Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gdyńskie Tramwaje Wodne – podsumowanie sezonu 2010

infotrans
11.11.2010 16:17
0 Komentarzy
W całym okresie funkcjonowania w 2010 r., tj. od 1 maja do 31 sierpnia gdyńskie Tramwaje wodne przewiozły łącznie 281 899 osób, w tym: w relacji Gdynia –Hel –Gdynia: 200 364 osoby, tj. 71%;a w relacji Gdynia –Jastarnia –Gdynia: 81 535 osób, tj. 29%. Przeciętne wykorzystanie zdolności przewozowej wyniosło 51% (228 osób w rejsie). Przychody ze sprzedaży biletów, wyniosły 2 477 585 zł, co stanowi 92% przychodów zaplanowanych. Głównymi celami podróży w rejsach do Helu, Jastarni i Gdyni były w kolejności zwiedzanie atrakcji turystycznych, plaża i odwiedzanie znajomych.
Najważniejszą przyczyną, która zadecydowała o skorzystaniu z Tramwaju wodnego jest w dalszym ciągu atrakcyjna forma transportu i cena biletu. W skali ocen szkolnych od 1 do 6 idea uruchomienia Tramwaju wodnego i oferta przewozowa uzyskały odpowiednio oceny: 5,47 i 5,01
Jak to wyglądało w szczegółach? Przypomnijmy, że począwszy od 2009 r. ZKM w Gdyni zakontraktował tramwaje wodne na okres 4 lat. Przetarg na obsługę przewozową wygrała Żegluga Gdańska sp. z o.o., która świadczyła usługi od
2006 r. (wynagrodzenie armatora wyniosło w tym roku 4 690 102,50 zł). Rozkład rejsów nie uległ zmianie w porównaniu do 2009 r. W relacji Gdynia –Hel –Gdynia Tramwaje wodne wykonywały 4 pary rejsów (8 rejsów), natomiast w relacji Gdynia –Jastarnia –Gdynia trzy pary rejsów (6 rejsów). Łącznie zaplanowano realizację 1234 rejsów, w tym: 832 w relacji Gdynia –Hel –Gdynia;402 rejsy w relacji Gdynia –Jastarnia –Gdynia. Nie zmieniły się także ceny biletów w stosunku do 2009 r. i koszt biletu normalnego to 12 zł;biletu ulgowego –6 zł;biletu uprawniającego do przewozu roweru –3 zł. Nie uległy również zmianie obowiązujące ulg i uprawnienia do przejazdów bezpłatnych. Dystrybucję biletów zrealizowano w oparciu o zaprojektowany specjalnie dla celów obsługi biletowej gdyńskich Tramwajów wodnych przez ZKM w Gdyni program komputerowy, umożliwiający prowadzenie sprzedaży i przedsprzedaży jednocześnie przez kilka niezależnych punktów sprzedaży. W celu zapewnienia możliwie jak najefektywniejszej sprzedaży biletów (w danych warunkach budżetowych ZKM w Gdyni) uruchomiono 4 punkty sprzedaży biletów: dwa w Gdyni (w tym jeden trzystanowiskowy) i po jednym w Helu i w Jastarni.  W trakcie realizacji usług prowadzono na pokładach statków, podobnie jak w ubiegłym roku, badania marketingowe metodą wywiadu standaryzowanego indywidualnego. Poniżej ich wyniki.
1_i_front_760_01Liczba pasażerów gdyńskich tramwajów wodnych w latach 2006-2010Przeciętna liczba pasażerów gdyńskich tramwajów wodnych w rejsie w latach 2006-2010
Coraz mniej pasażerów
Generalnie już od 2008 r. obserwuje się tendencję zmniejszania się popytu na usługi Tramwajów wodnych. Tendencję tę potwierdzają dane dotyczące przeciętnej liczby pasażerów przypadającej na 1 rejs. Przeciętne wykorzystanie zdolności przewozowej ukształtowało się na poziomie 51% i było niższe o 2% od wykorzystania zdolności przewozowej w 2009 r. Przeciętnie w każdym rejsie w analizowanym okresie przewieziono 228 osób. W relacji Gdynia –Hel –Gdynia przewieziono 200 364 osoby (71%) i 5 403 rowery, natomiast w relacji Gdynia –Jastarnia –Gdynia przewieziono 81 535 osób (29%) i 3 720 rowerów. Rejsy w relacji do i z Helu charakteryzowały się wyższym wykorzystaniem zdolności przewozowej (odpowiednio 54% i 53%) w porównaniu z rejsami do i z Jastarni (odpowiednio 44% i 46%). Dominowali pasażerowie z biletami normalnymi (59%). Zdecydowanie niższy był udział pasażerów podróżujących na podstawie biletów ulgowych (36%) i bezpłatnych (5%). Przychody ze sprzedaży biletów wyniosły w 2010 r. 2 477 584,96 zł netto, a więc były niższe od zaplanowanych o 213 223,04 zł, tj. o 7,93%. Koszty gdyńskiego Tramwaju wodnego w 2010 r. ukształtowały się na poziomie 4 888 320,81 zł, a więc były niższe od zaplanowanych o 231 679,16 zł, tj. o 4,53%.  Wskaźnik odpłatności usług ukształtował się w 2009 r. na poziomie 52,55%. Do rozliczenia pozostaje nadwyżka finansowa w kwocie 18 446,15 zł. Nadwyżka ta zostanie rozdysponowana zgodnie z kluczem dopłat pomiędzy Gdynię, Hel i Jastarnię.
 
