Lidzbark w czwartym podejściu do dwóch elektrobusów
Lidzbark Warmiński ogłosił już czwarty przetarg na dostawę dwóch elektrobusów klasy MIDI z ładowarkami.
Czy po trzech niepowodzeniachmiastu wreszcie się poszczęści? Oferenci nie maja za dużo czasu …
Poproszę to samo
Pierwsze dwa lidzbarskie przetargi kończyły się fiaskiem. Zapierwszym razem zabrakło ofert z powodu zbyt krótkiego terminu dostawy. Wdrugim postępowaniu uległ on wydłużeniu i w efekcie pojawiły się dwie oferty.Ta od Solarisa zmieściła się w szacunkach miasta, ale wyżej oceniono ofertę MMIz Karsanami Atak electric. Ta z kolei przewyższała budżet, więc przetarg unieważniono.W trzecim podejściu Lidzbarkowi na drodze do nowych elektrobusów stanął nadrodze … COVID-19 i miasto anulowało z tego powodu postępowanie. Teraz – 7 września– mamy nowe podejście.
Zobaczmy, co chce tym razem chce Lidzbark. Przedmiot zamówienia nadal obejmuje:
-
dostawę 2 szt. fabrycznie nowych, niskopodłogowych autobusówelektrycznych
-
dostawę i montaż infrastruktury ładującej (2 szt. ładowarektypu półszybkiego i 2 szt. ładowarek typu wolnego)
-
dostawę aplikacji informacji pasażerskiej
Klasa MIDI
Jakie Lidzbark chce elektrobusy? Mają to być jednoczłonowe konstrukcjeklasy MIDI przeznaczone do wykonywania przewozów w publicznej komunikacjimiejskiej. Wymiary nadwozia określono na nie mniej niż 9 m, wysokość poniżej3,5 m i szerokość mniej niż 2,5 m.
Pojazdy muszą być dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.Każdy z nich musi umożliwiać podróż przynajmniej 50 pasażerom, w tym nie mniejniż 20 na miejscach siedzących. Min. dwa fotele mają być dostępne z niskiejpodłogi. Dostęp na pokład ma być zapewniony przez dwa wejścia w układzie 1-2-0.
Napęd ma być oparty na jednym lub dwóch silnikachtrakcyjnych o mocy większej niż 120 kW, umożliwiającej osiąganie przez obciążonypojazd zmiany prędkości od 0 do 60 km w czasie 28 sekund, zmiany prędkości od 0do 40 km/h w czasie 15 sekund, zmiany prędkości od 0 do 20 km/h w czasie 6sekund.
Pojazdy mają być wyposażone w baterie trakcyjne o pojemnościmin. 150 kWh. Ich pełne naładowanie ma zająć nie więcej niż sześć godzin.Proces ładowania baterii będzie się odbywał przez złącze plug-in.
Do tego zamawiający chce m.in. klimatyzację całopojazdową, system zliczania potoków pasażerskich oraz ogrzewaniehybrydowe elektryczno-spalinowe o mocy minimalnej 20 kW.
Minimalnemu wydłużeniu uległ termin dostawy. Wszystko mazostać zrealizowane do końca kwietnia 2021 r. Bez zmian pozostały takżewymagania w zakresie gwarancji. Całopojazdowa ma być udzielona na min. pięćlat, a na trwałość baterii trakcyjnych również na taki sam okres.
Formalności
Czekając na omówienie SIWZ do warunków formalnychpostępowania. Minimalny poziom zdolności finansowej oferenta miasto określiłona minimum 4 mln PLN. Na taką samą sumę musi on wykazać także posiadanie ubezpieczenia.Warunek doświadczenia w Lidzbarku uznają za spełniony jeżeli uczestnikprzetargu wykaże, że w ciągu ostatnich trzech lat wykonał dostawy obejmująceminimum dwa fabrycznie nowe autobusy elektryczne oraz jeden komplet doładowania. Oferty należy zabezpieczyć wadium w wysokości 50 000 PLN.
Kryteria oceny ofert bez zmian:
-
cena ma dalej 60% wagi;
-
a 40% można wywalczyć dzięki wydłużenie gwarancji całopojazdowej,na ładowarki oraz na trwałość baterii trakcyjnych z pięciu do siedmiu lat.
Wymagany przez zamawiającego termin wykonania przedmiotuzamówienia to 30.04.2021 roku.
Nie tylko autobusy
Zakres prac związanych z dostawą stacji ładowania obejmuje:
1) ul. Kolejowa w Lidzbarku Warmińskim:
• Przebudowa istniejącej szafki kablowej w zakresieniezbędnym do wykonania przyłączenia plus montaż i podłączenie złącza kablowo-pomiarowego plus dostawa,montaż, podłączenie i uruchomienie wolnostojącej jednostanowiskowej stacjiładowania o mocy 40 KW,
2) ul. Krasickiego w Lidzbarku Warmińskim:
• Dostawa, montaż, podłączenie i uruchomienie wolnostojącejjednostanowiskowej stacji ładowania o mocy 40 KW,
3) ul. Żytnia w Lidzbarku Warmińskim:
• Montaż i podłączenie złącza kablowo-pomiarowego irozdzielnicy zasilającej stacje ładowania oraz dostawa, montaż, podłączenie iuruchomienie dwóch naściennych jednostanowiskowych stacji ładowania o mocy od20 do 22 KW każda.
Z kolei aplikacja działająca w systemie operacyjnym Androidoraz iOS ma umożliwiać i pokazywać m.in. podgląd w czasie rzeczywistympołożenia autobusu i wyszukiwanie połączeń.
Nowy rozdział
Lidzbark Warmiński nigdy nie miał publicznej komunikacji miejskiej. Mieszkańcy na czele z burmistrzem Jackiem Wiśniowskim od dawna uważali, że jest potrzebna. Przełom nastąpił 30 sierpnia 2019 roku, kiedy udało się pozyskać dofinansowanie w wysokości blisko 6 mln złotych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na zakup m.in. dwóch elektrycznych autobusów.
Obsługiwać będą trzy linie: północną, południową i tzw. dużą pętlę. Częstotliwość kursowania uzależniona będzie od pory dnia. Prawdopodobnie lidzbarska komunikacja będzie od początku darmowa.
-„Robiliśmy wyliczenia i okazało się, że darmowa komunikacja jest paradoksalnie bardziej opłacalna – powiedział lokalnym mediom burmistrz Jacek Wiśniowski. – Dzieci i osoby starsze naturalnie byłyby zwolnione z opłat, czyli płacić musiałby tylko te osoby, które najczęściej poruszają się samochodami. Do tego dochodzi koszt dystrybucji i produkcji biletów, kontroli i szereg innych wydatków, których w ten sposób można uniknąć.”
Komentarze