Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Trójmiejski projekt ITS

infotrans
03.02.2011 15:43
0 Komentarzy

6. miejsce na liście rankingowej konkursu 8.3 Rozwój Inteligentnych Systemów Transportowych POIiŚ zajmuje najdroższy projekt ze wszystkich zgłoszonych. To trójmiejski Zintegrowany System Zarządzania Ruchem TRISTAR, który otrzymał 42,48 pkt. na 47 możliwych. Trójmiasto wyprzedziły miasta: Bydgoszcz, Gliwice, Kraków, Wrocław ii Poznań. O tym rankingu pisaliśmy w TransInfo tutaj .
Zintegrowany System Zarządzania Ruchem TRISTAR pozwoli na sterowanie ruchem w trybie automatycznym na obszarze całego Trójmiasta. Przedsięwzięcie będzie realizowane wspólnie przez trzy miasta: Gdynię, Sopot i Gdańsk, na podstawie trójstronnego porozumienia gmin. Obecnie, na zlecenie Miasta Gdyni, opracowywana jest dokumentacja projektowo-kosztorysowa dla obszarów Gdyni, Sopotu i Gdańska. Szacunkowy koszt inwestycji: 184,2 mln zł, w tym na terenie Gdańska 97,2 mln zł. W skład Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem TRISTAR będą wchodziły niżej wymienione systemy i podsystemy:
– system sterowania ruchem UTCS (Urban Traffic Control System)
– system pomiaru ruchu
– system nadzoru wizyjnego
– system nadzoru meterologicznego
– system znaków i tablic zmiennej treści
– system informacji parkingowej
– system informacji dla kierowców
system zarządzania bezpieczeństwem zawierający:
– podsystem rejestracji przejazdu na czerwony świetle
– podsystem rejestracji przekroczeń prędkości
– podsystem identyfikacji pojazdów
system zarządzania transportem zbiorowym, zawierający:
– podsystem informacji pasażerskiej
– podsystem planowania tras i dynamicznych rozkładów jazdy
– podsystem współpracy z systemem sterowania ruchem.
System TRISTAR będzie wspomagał działania dotyczące zarządzania ruchem oraz transportem publicznym w zakresie optymalnego wykorzystania infrastruktury drogowej oraz poprawy bezpieczeństwa ruchu i ograniczenia negatywnego wpływu ruchu miejskiego na środowisko. Zintegrowany System Zarządzania Ruchem TRISTAR będzie wdrażany etapowo i w obszarze miasta Gdańska obejmie tzw. „Trasę Średnicową”, tj. Trakt Świętego Wojciecha, ulica Okopowa, Wały Jagiellońskie, Podwale Grodzkie, ul. 3 Maja, Al. Zwycięstwa, Al. Grunwaldzka oraz ciągi ulic: Małomiejska, Armii Krajowej, Hucisko, Nowe Ogrody, Kartuska, Podwale Przedmiejskie, Siennicka, Elbląska, Wały Piastowskie, Jana z Kolna, Marynarki Polskiej, Wolności, Al. Gen. J.Hallera, Miszewskiego, Wyspiańskiego, Al. Legionów, Jaśkowa Dolina, Gen De Gaulle’a, Słowackiego, Al. Wojska Polskiego, Wita Stwosza, Opata Rybińskiego, Stary Rynek Oliwski, Spacerowa. Ponadto, w ramach inwestycji drogowych realizowanych przez GIK Sp. z o.o., nowowybudowane odcinki dróg będą sukcesywnie włączane do systemu.

System Sterowania Ruchem w Gdyni Zasięg Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem TRISTAR

Tristar to projekt inteligentnego systemu kierowania ruchem drogowym w Trójmieście za pomocą specjalnie zaprojektowanej sygnalizacji świetlnej, nawigacji satelitarnej i tzw. zmiennych znaków, które zostaną ustawione na ulicach Trójmiasta. Kierowcy, dzięki specjalnej sygnalizacji, będą szybciej mogli opuszczać skrzyżowania. Na tablicach znakowych natomiast znajdą informacje o natężeniu ruchu, wolnych parkingach i możliwych objazdach. – Docelowo będzie on systemem rozbudowanym. Na razie myślimy, by wprowadzić go w odniesieniu do pojazdów osobowych – samochodów oraz pojazdów komunikacji zbiorowej – zaznacza Jacek Oskarbski, naczelnik Wydziału Inżynierii Ruchu Urzędu Miasta Gdyni. Głównym założeniem systemu jest dostosowanie się sygnalizacji świetlnej do zmieniających się warunków na drodze. – Elementy inteligentnego sterowania ruchem są już obecne na niektórych pojedynczych skrzyżowaniach w Gdyni. Na odcinku od ul. Morskiej od Estakady Kwiatkowskiego do ul. Warszawskiej, można mówić już o bardziej rozbudowanym systemie, częściowo spełniającym wymagania, który chcemy wprowadzić w całym Trójmieście – informuje Oskarbski. – Oprócz zamontowanych czujników w jezdni, komputerów w pojazdach komunikacji zbiorowej, urządzeń nadawczo-odbiorczych oraz sygnalizacji świetlnej, które są już obecne na naszych ulicach, pojawi się też szereg nowych rozwiązań – podkreśla Oskarbski. Wśród nich pojawią się tzw. tablice o zmiennej treści, na których będą wyświetlane komunikaty na temat sytuacji na drodze. – Pozwolą nam na dynamiczne zarządzanie ruchem i informowanie kierowców na temat wypadków i dostarczanie im sugestii dotyczących objazdów – wylicza Oskarbski.
Na wprowadzeniu inteligentnego sytemu sterowania skorzystają pasażerowie transportu publicznego. – Na przystankach będzie wyświetlana informacja dotycząca godziny przyjazdu danego autobusu. Wpłynie to na poprawę wizerunku transportu publicznego i wygodę pasażerów – wyjaśnia naczelnik Wydziału Inżynierii Ruchu Urzędu Miasta Gdyni. Do tego w planach jest zainstalowanie kilku stacji meteorologicznych, informujących o aktualnym stanie pogody. Ruszy również strona internetowa, gdzie wszyscy zainteresowani otrzymają na bieżąco informację na temat aktualnych utrudnień na drogach Trójmiasta. Dodatkowo pojawią się kamery, dzięki którym będzie możliwa wizualna obserwacja sytuacji na drogach Trójmiasta Koordynacją całego systemu zajmą się specjalnie stworzone w tym celu centrum sterowania ruchem, gdzie operatorzy na bieżąco będą zarządzali ruchem drogowym. – Operator będzie sam mógł na bieżąco jednym przyciskiem zmienić sygnalizację świetlną, jeśli zajdzie taka potrzeba lub w jakikolwiek inny sposób zareagować na sytuację krytyczną w danym miejscu – mówi Oskarbski.

Komentarze