami ustawy o ptz, które nakładają na organizatorów publicznego transportu zbiorowego obowiązek określenia przystanków komunikacyjnych i dworców położonych na obszarze swojej właściwości;dla stworzenia wykazu obiektów przystankowych celowym jest ujednolicenie przedmiotowych kwestii;
5) ze względu na specyfikę przewozów wykonywanych w transporcie drogowym, w rozkładzie jazdy, poza elementami wskazanymi w §3, powinny zostać określone:
a) numer linii komunikacyjnej, który jest nadawany przez właściwy organ (§8 ust. 3 i 4),
b) imię i nazwisko osoby zarządzającej transportem – w tym miejscu należy wyjaśnić, że z dniem 4 grudnia 2011 r. wejdzie w życie tzw. „pakiet rozporządzeń’, który zmieni zasady wykonywania usług transportu drogowego*, w tym w zakresie wskazania u przewoźnika osoby fizycznej, która faktycznie i w sposób ciągły będzie zarządzała operacjami transportowymi przedsiębiorstwa i jednocześnie będzie miała rzeczywisty związek z przedsiębiorstwem, chyba że przewoźnik przedsiębiorca samodzielnie zarządza transportem i posiada odpowiednie kwalifikacje;zarządzający transportem powinien odpowiadać za prawidłowe sporządzenie rozkładu jazdy, dlatego zasadnym jest wskazanie imienia i nazwiska tej osoby w rozkładzie jazdy;
e) informacje w zakresie średniej prędkości technicznej pomiędzy przystankami komunikacyjnymi oraz prędkości komunikacyjnej, w poszczególnych kursach na całej linii komunikacyjnej – wprowadzenie tego elementu wynika z obecnego określania przez przewoźników czasu przejazdu pomiędzy poszczególnymi przystankami komunikacyjnymi w taki sposób, że środki transportu, którymi wykonywany jest przewóz musiałyby znacznie przekraczać dozwoloną prędkość, a w pewnych przypadkach przejazd we wskazanym przez przewoźnika czasie jest niemożliwy z technicznego punktu widzenia;zatem omawiany element ma zapewnić rzetelne opracowanie przez przewoźnika rozkładu jazdy;sposób wyliczenia średniej prędkości technicznej i komunikacyjnej określono w załączniku nr 2 do rozporządzenia;
6) mając na uwadze dążenie do ujednolicenia kwestii dotyczących rozkładów jazdy i ich sporządzania, w §5 ust. 1 wskazano, że w przypadku określenia wzoru rozkładu jazdy przez właściwy organ, przewoźnik będzie zobowiązany do sporządzenia rozkładu jazdy zgodnie z takim wzorem;natomiast w załączniku nr 3 do rozporządzenia przedstawiono przykładowy sposób sporządzenia rozkładu jazdy.
Projekt przedmiotowego rozporządzenia, w odróżnieniu od obecnie obowiązującego, określa tryb zatwierdzania rozkładów jazdy (rozdział 3 „Tryb zatwierdzania rozkładów jazdy), który w transporcie drogowym obejmuje dokonanie przez właściwy organ weryfikacji proponowanego rozkładu jazdy, zwłaszcza pod względem:
1) prawidłowości sporządzenia rozkładu jazdy, w tym w zakresie obiektów przystankowych:
2) poprawności przyjętych odległości przystankowych i długości linii;
3) prawidłowości wyliczenia czasu jazdy i przejazdu między przystankami komunikacyjnymi i dworcami oraz dla poszczególnych kursów;
4) prawidłowości wyliczenia średniej prędkości technicznej i komunikacyjnej.
W przypadku negatywnego wyniku weryfikacji projektu rozkładu jazdy, przewoźnik będzie realizował przewozy na podstawie dotychczasowego rozkładu jazdy, chyba że przewoźnik ten dokona odpowiednich modyfikacji projektu rozkładu jazdy, które pozwolą na jego zatwierdzenie, o ile o możliwości dokonania takich modyfikacji powiadomi przewoźnika właściwy organ, a przewoźnik odpowiednio poprawi rozkład jazdy i przekaże właściwemu organowi w terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania powiadomienia (§8 ust. 1). W przypadku nie przekazania poprawionego rozkładu jazdy w ww. terminie przewoźnik powinien liczyć się z tym, że właściwy organ nie zdąży przeprowadzić procesu zatwierdzenia rozkładu jazdy i proponowany przez przewoźnika rozkład jazdy zacznie obowiązywać od następnego najbliższego terminu.
