Firma Investment Support na podstawie ogłoszeń z BZP i TED zaprezentowała analizę rynku PPP w Polsce 2010. Możemy w nim m.in. przeczytać, że w 2010 r. ogłoszono 61 projektów planowanych do realizacji z partnerami prywatnymi, przy czym 39 inwestycji stanowiło koncesje, a 22 projekty planowane były do realizacji w partnerstwie publiczno-prywatnym. W tej grupie znalazły się 4 projekty z transportu publicznego. W rezultacie rynek wzrósł o prawie 50% w stosunku do wielkości rynku w 2009 roku. Szczególnym, aż trzykrotnym, wzrostem charakteryzuje się wzrost liczby projektów planowanych do realizacji w PPP zgodnie z ustawą o partnerstwie publiczno-prywatnym. Niektóre przedsięwzięcia były w 2010 r. dwu- a nawet trzykrotnie przedmiotem ogłoszenia. Ze względu na powtarzanie się niektórych ogłoszeń ich rzeczywista liczba, ujmująca niepowtarzające się w BZP ani w TED przedsięwzięcia, wynosi 51 projektów. Wartość rynku w 2010 r. wyniosła 1.881.417.316,48 zł netto. W tej grupie znalazły się 5 projektów związanych z transportem publicznym, w tym dwa ściśle. To:
– Ustka: Wybór partnera prywatnego w ramach umowy o partnerstwie publiczno – prywatnym: Uruchomienie linii przewozów regularnych dzieci do szkoły i innych osób w Gminie Ustka. Ogłoszony 25.02.2010
– Łazy: Obsługa przewozów w transporcie zbiorowym na terenie Gminy Łazy. Ogłoszony 01.07.2010;
– Sopot: Zagospodarowanie terenów dworca PKP w Sopocie oraz sąsiadujących z nimi terenów, z udziałem podmiotów prywatnych. Ogłoszony 11.06.2010;
– Warszawa: Koncesja na budowę i utrzymanie wiat przystankowych oraz innych elementów wyposażenia. Ogłoszony 18.05.2010
– Kraków: Budowa parkingu podziemnego dwukondygnacyjnego z możliwością rozbudowy do trzykondygnacyjnego, przebudowa dworca autobusowego oraz skrzyżowania wraz z infrastrukturą techniczną, zagospodarowaniem placu nad parkingiem, budową stacji trafo oraz wjazdem i wyjazdem w rejonie Nowego Kleparza w Krakowie. Ogłoszony 27.8.2010.
W 2010 roku znacząco rozwinęły się wszystkie formuły realizacji Inwestycji z partnerami prywatnymi, a liczba koncesji na roboty budowlane wyniosła 34, koncesji na usługi –5, PPP w trybie koncesji –15, a PPP w PZP –7 inwestycji. W 2010 r. obserwujemy znaczący rozwój analizowanych modeli realizacji inwestycji w nowych sektorach gospodarki takich jak: kultura, rewitalizacja, infrastruktura publiczna, sektor energetyczny i paliwowy. Najwięcej zostało ogłoszonych projektów sportowo-rekreacyjnych oraz parkingowych.
Większość projektów – aż 45 przedsięwzięć z 61 – została ogłoszona przez jednostki samorządu terytorialnego. Liderem klasyfikacji stało się województwo małopolskie, w którym ogłoszono 13 projektów. Na drugim miejscu znalazło się województwo mazowieckie i tuż za nim województwo pomorskie.
Jeśli chodzi o warunki realizacji planowanych inwestycji, w większości projektów czas trwania umowy stanowi kryterium wyboru partnera prywatnego (w 21 przypadkach) bądź jest parametrem możliwym do negocjacji (11 projektów). Termin wykonania projektów stanowi w większości przypadków kryterium wyboru partnera prywatnego –taka sytuacja ma miejsce aż w 19 przypadkach.
Podmiot publiczny partycypuje w realizacji przedsięwzięć z zakresu partnerstwa publiczno-prywatnego, najczęściej poprzez udostępnienie (lub przekazanie w inny sposób) nieruchomości lub innego składnika majątkowego na cele realizacji inwestycji. W 2010 roku odnotowano znacząco więcej przedsięwzięć, w których podmiot publiczny dopuszcza swoje zaangażowanie finansowe (14 takich inwestycji). Środki unijne zostały zastosowane w trzech sportowo-rekreacyjnych projektach spośród ogłoszonych w 2010 r. Do najczęściej stosowanych warunków udziału w postępowaniu, niezależnie od formuły realizacji inwestycji w 2010 roku, należało: posiadanie środków finansowych lub zdolności kredytowej, dysponowanie osobami zdolnym do wykonania przedmiotu umowy i posiadanie polisy ubezpieczeniowej. Podmioty stosują różnego rodzaju kryteria oceny ofert składanych przez podmioty publiczne.
W 2010 roku realizowano projekty w 14 sektorach gospodarczych, a projekty znajdują się na bardzo zróżnicowanych etapach wdrażania. Zostało podpisanych aż 7 umów z partnerami prywatnymi, kolejne 3 przedsięwzięcia są w przededniu podpisania takich umów. W porównaniu do dwóch umów zawartych w 2009 roku, 10 projektów znajdujących się w 2010 roku na etapie zawarcia umowy z partnerem prywatnym, jest bardzo znaczącym postępem.
Podsumowując, do prężnie rozwijających się sektorów w minionym roku należy zaliczyć: ze względu na pojawienie się po raz pierwszy ogłoszeń i sukcesy w postaci zaawansowanych prac nad wdrażaniem projektów – transport, usługi wydawnicze, gospodarkę komunalną, drogi, infrastrukturę publiczną, oraz, ze względu na liczbę projektów, sektor sportowo-rekreacyjny i parkingowy.