Tabela 1 Zestawienie realizacji przychodów i wydatków Tramwaju wodnego w 2010 r.:
Wyszczególnienie
Kwota [zł]
Przychody ze sprzedaży biletów
2 477 584,96
Dopłaty budżetowe
2 429 182,00
Wydatki
4 888 320,81
Nadwyżka
18 446,15
 
Badania marketingowe
Kolejne, piąte już badania marketingowe, zrealizowane metodą wywiadu standaryzowanego indywidualnego objęły próbę 894 pasażerów, w tym 45% mężczyzn i 55% kobiet.  Dominującym celem podróży do Helu, Jastarni i Gdyni jest zwiedzanie atrakcji turystycznych. W rankingu celów podróży we wszystkich miastach na drugim miejscu znalazła się plaża, natomiast na trzecim odwiedzanie rodziny lub znajomych. Prawie co piąty badany pasażer powracał do swojego miejsca zakwaterowania lub zamieszkania.
Tabela 2. Cele podróży gdyńskimi Tramwajami wodnymi w rejsach do Helu, Jastarni i Gdyni w 2010 r. [%]
Cel podróży
Hel
Jastarnia
Gdynia
Plaża
14,32
14,66
21,79
Powrót do miejsca zakwaterowania
18,11
19,28
17,93
Zwiedzanie atrakcji turystycznych
25,95
27,76
21,97
Udział w imprezach kulturalnych
6,76
6,17
6,15
Turystyka rowerowa
6,76
7,46
6,50
Turystyka wodna
2,43
3,34
4,57
Odwiedzenie rodziny (znajomych)
9,46
8,74
8,44
Turystyka wędkarska (rejs kutrem)
0,81
0,51
0,18
Wędkarstwo (we własnym zakresie)
0,81
0,26
0,35
Do lub z pracy
3,78
4,37
3,51
Załatwianie spraw służbowych (zawodowych)
3,51
2,31
3,51
Inne
7,30
5,14
5,10
W poniższej tabeli przedstawiono przyczyny, które skłoniły pasażerów do skorzystania z gdyńskiego Tramwaju wodnego. Jak widać najważniejszą przyczyną, która skłoniła pasażerów do skorzystania z usług gdyńskiego Tramwaju wodnego do Helu i Jastarni była atrakcyjna forma transportu. Główną przyczyną wyboru Tramwaju wodnego w rejsach do Gdyni była cena biletu.
Tabela 3. Przyczyny skorzystania z usług gdyńskiego Tramwaju wodnego w 2010 r. [%]
Przyczyna skorzystania z usług
Hel
Jastarnia
Gdynia
Cena biletu
24,29
18,03
23,11
Czas rejsu (podróży)
14,21
13,46
19,71
Możliwość zabrania roweru
4,26
4,17
4,56
Atrakcyjna forma transportu
25,32
22,07
22,14
Atrakcje w docelowym miejscu podróży
10,08
15,21
10,29
Pogoda
14,21
14,27
10,00
Zatłoczenie dróg na trasie Gdynia –Hel
6,85
11,58
9,03
Prawo do przejazdu bezpłatnego
0,65
0,81
0,58
Inne
0,13
0,40
0,58
 
