Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Bydgoszcz: umowa na unijny ITS

infotrans
16.05.2011 23:01
0 Komentarzy

10 maja 2011 r. Anna Siejda, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy podpisali umowę o dofinansowanie projektu 'Inteligentne Systemy Transportowe w Bydgoszczy’. Całkowita wartość projektu to 69 624 745 złotych, w tym wsparcie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wynoszące 56 286 661 złotych. Projekt jest realizowany w ramach Działania 8.3 Rozwój inteligentnych systemów transportowych, Programu Infrastruktura i Środowisko. Projekt obejmuje stworzenie oraz wdrożenie systemu ITS, składającego się z czterech ściśle powiązanych ze sobą segmentów, które będą stanowić zintegrowany dynamiczny system zarządzania ruchem dla miasta Bydgoszczy tj.:
– segment sterowania ruchem;
– segment transportu publicznego;
– segment parkowania;
– segment naprowadzania pojazdów na drogi alternatywne.
To oznacza, że na 50 skrzyżowaniach w mieście pojawią się czujniki zliczające pojazdy i przekazujące informacje do komputerów analizujących dane. System umożliwi również wyświetlanie w czasie rzeczywistym na tablicach LCD godzin odjazdów tramwajów i autobusów. Autorzy projektu Inteligentnego Systemu Transportowego planują m.in. montaż 180 tablic informacyjnych na 90 przystankach tramwajowych, tablic informacyjnych dla kierowców i ułożenie prawie 30 kilometrów kabli światłowodowych, które połączą system z centrum zarządzania. Według założeń bydgoski ITS ma obejmie pięć elementów, z których pierwszy to sterowanie ruchem, czyli 54 sygnalizacje świetlne połączone w ramach wspólnego systemu sterowania. Drugi element to tablice informacyjne naprowadzające kierowców na drogi alternatywne. Informacje będą pojawiać się automatycznie, na podstawie danych zbieranych przez kamery i czujniki, dzięki czemu kierowcy szybko dowiedzą się o sytuacji na drogach, a w kryzysowych sytuacjach zobaczą trasy objazdu. Trzeci element ITS to monitoring obejmujący podgląd skrzyżowań, analizę tablic rejestracyjnych i widodetekcję, na podstawie której liczony będzie przepływ pojazdów przez dane skrzyżowanie. Czwarty element dotyczy obszarów parkowania, na których nowe parkomaty przesyłać będą do centrum zarządzania informacje o liczbie wolnych miejsc na danej ulicy, a informacje na ten temat pojawiać się będą na wyświetlaczach. Ostatnia część projektu będzie rozszerzeniem systemu tablic informacyjnych transportu publicznego, z których pasażerowie dowiedzą się m.in. o dokładnym czasie przyjazdu następnego tramwaju. Zamontowane w 80 tramwajach nadajniki pozwolą na uprzywilejowanie komunikacji miejskiej wobec pozostałych uczestników ruchu. Generalnie zadaniem rozwiązań i urządzeń instalowanych w ramach poszczególnych segmentów będzie dynamiczne sterowanie ruchem drogowym oraz dostarczenie aktualnych informacji dla kierowców pojazdów indywidualnych oraz pasażerów transportu publicznego. Obszar objęty projektem zlokalizowany jest pomiędzy ulicami: (od północy) Kamienna –Artyleryjska –Zygmunta Augusta;(od zachodu) Dworcowa –Królowej Jadwigi –Marszałka Ferdynanda Focha –Kruszwicka –pl. Poznański –Szubińska;(od południa) ul. Piękna –Solskiego –Aleja Wojska Polskiego;(od wschodu) Aleja Kardynała Stefana Wyszyńskiego –r. Fordońskie –most Pomorski –r. Toruńskie –Aleja Jana Pawła II –Ujejskiego. Ponadto obejmuje korytarz komunikacyjny wzdłuż ul. Fordońskiej od r. Fordońskiego do ul. Wyścigowej (planowanego włączenia linii tramwajowej do Fordonu). –„ITS wpłynie na poprawę punktualności komunikacji miejskiej, a także na zmniejszenie korków ulicznych. System będzie bowiem na bieżąco analizował sytuację na drogach i do niej dostosowywał cykl sygnalizacji świetlnej’ – poinformował PAP Piotr Kurek, rzecznik prezydenta Bydgoszczy. System ma osiągnąć pełną funkcjonalność do 2014 roku, a jego pierwszy etap powstanie równolegle z budową linii tramwajowej do dworca.

Komentarze