Kontrowersje wokół spersonalizowanej karty miejskiej
infotrans
15.07.2009 10:36
0 Komentarzy

Kontrowersje wokół spersonalizowanej karty miejskiej
Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie (ZTM) chwali się, że Hans-Werner, szef berlińskiej komunikacji miejskiej, podczas wizyty w stolicy Polski nie ukrywał swojego zachwytu tutejszym, nowoczesnym systemem biletowym. Niestety, tego zachwytu nie podziela Generalny Inspektorat Ochrony Danych Osobowych (GIODO), który podkreśla, że rolą stołecznego organizatora komunikacji miejskiej jest przewożenie a nie ściganie pasażerów.
Dla przypomnienia, personalizacja karty miejskiej w Warszawie, została wprowadzona wraz z nową taryfą biletową 2 czerwca 2008 roku. Spersonalizowana karta miejska to nic innego, jak dotychczasowa karta miejska, a więc elektroniczny nośnik biletów długookresowych (30- i 90-cio dniowych). Jedyną różnicą jest rewers karty, nowa posiada zdjęcie użytkownika oraz jego imię i nazwisko. Pierwsza karta wydawana jest bezpłatnie, tylko i wyłącznie na wniosek zainteresowanego. Co więcej bezpłatnie będzie można uzyskać również duplikat w przypadku zmiany danych osobowych, zniszczenia karty z nie winy pasażera czy też po 10-ciu latach jej użytkowania. We wniosku pasażerowie muszą podać swoje imię, nazwisko, nr PESEL oraz adres zamieszkania. Tak wypełniony druk można złożyć w różnoraki sposób: pocztą, internetem lub też osobiście. Kartę należy jednak odebrać osobiście –po uprzednim poinformowaniu ZTM możemy zrobić to w jednym z punktów Obsługi Pasażera.
Personalizacja karty miejskiej to szereg korzyści. Pasażer ma możliwość odzyskania kontraktu w momencie kradzieży lub zgubienia karty. W przyszłości być może będzie mu służyć jako elektroniczna portmonetka –karnet wejściowy do obiektów sportowych, rekreacyjnych, kulturalnych i innych. Personalizacja to także oszczędności dla budżetu miasta. Wprowadzenie do obiegu jedynie spersonalizowanej karty przyczyni się do redukcji wydawanych nieodpłatnie kart i tym samym obniżenia wydatków ponoszonych na komunikację miejską. Obecnie niespersonalizowane karty wydawane są nieodpłatnie, co oznacza konieczność wprowadzania do obiegu blisko 500 tys. nowych kart rocznie, bowiem ich użytkownicy w niektórych przypadkach przy każdorazowym nowym doładowaniu pobierają nową kartę. Koszt nowych kart to kwota wynosząca ponad 1,2 mln zł rocznie. Masowa personalizacja spowoduje, że wzrośnie przywiązanie użytkownika do karty z jego zdjęciem i danymi, a tym samym zmniejszy liczbę wydawanych kart. Co więcej, personalizacja pozwoli na uniknięcie kłopotliwego procesu wyjaśniania czy podpis jest czytelny czy też nie, czy pasażer ma odpowiedni dokument ze zdjęciem czy też nie i wielu innych.
Wprowadzenie spersonalizowanych kart miejskich tanie nie było. Według informacji przedstawionych przez TVN Warszawa ZTM wyda 300 tysięcy złotych na kampanię promocyjną oraz 9 milionów złotych na cały system magazynowania danych pasażerów.
Personalizacja wymaga podania danych osobowych przez pasażera, a to z kolei wiąże się przetwarzaniem danych osobowych. W tym celu ZTM jest zobligowany do zapewnienia im bezpieczeństwa i stosowania się do ustawy o ochronie danych osobowych (Dz. U. 02.101.926) oraz rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie dokumentacji przetwarzania danych osobowych oraz warunków technicznych i organizacyjnych jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne do przetwarzania danych osobowych (Dz. U. 2004 nr 100 poz. 1024). ZTM zapewnia, że przechowywane dane mają najwyższy stopień bezpieczeństwa;są chronione fizycznie oraz przez systemy teleinformatyczne.