Pozytywny wynik weryfikacji właściwy organ zatwierdza, nadając numer linii komunikacyjnej i składając podpis, stawiając pieczęć i wpisując datę zatwierdzenia. W ij 9 określone zostały elementy numeru linii komunikacyjnej. W transporcie kolejowym tryb zatwierdzania regulowany jest w regulaminie przydzielania (ras pociągów i korzystania z przydzielonych tras pociągów przez licencjonowanych przewoźników kolejowych, opracowywanym przez zarządcę infrastruktury na podstawie przepisów o transporcie kolejowym. Dlatego też w tym zakresie proponuje się odesłanie do ww. regulacji. W odniesieniu do pozostałych rodzajów transportu rozporządzenie wskazuje przepisy, jakie będą miały zastosowanie do rozkładów jazdy w tych rodzajach transportu.
Projektowany rozdział 4 („Sposób i terminy ogłaszania i aktualizacji rozkładów jazdy’) reguluje zagadnienie podawania rozkładów jazdy do publicznej wiadomości (ogłaszania), odróżniając ogłaszanie rozkładów jazdy od ogłaszania niektórych informacji zawartych w rozkładzie jazdy (m.in. na przystankach komunikacyjnych i dworcach), niezbędnych dla pasażerów w celu korzystania z określonych usług przewozowych i planowania podróży.
Należy zauważyć, że ustawa o ptz przewiduje, iż organizowanie publicznego transportu zbiorowego polega m.in. na zapewnieniu odpowiednich warunków funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego w zakresie systemu informacji dla pasażera, którego administrowanie należy do właściwego organizatora publicznego transportu zbiorowego. Dla prawidłowego funkcjonowania takiego systemu niezbędne jest posiadanie przez właściwych organizatorów rozkładów jazdy przewoźników wykonujących przewozy na obszarze ich właściwości, w celu podania do widomości pasażerów niezbędnych informacji dotyczącej określonych przewozów. W związku z powyższym, w projektowanym §12 ust. 1 pkt 2 wskazano, jako jeden ze sposobów podania rozkładu jazdy do publicznej wiadomości, przekazanie rozkładu jazdy organizatorom publicznego transportu zbiorowego, na których obszarze przewoźnik wykonuje przewozy, celem podania do publicznej wiadomości niezbędnych do administrowania systemem informacji dla pasażera (poprzez przekazanie kopii zatwierdzonego rozkładu jazdy w postaci pliku w formacie PDF – §12 ust. 3 pkt 2). W transporcie kolejowym przedmiotową kwestię reguluje projektowany §12 ust. 2 pkt 2.
Mając na uwadze wspomniane wcześniej informacje niezbędne dla pasażerów celem korzystania z usług przewozowych, w projektowanym §13 określono elementy, jakie powinna zawierać informacja o rozkładzie jazdy, zamieszczona na przystanku komunikacyjnym i dworcu. W transporcie drogowym i innym szynowym obowiązek przewoźnika w tym przypadku polega na przekazaniu odpowiednio przygotowanej informacji o rozkładzie jazdy, wraz z kopią zatwierdzonego rozkładu jazdy (na 10 dni przed terminem obowiązywania rozkładu jazdy w formie elektronicznej w postaci pliku PDF), właścicielowi lub zarządzającemu danym przystankiem komunikacyjnym lub dworcem, celem zamieszczenia informacji na tym obiekcie przez jego właściciela lub zarządzającego. W transporcie kolejowym kwestie te regulują przepisy o transporcie kolejowym.
W celu ujednolicenia koloru tła, na którym przygotowuje się informację o rozkładzie jazdy zamieszczana na przystankach komunikacyjnych i dworcach, w projektowanym §13 ust. 4 wskazano, że dla odjazdów środków transportowych informację przygotowuje się na tle żółtym, natomiast dla przyjazdów – na tle białym. Dla uporządkowania zagadnienia związanego z podawaniem rozkładów jazdy do publicznej wiadomości, niezbędnym jest wskazanie konkretnych terminów obowiązywania rozkładów jazdy. I tak:
1) w transporcie drogowym, mając na uwadze potrzebę zapewnienia stabilności wykonywania usług przewozowych na podstawie określonego rozkładu jazdy oraz znaczenie tego rodzaju transportu dla regularnego przewozu osób, proponuje się terminy obowiązywania rozkładu jazdy (dzień 1 marca, najbliższa niedziela po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych w publicznych szkołach i placówkach artystycznych, dzień 1 października, druga niedziela grudnia);wyjątek stanowi wystąpienie zakłócenia w świadczeniu usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego lub bezpośredniego ryzyka powstania takiej sytuacji, jako sytuacji nadzwyczajnej, gdzie postanowiono pozostawić decyzję co do terminu obowiązywania rozkładu jazdy organizatorowi publicznego transportu zbiorowego;
2) w transporcie kolejowym przedmiotowe zagadnienie regulowane jest przepisami o transporcie kolejowym, stąd zaproponowano stosowane odesłanie do tych przepisów w §14 ust. 1 pkt 2;
3) w transporcie linowym, linowo-terenowym i w żegludze śródlądowej, z uwagi na skalę usług przewozowych w tych rodzajach transportu, postanowiono pozostawić swobodę przewoźnikowi w zakresie wskazania terminu obowiązywania rozkładu jazdy;
4) w komunikacji miejskiej, biorąc pod uwagę specyfikę tych przewozów przede wszystkim konieczność dokonywania częstych zmian rozkładu jazdy, postanowiono o pozostawieniu omawianej kwestii w gestii organizatora publicznego transportu zbiorowego;
5) w zakresie przewozów regularnych specjalnych nie ma potrzeby wprowadzania konkretnych terminów wejścia w życie rozkładu jazdy, dlatego decyzję co do terminu pozostawiono w gestii przewoźnika.
