Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kraków: TransObietnice Andrzeja Dudy

infotrans
15.11.2010 12:52
0 Komentarzy

Kandydat PiS na prezydenta Krakowa Andrzej Duda przedstawił swój program wyborczy. Kładzie w nim nacisk m.in. na rozwój nowoczesnej komunikacji miejskiej. Co chce przede wszystkim zmienić? Oto jego plan: –„Komunikacja miejska w Krakowie wymaga stałego rozwoju. Rozbudowa sieci tramwajowej następuje zbyt wolno, wywołuje zbyt wiele niedogodności dla mieszkańców. Udział przejazdów komunikacją zbiorową w całkowitej ilości podróży na terenie miasta jest niewystarczający. Zmiana nastawienia i przyzwyczajeń krakowian w tym zakresie powinna być celem działań promocyjnych w najbliższych latach. Należy pogłębić zintegrowanie komunikacji miejskiej z kolejową. Należy egzekwować zasady polityki transportowej dla Krakowa przyjęte przez Radę Miasta Krakowa w 2007 roku, szczególnie dotyczące integrowania różnych środków transportu. Będziemy promować komunikację miejską Transport zbiorowy w Krakowie uzależniony jest od stanu dróg, stanu torowisk tramwajowych i kolejowych. Z powodu zużycia oraz niedoinwestowania dróg i torowisk oraz niedoboru autobusów krakowska komunikacja miejska nie wywiązuje się należycie ze wszystkich swoich zadań. Jej podstawowym celem powinno być sprawne przewiezienie takiej liczby pasażerów, która spowoduje –poprzez rezygnację z jazdy samochodem –znaczące zmniejszenie ruchu w mieście. Usługi przewozu osób na terenie gminy wykonywać mogą różni przewoźnicy. Niezależnie jednak od ich liczby za organizację transportu zbiorowego odpowiadają ustawowo władze samorządowe. Muszą one umiejętnie godzić cele społeczne uwzględniające oczekiwania mieszkańców z interesem przewoźników kierujących się w swojej działalności przede wszystkim rachunkiem ekonomicznym.

Zespolenie komunikacji miejskiej z podmiejską i dalekobieżną. Ze względu na niedrożność ciągów komunikacyjnych śródmieścia przewóz osób powinien w jak największym stopniu odbywać się transportem zbiorowym. Uzasadnia to znaczna efektywność przewozów transportem zbiorowym w porównaniu z transportem indywidualnym, przede wszystkim samochodami osobowymi. Dlatego głównym przewoźnikiem na terenie miasta powinna być komunikacja miejska, która odbierze pasażera z obrzeży miasta i przewiezie go do centrum. Dojazd do miejsc, gdzie dociera komunikacja miejska zapewnić powinna komunikacja podmiejska (mikrobusy) lub komunikacja dalekobieżna (autobusy, kolej) zespolone z komunikacją miejską przystankami przesiadkowymi „drzwi w drzwi”oraz wspólnym biletem na przejazd. Zgodnie z tą zasadą zlokalizowane być powinny nowe parkingi, na których pozostaną samochody osobowe przywożące ludzi do Krakowa. System ten powinien zostać uzupełniony przez tramwaj dwusystemowy poruszający się po szynach kolejowych i tramwajowych. Umożliwia on rozwiezienie bez przesiadki do wybranego rejonu, a nie tylko do centrum, jak to jest w przypadku kolei, potoków pasażerskich napływających spoza miasta. Komunikacja miejska musi zostać rozbudowana i uprzywilejowana w stosunku do innych rodzajów transportu osób. Oznacza to rozbudowanie przede wszystkim sieci tramwajowej oraz znaczące przywileje w ruchu miejskim dla autobusów.Przewoźnik komunalny i przewoźnicy prywatni Realizację strategicznych celów gminy w dziedzinie transportu zbiorowego gwarantuje przewoźnik działający jako firma komunalna. Dlatego opowiadamy się za zachowaniem komunalnego charakteru MPK. W firmie tej gmina powinna dokonywać zakupu większości usług przewozowych. Opowiadamy się za zachowaniem wprowadzonego podziału rynku usług przewozowych między różnych przewoźników, natomiast ewentualny dalszy podział może być dokonany jedynie z zachowaniem reguł uczciwej konkurencji gwarantującej te same warunki wykonywania przewozów przez wszystkie podmioty. Nie można dopuścić do tego, aby dokonując podziału rynku, gmina zlecała przewoźnikom „prywatnym”obsługę tras dochodowych, a trasy deficytowe obsługiwała przewozowa firma komunalna. Dotyczy to również bezpieczeństwa i komfortu przewozu oraz respektowania przez wszystkich przewoźników ulg dla pasażerów przyznanych ustawą lub przez gminę.

Rozbudowa sieci tramwajowej Na gminie spoczywa obowiązek remontowania, modernizacji i rozbudowy sieci torowisk tramwajowych. Obowiązek ten nie jest wypełniany należycie. Poprawa stanu torowisk nastąpiła w ostatnim okresie jedynie w rejonie centrum miasta. Stan pozostałych torowisk jest niezadowalający. Mimo obietnic sprzed czterech lat prezydent Jacek Majchrowski nie doprowadził do uruchomienia nowych linii tramwajowych, na które krakowianie czekają od lat. Są to: linia łącząca osiedla mistrzejowickie z pętlą przy cmentarzu Rakowickim, linia łącząca centrum Krakowa z III Kampusem UJ oraz linia łącząca Kleparz z Azorami (przez ul. Opolską). Konieczny jest powrót do budowy tramwaju dwusystemowego kursującego po tradycyjnym torowisku tramwajowym i torach kolejowych. Koncepcja ta została w ostatnich latach zarzucona, mimo wypracowania dość zaawansowanych projektów kilku linii obsługujących obszar metropolii krakowskiej. Zagraniczne przykłady pokazują, iż długość linii tramwaju dwusystemowego dochodzić może do 80–100 km (w Krakowie najdłuższe linie mają ok. 20 km). Równocześnie modernizacja torowiska wiąże się często z odcięciem dostępu do komunikacji tramwajowej całych osiedli –np. linia od pętli salwatorskiej do Filharmonii Krakowskiej. W takich wypadkach należy ograniczać utrudnienia dla mieszkańców poprzez uruchomienie tramwaju jeżdżącego na tym odcinku bez konieczności zawracania.”Dalsze informacje na http://andrzejduda.pl/ .

Komentarze