To właśnie zbieranie i przechowywanie danych osobowych wzbudziło niepokój pasażerów. Swoje wątpliwości przekazali GIODO, a ten wszczął postępowania wyjaśniające. Po jego zakończeniu inspektorzy orzekli, że same karty personalizowane nie będą wycofywane. Jednakże nakazano aby ZTM wykasował ze swojej bazy wszystkie dane wizerunkowe, czyli jednym słowem –zdjęcia. Co więcej zabroniono stołecznemu organizatorowi komunikacji miejskiej przetwarzania danych z bramek w metrze motywując swoją decyzję, że obecnie dzięki geolokalizacji urzędnicy mogą łatwo sprawdzić, na jakiej stacji znajduje się pasażer, obserwować jak się przemieszcza i tym samym go śledzić. GIODO podkreślał, że numer PESEL może być gromadzony tylko i wyłącznie za zgodą osoby, której dane dotyczą. Nie może być jednak umieszczony na warszawskiej karcie miejskiej, ale jedynie w systemach informatycznych na potrzeby jednoznacznego zidentyfikowania przez ZTM właściciela karty. Argumentem takiej decyzji jest fakt, że w przypadku, gdy numer PESEL zostałby zawarty na karcie miejskiej i doszłoby do jej kradzieży lub zagubienia mogłoby dojść do kradzieży tożsamości właściciela karty. GIODO podkreśli, że ZTM nie jest instytucją powołaną do śledzenia obywateli, dlatego dla realizacji statutowych zadań przewoźnika gromadzenie danych o lokalizacji właścicieli kart to zbyt duża ingerencja w prywatność osób posługujących się WKM.
Czy zagadnienie dotyczące gromadzenia danych osobowych to jedyne kontrowersje wokół personalizacji warszawskiej karty miejskiej? Okazuje się, że nie! Wkrótce ZTM może mieć kolejny problem –tym razem z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UKOiK). Dlaczego? Otóż, Rada Warszawy przyjęła uchwałę, na mocy, której wszyscy Warszawiacy będą korzystać ze spersonalizowanych warszawskich kart miejskich od 30 czerwca 2010 roku Już od 1 stycznia 2010 będą wydawane tylko spersonalizowane karty miejskie. Tak więc od tej chwili pasażerowie nie będą mieli wyboru –od wtedy na karcie bez danych będzie można tylko zakodować bilety na okaziciela, które są zdecydowanie droższe od tych na okaziciela.
Tymczasem ZTM forsuje promocje spersonalizowanej karty miejskiej. Hitem okazało się zniesienie opłat związane ze zrobieniem zdjęcia, co było dużą przeszkodą dla pasażerów. Do 31 sierpnia w siedzibie ZTM będzie można bezpłatnie zrobić sobie zdjęcie na potrzeby spersonalizowanej karty miejskiej. Co więcej, w 17 studiach fotograficznych, współpracujących z ZTM, za fotografię do karty pasażerowie zapłacą jedynie 10 złotych (50% taniej niż robione zdjęcie w innych punktach). Zakłady fotograficzne prześlą zdjęcia do bazy ZTM w postaci elektronicznej a tańsza fotografia będzie służyła jedynie do wyrobienia karty. Pasażer nie otrzyma odbitki, a jedynie unikalny numer, który wpisze później na wniosku o wydanie spersonalizowanej Warszawskiej Karty Miejskiej.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
Z okazji Prima Aprilis KOLEO zabiera użytkowników w nostalgiczną podróż
Kontraktyza darmo
01.04.20250
Nowy system informacji pasażerskiej SDIP w PKS Racibórz. Od KiedyPrzyjedzie
Kontraktyza darmo
01.04.20250
Częstochowa unowocześni trzy centra przesiadkowe: Estetyka i funkcjonalność
Kontraktyza darmo
28.03.20250
Stargard i Włocławek dołączają do miast z rozkładami MPK w Google Maps
Kontraktyza darmo
06.03.20250
MPK Łódź zyskuje pasażerów po zmianie taryfy. Rekordowa sprzedaż biletów
Kontraktyza darmo
21.02.20250
Raport UNICEF o wykluczeniu transportowym w Sejmie
Kontraktyza darmo
19.02.20250
Więcej z Działu Pasażer
MPK Częstochowa wprowadza nowe bilety „Rodzina” i „Wycieczka”. Od 1 kwietnia
Pasażerza darmo
31.03.20250