Powyżej wskazane terminy obowiązywania odnoszą się również do zmian rozkładu jazdy, które będą skutkowały podaniem zmienionego rozkładu jazdy do publicznej wiadomości w odpowiednich terminach. W transporcie drogowym, poza ww. czterema terminami (poza wyjątkiem dotyczącym sytuacji nadzwyczajnej), zasadnym jest umożliwienie przewoźnikowi dokonania zmiany rozkładu jazdy w innym terminie, jednakże wyłącznie w uzasadnionych przypadkach. Za takie przypadki uznano:
1) względy ekonomiczne związane z ograniczeniem zakresu wykonywanych usług przewozowych, z uwagi na ich nieopłacalność (w tym: zmniejszenie częstotliwości kursowania, liczby kursów, dni kursowania, liczby miejsc zatrzymania środków transportowych, skrócenie niektórych kursów na danej linii komunikacyjnej):
2) wystąpienie okoliczności niezależnych od przewoźnika, wymagających zmiany rozkładu jazdy, jak np. zmiana nazwy ulicy czy likwidacja przystanku komunikacyjnego;jednakże w przypadku, gdy okoliczności te mają charakter przejściowy (np. awaria sieci, roboty drogowe, blokady drogowe), zmiany rozkładu jazdy dokonuje się na czas trwania tych okoliczności, po ustaniu których ponownie będzie obowiązywał rozkład jazdy sprzed ich wystąpienia (§15 ust. 4 i 5).
W przypadku, gdy w ramach aktualizacji rozkładu jazdy w transporcie drogowym przewoźnik:
1) planuje dokonanie zmian, to powinien je przekazać właściwemu organowi nie później niż w terminie 30 dni przed terminem obowiązywania rozkładu jazdy (celem przeprowadzenia procesu zatwierdzenia rozkładu jazdy);jeżeli proponowane zmiany mają wpływ na uzgodnienia zasad korzystania z określonych obiektów przystankowych, przewoźnik powinien przekazać również stosowne potwierdzenia uzgodnienia tych zasad;
2) nie planuje dokonywania zmian, to powinien przekazać właściwemu organowi, jak również właścicielom i zarządzającym obiektami przystankowymi, na których zatrzymują się środki transportowe danego przewoźnika w ramach określonej linii komunikacyjnej, nie później niż w terminie 30 dni przed najbliższą niedzielą po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych w publicznych szkołach i placówkach artystycznych, powiadomienie o aktualności obowiązującego rozkładu jazdy;w załącznikach nr 3 i 4 do rozporządzenia przedstawiono przykładowy sposób sporządzenia stosownych powiadomień.
W projektowanym rozdziale 5 rozporządzenia („Warunki ponoszenia kosztów związanych zamieszczaniem informacji dotyczących rozkładów jazdy oraz podawaniem rozkładów jazdy do publicznej wiadomości’) odróżniono wyżej omówione ogłaszanie rozkładów jazdy od ogłaszanie niektórych informacji z rozkładu jazdy (informacji o rozkładzie jazdy) niezbędnych dla pasażerów. W związku z tym, że obowiązek podania do publicznej wiadomości rozkładu jazdy ciąży, co do zasady, na przewoźniku, w §18 wskazano, że koszty z tym związane ponosi przewoźnik. Mając na uwadze przepisy o transporcie kolejowym, w §18 ust. 2 wskazano, że w przypadku obowiązku zarządcy infrastruktury podania rozkładu jazdy do publicznej wiadomości na swojej stronie internetowej, koszty z. tym związane ponosi zarządca infrastruktury. Natomiast w odniesieniu do podawania rozkładu jazdy do publicznej wiadomości poprzez zamieszczenie informacji o rozkładzie jazdy na przystankach komunikacyjnych i dworcach oraz w ramach systemu informacji dla pasażera, przez wskazane w projektowanym rozporządzeniu podmioty, w §19 ust. 1 wskazano, że koszty ponosi przewoźnik na podstawie zawartej umowy. W §19 ust. 2 określono, jakie kryteria należy brać pod uwagę przy określaniu przedmiotowych kosztów.
