Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Szczecin z system kolei gondolowych

infotrans
25.02.2011 18:29
0 Komentarzy

Wynalazca z Opola chce zbudować w Szczecinie system naziemnej kolei gondolowej. Futurystyczne wagoniki miałyby zastąpić szybki tramwaj – donosi szczeciński dodatek Gazety Wyborczej. Na ulicach stoją słupy – trochę wyższe od latarni. Między nimi rozpięta sieć szyn, na których zawieszone są małe gondole. Do jednej wchodzi góra pięć osób. Gondole mkną 50 km na godz., każda ma własny silnik. Przystanek, na którym mają się zatrzymać, wybierają sami pasażerowie na specjalnej dotykowej mapie. Przystanki to rodzaj bocznicy – przy ziemi (w specjalnych wiatach), ale także na dachach budynków, np. Galaxy. Bilet miałby kosztować między 2 a 4 zł – pisze Wyborcza. –„MISTER, czyli indywidualny system transportu miejskiego to rewolucja w dziedzinie komunikacji – przekonywał na wczorajszej telekonferencji z dziennikarzami, mieszkający na stałe w Opolu Olgierd Mikosza, inżynier, wynalazca gondolowej kolejki. – Nie ma w nim korków, każdy jedzie sam lub z rodziną, jak taksówką. To nie tylko transport, ale też atrakcja turystyczna. Kolejka miałaby powstać W pierwszej kolejności między Basenem Górniczym i Zdrojami, czyli tam, gdzie miasto chce budować szybki tramwaj (dziennie na tej trasie podróżuje 50 tys. pasażerów). Podobne konferencje Mikosza przeprowadzał także w innych miastach, np. w Bydgoszczy. Dodajmy, że aktualnie MISTER oferowany jest w dość atrakcyjnym pakiecie inwestycyjnym (dla pierwszego miasta), o którym można przeczytać tutaj.

Wagonik naziemnej kolei gondolowej MISTER Wizualizacje naziemnego systemu kolei gondolowejWizualizacje naziemnego systemu kolei gondolowejWizualizacje naziemnego systemu kolei gondolowej

MISTER to nowatorski system publicznego transportu miejskiego. Małe, automatycznie sterowane pojazdy (tara 300 kg, ładowność 400 kg), jadące ok. 10 m nad ulicami po sieci lekkich prowadnic, z szybkością ok. 50 km.godz. i zasilane z sieci trakcyjnej (jak tramwaj), przewożą tylko na żądanie (jak taksówki) od jednej do pięciu osób, bezpośrednio (bez zatrzymania) pomiędzy dwoma dowolnymi przystankami. Ta lekka nadziemna struktura prowadnic tworzy sieć transportową MISTER\’a, zwykle posadowioną wzdłuż lub nad siatką głównych ulic na wysokości około 10 m. Przystanki są liczne (co 300 m), małe i bocznicowe (jak stacje benzynowe przy autostradach), czyli nie blokują ruchu na trasach. Jednocześnie ich ilość zapewnia większą przepustowość niż możliwości transportowe tras przy których się znajdują, więc przystanki nie stanowią 'wąskiego gardła’. MISTER nie ma rozkładu jazdy ani ustalonych tras kursowych, a pojazdy zawsze czekają na pasażerów na gęstej sieci małych przystanków i są dostępne 24×7, ponieważ jest ich klika razy więcej niż średnie dzienne zapotrzebowanie.

Komentarze