Nadarzyn z Park & Ride: 225 aut i 2 linie [FILM]
1 czerwca został uruchomiony parking „Park & Ride” przy ul. Granicznej w Nadarzynie, gdzie poza sześcioma peronami autobusowymi powstało 225 miejsc dla samochodów osobowych (w tym 8 dla osób niepełnosprawnych) oraz 40 dla rowerów.
W uroczystości wziął udział mi.n. Rafał Trzaskowski. Prezydent stolicy zaznaczył, że w ostatnich latach komunikacja autobusowa – zwłaszcza z mniejszymi miejscowościami – w wielu miejscach Polski zamiera.
„Rząd nie widzi tego problemu, że najważniejsza jest właśnie komunikacja pomiędzy mniejszymi miejscowościami a większymi, ponieważ razem jesteśmy w stanie współpracować, dojeżdżać do pracy, wypracowywać dobre rozwiązania. I dlatego bardzo się cieszę, że powstał ten parking, że samorząd Nadarzyna mądrze wydaje pieniądze, a my – razem wspólnie – zapewniliśmy komunikację do Warszawy dwiema nowymi liniami autobusowymi” – mówił Trzaskowski. Podkreślił również, że wzmacnianie więzi pomiędzy Warszawą a gminami ościennymi jest sprawą „absolutnie priorytetową”.
Wójt gminy Nadarzyn Dariusz Zwoliński zaznaczył, że od poniedziałku po teraz pierwsze autobusy ZTM linii 711, 733 rozpoczęły kursy z parkingu P+R. Dodał, że kursy rozpoczęła również linia Nadarzyn-Pruszków, a w przyszłości przez P+R pojedzie również tzw. linia B7, która będzie łączyła Nadarzyn z Brwinowem.
Zaznaczył, że P+R w Nadarzynie to 225 miejsc parkingowych, 6 stanowisk dla autobusów pod krytą wiatą, 40 miejsc na rowery, a także monitoring wewnętrzny i zewnętrzny oraz – pierwsze w Nadarzynie – miejsce do ładowania samochodów elektrycznych.
„Przede wszystkim trzeba powiedzieć, że ta inwestycja powstała w wyniku współdziałania samorządów. Powstała przede wszystkim po to, żeby ograniczyć ruch samochodów w centrum Nadarzyna, ale również, żeby po części ograniczyć ruch w centrum metropolii warszawskiej” – zaznaczył Zwoliński.
Dodał, że inwestycja ma także wpłynąć na obniżenie emisji zanieczyszczeń oraz wpłynąć na rozwój komunikacji publicznej. Podkreślił również, że w pobliżu powstanie w przyszłości m.in. Nadarzyńskie Centrum Obsługi Mieszkańców, a także inne ważne inwestycje gminy Nadarzyn.
Zobaczcie dzisiejsza konferencję na filmie:
Nowe możliwości
„Parkuj i Jedź” stwarza możliwość podróżnym zostawienia samochodu osobowego na parkingu i skorzystania z komunikacji zbiorowej. Od 1 czerwca na „Parkuj i Jedź” będą zajeżdżały autobusy linii 711, 733 oraz Nadarzyn – Pruszków, a od 15 czerwca również linii B7 (Nadarzyn – Brwinów przez Otrębusy).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W tej sytuacji Gazeta Wyborcza-Warszawa zastanawia się, czy władze Nadarzyna nie przeceniły roli dworca przy przesiadkach w drodze do Warszawy?
Zdaniem redaktora Jarosława Ossowskiego, przejazd autobusem trwa od 18 minut (linią 733) do 30 minut (linia 711), ale obie kursują tylko raz na dwie godziny. W dodatku docierają tylko na Okęcie, gdzie w kierunku centrum trzeba się przesiąść do tramwaju (kolejne pół godziny jazdy). Mało prawdopodobne więc, by tak długi czas podróży zachęcił wielu kierowców do przesiadki w Nadarzynie. Przy pętli w al. Krakowskiej na Okęciu działa już zresztą garaż przesiadkowy, który ledwo zapełnia się samochodami. Kierowcy, którzy tu parkują, przynajmniej nie muszą płacić więcej za bilet podmiejski jak w Nadarzynie.
Natomiast Nadarzyn zostaje przy swoim; -„Dzięki możliwości zostawienia samochodu na przeznaczonym do tego parkingu, z jednej strony ograniczona zostanie ilość spalin, z drugiej – uporządkowana przestrzeń Nadarzyna. Będzie to również duże ułatwienie dla podróżnych, którzy w jednym miejscu będą mieli dostęp do komunikacji gminnej” – czytamy w gminnym komunikacie.
Inwestycja „Parkuj i Jedź” zrealizowana była w ramach osi priorytetowej IV „Przejście na gospodarkę niskoemisyjną”, Działanie 4.3 „Redukcja emisji zanieczyszczeń powietrza”. Gmina Nadarzyn otrzymała dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020 w wysokości 4.624.070,14 zł.
„