Projektowany rozdział 6 („Przepisy przejściowe i końcowe’) przewiduje, że proponowane regulacje z dniem wejścia w życie rozporządzenia, będą miały zastosowanie do rozkładów jazdy obowiązujących na podstawie dotychczasowych przepisów w przypadku wprowadzenia w nich zmian wynikających z tego rozporządzenia. Aby uregulować kwestię wniosków dotyczących zmian rozkładów jazdy w transporcie drogowym złożonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, w §21 ust. 2 przewidziano, że do wniosków tych mają zastosowanie przepisy dotychczasowe. W odniesieniu do transportu drogowego proponuje się, aby przepisy dotyczące określenia nazwy linii komunikacyjnej oraz informacji o rozkładzie jazdy i kosztów związanych z jej zamieszczaniem na przystankach komunikacyjnych i dworcach, z uwagi na potrzebny czas do przygotowania się zainteresowanych podmiotów do wdrożenia projektowanych regulacji, miały zastosowanie do rozkładów jazdy oraz zmian rozkładów jazdy, które zaczną obowiązywać od dnia 1 października 2012 r. Takie rozwiązanie umożliwi opracowanie na dzień 1 października 2012 r. rozkładów jazdy oraz ich zmian zgodnie z proponowanymi przepisami rozporządzenia, a jednocześnie umożliwi zainteresowanym podmiotom przygotowanie się do wprowadzenia stosowania proponowanych regulacji. Z uwagi na to, że w transporcie kolejowym rozkład jazdy ustalany jest raz w roku (o północy w drugą sobotę grudnia), w §22 ust. 2 proponuje się, aby przepisy rozporządzenia dotyczące tego rodzaju transportu miały zastosowanie do rozkładów jazdy, które wejdą w życie z dniem 9 grudnia 2012 r. Ponadto, zgodnie z okresem przejściowym wynikającym z przepisów przejściowych ustawy o ptz, w zakresie przewozów komercyjnych w transporcie drogowym, do końca 2016 r. obowiązuje system zezwoleń na wykonywanie krajowych regularnych przewozów osób. Natomiast o „nowy’ dokument uprawniający do wykonywania tych przewozów po dniu 31 grudnia 2016 r. (potwierdzenie zgłoszenia przewozu), przedsiębiorcy będą mogli się ubiegać od dnia 1 lipca 2016 r. Zatem, w §7 ust. 4 pkt 1 lit. b zaproponowano, aby do dnia 30 czerwca 2016 r. właściwe organy nie przeprowadzały weryfikacji rozkładów jazdy w zakresie prawidłowości określenia w projekcie rozkładu jazdy przystanków komunikacyjnych lub dworców zgodnie z przepisami ustawy o ptz.
Przepis §24 określa termin wejścia w życie rozporządzenia, wskazując dzień 1 marca 2012 r., co jest konsekwencją przepisów przejściowych ustawy o ptz, która utrzymała w mocy obecnie obowiązujące rozporządzenie przez okres dwunastu miesięcy od dnia wejścia w życie tej ustawy, tj. od dnia 1 marca 2011 r. Inny termin wejścia w życie, dzień 1 września 2012 r., przewidziano dla przepisów §3 ust. 6 i 7, które regulują sposób oznaczenia nazwy przystanku komunikacyjnego i dworca oraz numeru przystanku komunikacyjnego w transporcie drogowym. Podmioty, których dotyczą te regulacje powinny mieć możliwość przygotowania się do odpowiedniego stosowania wskazanych przepisów. Poniżej podajemy listę podmiotów, które konsultowały projekt ustawy.
1. Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej,
2. Polska Izba Gospodarcza Transportu Samochodowego i Spedycji,
3. Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych,
4. Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP. VI. Inne:
5. PKPS.A.,
6. PKP Intercity S.A.,
7. PLKS.A.,
8. Przewozy Regionalne Sp. z o.o.,
9. Koleje Mazowieckie Sp. z o.o.
10. Związek Województw RP.
Aktualnie projekt zostanie przekazany do zaopiniowania Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Komentarze