Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Prawa pasażera w transporcie morskim i śródlądowym – przyjęte!

infotrans
15.07.2010 15:33
0 Komentarzy

6 lipca Parlament Europejski przyjął rozporządzenie w sprawie praw pasażerów podróżujących drogą morską i po wodach śródlądowych. Po przepisach regulujących prawa pasażerów w transporcie powietrznym i kolejowym Unia Europejska określiła odrębne prawa dla pasażerów podróżujących drogą wodną. Pasażerowie w transporcie morskim i śródlądowym, w szczególności pasażerowie niepełnosprawni oraz osoby o ograniczonej sprawności ruchowej, będą mogli korzystać z nowych praw, chroniących ich w czasie podróży na terytorium całej Unii Europejskiej. Odpowiedzialny za transport wiceprzewodniczący Komisji, Siim Kallas, powiedział: –„Dzięki rozporządzeniu w sprawie praw pasażerów podróżujących drogą morską i po wodach śródlądowych prawa pasażerów zostaną rozszerzone na kolejny rodzaj transportu. Oznacza to, że pasażerowie podróżujący drogą wodną będą korzystali z tych samych podstawowych standardów jakości na obszarze całej Unii. Mamy nadzieję, że przyjęcie rozporządzenia w sprawie praw pasażerów w transporcie autobusowym i autokarowym umożliwi nam zakończenie procesu tworzenia europejskich ram prawnych regulujących prawa pasażerów.”
Nowe przepisy zakładają między innymi:
– zagwarantowanie zwrotu kosztów lub transportu alternatywnego w przypadku odwołania usługi transportowej lub opóźnienia wypłynięcia przekraczającego 90 minut,
– właściwą pomoc (w postaci np. zapewnienia przekąski, posiłku, napojów oraz, w razie potrzeby, noclegu do trzech nocy w cenie do 80 euro za noc) w przypadku odwołania usługi transportowej lub opóźnienia wypłynięcia przekraczającego 90 minut,
– rekompensatę finansową wynoszącą od 25 do 50 procent wartości biletu –w przypadku opóźnienia dopłynięcia lub odwołania rejsu,
– niedyskryminowanie osób niepełnosprawnych lub osób o ograniczonej zdolności ruchowej oraz szczególną bezpłatną pomoc dla tych osób zarówno w terminalach portowych jak i na pokładzie statku, a także rekompensatę finansową za utratę lub zniszczenie ich urządzeń umożliwiających poruszanie się,
– minimalne wymogi dotyczące prawa wszystkich pasażerów do informacji przed rozpoczęciem rejsu i w jego trakcie, a także do informacji ogólnej na temat ich praw w terminalach i na pokładzie statku,
– ustanowienie przez przewoźników i operatorów terminali mechanizmów rozpatrywania zażaleń, dostępnych dla pasażerów,
– ustanowienie niezależnych organów krajowych, które egzekwowałyby stosowanie rozporządzenia, i które mogłyby, w razie potrzeby, nakładać kary.
Po lipcowym głosowaniu w Parlamencie Europejskim Rada będzie musiała potwierdzić osiągnięte z Parlamentem porozumienie, aby rozporządzenie mogło być formalnie przyjęte. Wejdzie ono w życie dwa lata po jego przyjęciu. Równolegle cały czas czekamy na decyzję Parlamentu w sprawie projektu praw autobusów i autokarów. 6 lipca odbyło się drugie czytanie tego dokumentu, ale nie uwzględniono w nim postulatów UITP. Unia nie ustępuje jednak i nadal będzie lobować za przyjęciem przepisów uwzględniających jednak praktyczne aspektów funkcjonowania transportu publicznego i struktury finansowania.

Komentarze