Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Krakowski projekt ITS

infotrans
03.02.2011 15:33
0 Komentarzy

Krakowski projekt ITS pn Rozwój systemu zaradzania transportem publicznym w Krakowie”uplasował się na trzecim, wysokim miejscu –po Bydgoszczy i Gliwicach –w rankingu Ministerstwa Infrastruktury. To daje mu olbrzymie szanse na unijne wsparcie dla zarządzania transportem. Przypomnijmy – Ministerstwo Infrastruktury, jako Instytucja Pośrednicząca we wdrażaniu Priorytetów VI –VIII PO Infrastruktura i Środowisko, 5 stycznia br., po przeprowadzeniu przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych I etapu oceny, zatwierdziło listę rankingową projektów rekomendowanych do dofinansowania w ramach konkursu dla działania 8.3 Rozwój Inteligentnych Systemów Transportowych. W wyniku oceny merytorycznej I stopnia projekty mogły otrzymać maksymalnie 41 lub 47 punktów. O tym rankingu pisaliśmy w TransInfo tutaj. Krakowski projekt otrzymał niemal komplet punktów (46,9 na 47 możliwych). Do 28 stycznia złożone zostały ostateczne dokumenty aplikacyjne, a projekty poddano dalszej, drugiej ocenie. Jednak tak wysoka ocena podczas pierwszej weryfikacji daje powody do optymizmu.
Miasto za nieco ponad 46 mln zł (z czego dofinansowanie obejmie ok. 32 mln zł – ) przewiduje się rozszerzenie sytemu Zarządzania Transportem Publicznym, w tym – Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (tablice na przystankach). Na krakowskich przystankach pojawi się około 200 tablic informujących o czasie w jaki nadjedzie tramwaj oraz o ewentualnych utrudnieniach w ruchu. Ponadto w ramach projektu przewidziano poszerzenie Systemu Obszarowego Sterowania Ruchem oraz wzmocnienie kontroli dostępu do strefy ruchu uspokojonego oraz nadzoru nad pasami komunikacji zbiorowej. Realizacja Projektu umożliwi efektywne zarządzanie ruchem i transportem publicznym oraz udostępni bogaty materiał analityczny do procesów planowania i projektowania rozwoju infrastruktury transportowej. Realizacja projektu zapewni użytkownikom dróg możliwość uzyskiwania na bieżąco informacji o warunkach ruchu. Automatyczny system kontroli dostępu do strefy „B”i monitorowania pasów komunikacji miejskiej umożliwi pełniejszą kontrolę naruszania zakazów wjazdu przez pojazdy nieuprawnione i szybkiego karania ich posiadaczy.
W projekcie przewidziano realizację zadań:
– Budowa dedykowanej sieci światłowodowej
– Remont sygnalizacji świetlnych na wybranych skrzyżowaniach wraz z wymianą urządzeń sterowniczych
– Zintegrowanie istniejących tablic informacyjnych z systemem zarządzania ruchem
Poprzez to działanie Gmina Miejska Kraków chce przyczynić się do stworzenia lepszych warunków dla ruchu pieszych, rowerzystów, komunikacji zbiorowej i ochrony zabytkowego centrum Krakowa przed konsekwencjami nadmiernej ilości zanieczyszczeń powietrza, hałasu i degradacji przestrzeni publicznej. Realizacja projektu będzie kolejnym krokiem we wprowadzeniu Inteligentnych Systemów Transportowych w Krakowie. W latach 2005-2010 zrealizowano w ograniczonym zakresie geograficznym niektóre elementy tegoż systemu, a mianowicie:
– UTCS –System obszarowego Sterowania Ruchem (Urban Traffic Control System) obejmujący swym zakresem 72 skrzyżowania w ścisłym Centrum i wzdłuż korytarza Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (KST);
– TTSS –System Nadzoru Ruchu Tramwajowego (Tram Traffic Supervision system), w tym –system priorytetu dla tramwajów w korytarzu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju obejmujący 196 pociągów tramwajowych;
– PIS –System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (Passenger Information System) obejmujący 24 przystanki i 46 tablic przystankowych.
Wszystkie ww. systemy są zarządzane z Centrum Kierowania Ruchem ZIKIT.

Komentarze