Zaobserwowano zróżnicowany, w zależności od portu, sposób dotarcia do przystani. Pasażerowie korzystający z rejsów do Helu przybyli na przystań głównie pieszo i darmowym autobusem komunikacji miejskiej. Pasażerowie udający się do Jastarni i Gdyni w większości przyszli pieszo lub dojechali samochodem osobowym. Z darmowego autobusu ZKM w Gdyni skorzystało: 23% pasażerów udających się do Helu i 14% pasażerów płynących do Jastarni. Dane w tabeli 4 wskazują na wciąż najwyższe znaczenie postulatu częstotliwości kursowania gdyńskich Tramwajów wodnych. Ponad 40% pasażerów nie zgłosiło żadnego postulatu.
Tabela 4. Postulaty odnoszące się do sposobu realizacji oferty gdyńskiego Tramwaju wodnego w kolejnych latach
Postulat
% wskazań
Zwiększyć częstotliwość kursowania
17,42
Wydłużyć sezon kursowania
18,11
Wydłużyć godziny kursowania
9,19
Zwiększyć liczbę miejsc dla rowerów
1,10
Zwiększyć zakres uprawnień do przejazdów ulgowych
11,11
Zwiększyć zakres uprawnień do przejazdów bezpłatnych
1,65
Inne
41,43
 
W skali ocen szkolnych (od 1 –najniższa do 6 najwyższa) idea uruchomienia gdyńskich Tramwajów wodnych i realizowana przez ZKM w Gdyni oferta usług uzyskały odpowiednio oceny pasażerów: 5,47 (5,50 w 2009 r., 5,42 w 2008 r., 4,99 w 2007 r. i 5,64 w 2006 r.)  i 5,01 (4,98 w 2009 r., 4,92 w 2008 r., 4,61 w 2007 r. i 5,14 w 2006 r.). Wyniki badań wskazują, że utrzymuje się wysoka ocena jakości oferowanych usług.I na koniec porównanie parametrów eksploatacyjno-ekonomicznych gdyńskich Tramwajów wodnych w latach 2006-2010.
Tabela 5. Porównanie parametrów eksploatacyjno-ekonomicznych gdyńskich Tramwajów wodnych w latach 2006-2010.
Wyszczególnienie
2006
2007
2008
2009
2010
Liczba rejsów
892
1008
1184
1262
1234
Liczba przewiezionych pasażerów
290 141
292 357
315 301
303 606
281 899
Przeciętna liczba pasażerów
w rejsie
325
290
266
240
228
Przeciętne wykorzystanie zdolności przewozowej [%]
72
64
59
53
51
Wydatki
[zł]
3 290 252
3 358 610
4 273 813
4 696 834
4 888 321
Wydatki/1 rejs
[zł]
3 689
3 332
3 609
4 113
3 961
Przychody ze sprzedaży biletów
[zł]
2 085 783
2 130 978
2 321 618
2 664 386
2 477 585
Przychody ze sprzedaży
biletów/1 rejs
[zł]
2 338
2 114
1 960
2 333
2 008
Wskaźnik
odpłatności
[%]
63,4
60,2
54,3
56,7
50,7
 

Komentarze