Od 3 marca linie autobusowe powiatu grudziądzkiego w systemie Time4BUS
Pasażerza darmo
29.03.20250
Przystanki “na żądanie” w Komunikacji Miejskiej w Bielsku-Białej. Od 1 marca
Pasażerza darmo
21.03.20250
Bilety Kolei Małopolskich do kupienia w aplikacji Jakdojade
Pasażerza darmo
04.03.20250
R&G uruchomiło w autobusach MPK Siedlce system płatności bezgotówkowych
Pasażerza darmo
03.03.20250
9 marca Polregio wprowadzi Bilet Zachodniopomorski, czyli kolejową sieciówkę
Pasażerza darmo
03.03.20250
Ostrów Wlkp. wprowadził „Ostrowską Kartą Mieszkańca”. Będą też ulgi na MZK
Pasażerza darmo
01.03.20250
Warszawskie Badanie Ruchu przenosi się z aglomeracji do stolicy. Od 5 marca
Pasażerza darmo
28.02.20250
Świdnickie autobusy w Google Maps. To ułatwia podróżowanie po mieście
Pasażerza darmo
21.02.20250
Zmiany w GZM: Nowy wzór biletów i kasowniki na kartę w starszych pojazdach
Pasażerza darmo
14.02.20250
Warszawski Transport Publiczny niemal z miliardem pasażerów. Za rok 2024
Pasażerza darmo
11.02.20250
ŁKA frontem do pasażera: Pociągi autobusy widoczne na bieżąco w Google Maps
Pasażerza darmo
08.02.20250
Ferie 2025: Koleje Śląskie znów wprowadzą bilety za złotówkę. Dla dzieci
Pasażerza darmo
04.02.20250
MZK Toruń i 265 nowych kasowników w całej flocie. Od Mera Systemy
Pasażerza darmo
04.02.20250
Jejkowice mają nowoczesne Centrum Przesiadkowe. Plus plan rozwoju komunikacji
Pasażerza darmo
02.02.20250
R&G wdrożyło Portal Pasażera w autobusach MZK Przemyśl
Pasażerza darmo
02.02.20250
W Krakowie zapłacisz kartą, ale tylko w autobusach Mobilis. W MPK za pół roku
Pasażerza darmo
01.02.20250
Więcej z Działu Prawo
Transport GZM wydłuża czas obowiązywania biletów w przypadku remontów i awarii
Prawoza darmo
10.03.20250
MI: Marszałkowie z nową rolą w noweli Funduszu Autobusowego (FRPA)
Prawoza darmo
28.02.20250
Mamy najnowszy projekt Strefy Czystego Transportu w Krakowie. Po konsultacjach
Prawoza darmo
27.02.20250
Warszawa: Pasażerka czekała na autobus. Wjechała w nią przyczepa
Prawoza darmo
04.01.20250
Marek Rutka wyróżniony za zasługi dla transportu publicznego
Prawoza darmo
22.12.20240
Wiemy, jak hakerzy zaatakowali MPK Kraków. Zawirusowane maile, a potem sabotaż
Prawoza darmo
07.12.20240
Sejm uchwalił ustawę regulującą rynek wodoru
22.11.20240
Więcej z Działu Przewoźnicy
Gmina Poczesna z nową komunikacją publiczną. Pilotaż z MPK Częstochowa
Przewoźnicyza darmo
13.02.20250
Z biletem ŁKA zwiedzisz łódzkie atrakcje. Ze zniżką
Przewoźnicyza darmo
05.09.20240
Nie żyje Anna Reising, prezes MPK Tarnów
Przewoźnicyza darmo
08.08.20240
KM Głogów szuka firmy do kontroli biletów
30.07.20240
MZK Ostrów Wlkp. przewiezie bezpłatnie dzieci podczas wakacji
Przewoźnicyza darmo
26.06.20240
MPK Wrocław zaprasza na Dzień Otwarty 2024. Dwie linie specjalne
Przewoźnicyza darmo
21.05.20240
Więcej z Działu Producenci
Enika i Medha łączą siły
26.01.20240
Pasażerska apka Pixel OnTime także w abonencie miesięcznym. Nowość 2024
Producenciza darmo
03.01.20240
SiMS wprowadza energooszczędne tablice LCD
04.09.20220
Nowe produkty GMV zaprezentowane na IT Trans ’22
Producenciza darmo
24.05.20220
Nowe tablice w Jelenie Górze. Od Trapeze
24.05.20210
Pixel zakończył operację Opole. W termine
09.03.20200
Więcej z Działu Infrastruktura
Wrocław: Autobusy pojadą torowiskiem na Bardzkiej. Umowa podpisana
Infrastrukturaza darmo
31.03.20250
Masz Żappsy? To taniej zapłacisz za bilety GZM na autobus czy tramwaj
Infrastrukturaza darmo
19.03.20250
Suwałki: Miasto ograniczyło do minimum strefę płatnego parkowania
Infrastrukturaza darmo
02.03.20250
Sopot wprowadzi strefę ograniczonego wjazdu do centrum. Od kwietnia
Infrastrukturaza darmo
19.02.20250
Komentarze