Dynamika rynku
W 2010 roku podmioty publiczne ogłosiły 61 projektów planowanych do realizacji z partnerami prywatnymi, co w rezultacie daje w ujęciu procentowym wzrost rynku o blisko 50% w stosunku do wielkości rynku w 2009 roku. Szczególnym intensywny wzrost charakteryzuje liczbę projektów planowanych do realizacji w PPP zgodnie z Ustawą o partnerstwie publiczno-prywatnym. W 2010 r. liczba projektów PPP stanowi 300% liczby tych projektów w poprzednim roku. Niektóre przedsięwzięcia były w 2010 r. dwu- a nawet trzykrotnie przedmiotem ogłoszenia. Ze względu na powtarzanie się niektórych ogłoszeń, rzeczywista liczba ogłoszeń, ujmująca niepowtarzające się w BZP ani w TED przedsięwzięcia, wynosi 51 projektów. Najwięcej projektów zostało ogłoszonych w maju i czerwcu.
Wartość rynku w 2010 r. wyniosła 1.881.417.316,48 zł netto, przy czym jest to jedynie suma wartości 47 projektów, w przypadku których została podana szacowana wartość inwestycji w ogłoszeniu. W przypadku podania przedziału wartości przedsięwzięcia w ogłoszeniu, do powyższej sumy posłużono się wartością średnią.
W 2010 roku znacząco rozwinęły się wszystkie formuły realizacji inwestycji z partnerami prywatnymi, poza koncesją na usługi, dla której zanotowano spadek liczby ogłoszonych przedsięwzięć względem 2009 roku. W 2010 roku liczba koncesji na roboty budowlane wzrosła w stosunku do poprzedniego roku o prawie 63%, a PPP w trybie koncesji o 275%.
Wykres 5 Formuły realizacji projektów ogłoszonych w 2009 i 2010 roku
Partnerstwo publiczno-prywatne rozwija się w różnych sektorach gospodarki. W 2010 roku ogłoszono przedsięwzięcia w wielu zupełnie nowych sektorach w porównaniu do tych z 2009 roku. Poniżej pokazano, jakiego typu przedsięwzięcia zawierają się w określonych sektorach oraz przedstawiono zestawienie liczby projektów w różnych sektorach w 2010 roku. Gospodarka komunalna to przedsięwzięcia takie jak: budowa cmentarza, obiekty ceremonialne i spopielarnie, socjalne budynki mieszkalne. Transport –obsługa przewozów. Sektor paliwowy – realizacja i obsługa bazy paliw. Gospodarka odpadami – budowa biogazowni rolniczej. Sektor energetyczny – budowa kotłowni na odnawialne źródła energii oraz wytwarzanie energii cieplnej. Infrastruktura publiczna –oświetlenie uliczne, wiaty przystankowe.
W 2010 r. obserwujemy znaczący rozwój analizowanych modeli realizacji inwestycji w nowych sektorach gospodarki takich jak: kultura, rewitalizacja, infrastruktura publiczna, sektor energetyczny i paliwowy. Najwięcej zostało ogłoszonych projektów sportowo-rekreacyjnych oraz parkingowych. W 2009 r. realizowane były projekty z sektorów: sportu i rekreacji, wod-kan, edukacji, ochrony zdrowia, infrastruktury teleinformacyjnej, infrastruktury komunalnej.
Tabela 1 Podział przedsięwzięć według formuły realizacji w różnych sektorach w 2010 r.
Sektor/ Formuła realizacji
|
Koncesja na roboty budowlane
|
Koncesja na usługi
|
PPP w trybie koncesji
|
PPP w PZP
|
Wod-kan
|
1
|
1
|
1
|
–
|
Transport
|
–
|
2
|
–
|
1
|
Infrastruktura publiczna
|
1
|
1
|
–
|
–
|
Usługi wydawnicze
|
–
|
1
|
–
|
–
|
Sport i rekreacja
|
13
|
–
|
9
|
2
|
Gospodarka odpadami
|
–
|
–
|
2
|
–
|
Gospodarka komunalna
|
1
|
–
|
–
|
1
|
Kultura
|
2
|
–
|
1
|
–
|
Rewitalizacja
|
–
|
–
|
1
|
–
|
Ochrona zdrowia
|
4
|
–
|
1
|
–
|
Parkingi
|
8
|
–
|
–
|
–
|
Sektor paliwowy
|
2
|
–
|
–
|
–
|
Sektor energetyczny
|
2
|
–
|
–
|
–
|
Drogi
|
–
|
–
|
–
|
3
|
Najpopularniejszą formułą realizacji inwestycji jest koncesja na roboty budowlane i PPP w trybie koncesji –aż 49 projektów z 61 zostało ogłoszonych w tych właśnie formułach. Jednakże w niektórych sektorach inne modele są częściej stosowane. W przypadku projektów drogowych ogłoszono projekty PPP w PZP, a w przedsięwzięciach transportowych więcej jest inwestycji planowanych w formule koncesji na usługi. Większość projektów –aż 48 przedsięwzięć z 61 – została ogłoszona przez jednostki samorządu terytorialnego. Były to w ogromnej większości gminy. Do innych podmiotów ogłaszających projekty należały jednostki budżetowe i spółki.
W 2009 r. pod względem stosowania formuł publiczno-prywatnych przodowało województwo wielkopolskie, aż 10 ogłoszeń pochodziło z tego województwa. W 2010 roku liderem klasyfikacji stało się województwo małopolskie, w którym ogłoszono 13 projektów. Na drugim miejscu znalazło się województwo mazowieckie i tuż za nim województwo pomorskie. W tym roku zabrakło inwestycji PPP w województwie zachodniopomorskim i podlaskim.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Masz już subskrypcję?
Komentarze