Limity miejsc w pociągach (COVID-19)
Od soboty 17 października 2020 w pociągach PKP Intercity jednocześnie zajętych może być co najwyżej 50 proc. miejsc siedzących.
Zmiana wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 16 października br. służy temu, by pasażerowie mogli zajmować nie więcej niż co drugie miejsce siedzące, zachowując odstęp.
Dowolne wolne miejsce
Jednocześnie pasażerowie mogą zajmować dowolne miejsca w obrębie posiadanej klasy wagonu, bez względu na miejsce wskazane na zakupionym bilecie.
Zmiany dot. limitu miejsc w środkach transportu publicznego, wprowadzone rozporządzeniem Rady Ministrów z 16 października br., obejmują także wszystkie pociągi PKP Intercity. Od soboty 17 października br. będzie mogło być w nich zajętych jednocześnie co najwyżej 50 proc. miejsc siedzących. Obserwując zwiększone zainteresowanie połączeniami, przewoźnik będzie wzmacniał w miarę możliwości swoje pociągi dodatkowymi wagonami oraz dostosuje składy do bieżącego obłożenia w pociągach nie dopuszczając do przekroczenia limitu zajętości 50 proc. miejsc.
W trosce o bezpieczeństwo podróży, nadal konieczny jest ścisły nadzór nad poziomem zajętości miejsc nie tylko w poszczególnych relacjach, ale także na każdym odcinku podróży. Dlatego też cały czas zastosowanie ma wprowadzona 4czerwca br. obowiązkowa rezerwacja miejsc we wszystkich kategoriach pociągów.
Osoby, które zakupiły bilety w przedsprzedaży do 16 października br. włącznie, na przejazd 17 października i później, mogą zwrócić bilet i otrzymać pełną należność, bez potrącenia odstępnego. Pasażerów, którzy kupią bilet 17 października i później będą obowiązywać standardowe zasady zwrotów, z potrąceniem odstępnego.
Od soboty 17 października br. pasażerowie mają możliwość zajmowania dowolnych miejsc w obrębie posiadanej klasy wagonu, bez względu na wskazane miejsce na zakupionym bilecie. Komunikaty na ten temat będą wygłaszane na pokładach pociągów przez drużyny konduktorskie.
Bezpieczne podróżowanie z PKP Intercity (COVID-19)
PKP Intercity cały czas funkcjonuje w reżimie sanitarnym, dążącym do zapewnienia bezpieczeństwa podróżnym i pracownikom.
Maksymalnie bezpieczne korzystanie z pociągów zapewniają zaostrzone i restrykcyjnie przestrzegane, procedury związane z codzienną obsługą taboru. Każdy skład przewoźnika jest dezynfekowany i czyszczony po zakończeniu przejazdu. Proces ten jest prowadzony na terenie całej Polski i wszystkich zakładów spółki, dzięki czemu każdy pociąg jest odpowiednio przygotowywany przed i po każdym kursie. Od marca do września 2020 wykonano ponad 225 tysięcy dezynfekcji – 175 567dezynfekcji wagonów i 49 606 lokomotyw/członów sterowniczych EZT.
Na pokładach pociągów przewoźnika obowiązuje zakrywanie ust i nosa. W trosce o zdrowie i bezpieczeństwo – swoje oraz współpasażerów –drużyny konduktorskie w komunikatach wygłaszanych na pokładach pociągów oraz podczas kontroli biletów przypominają o konieczności wypełniania tego obowiązku przez pasażerów podczas trwania całej podróży.
Kierownicy pociągów i konduktorzy są wyposażeni w środki ochrony indywidualnej i utrzymania higieny osobistej – maseczki i rękawiczki ochronne oraz żele do mycia i dezynfekcji rąk. Ich kontakt z podróżnymi podczas kontroli biletów odbywa się z zachowaniem bezpiecznego dystansu dzięki wykorzystaniu nowoczesnych terminali zbliżeniowych.
Powzięcie szczególnych środków ostrożności, wprowadzenie nowych procedur wewnętrznych oraz zasad podróżowania pozwoliło na zapewnienie bardzo wysokiego poziomu bezpieczeństwa w pociągach PKP Intercity. Do tej pory nie odnotowano przypadku, w którym zakażenie koronawirusem byłoby następstwem podróży pociągami PKP Intercity.
Zasady bezpieczeństwa podczas podróży pociągiem (COVID-19)
PKP Intercity cały czas funkcjonuje w reżimie sanitarnym, dążącym do zapewnienia bezpieczeństwa podróżnym i pracownikom spółki. Każdy skład przewoźnika jest dezynfekowany oraz czyszczony po zakończeniu przejazdu. Na pokładach pociągów przewoźnika pasażerowie mają obowiązek zakrywania ust i nosa.
Wystąpienie epidemii i związane z tym ograniczenia w sferze publicznej niemal z dnia na dzień diametralnie zmieniły zapotrzebowanie napodróżowanie, a jednocześnie pociągnęły za sobą konieczność modyfikacji procedur bezpieczeństwa, co ważne, z uwzględnieniem sytuacji, która dotąd niemiała miejsca nie tylko na kolei, lecz także w skali globalnej. PKP Intercity już na samym początku opracowało i wdrożyło plany, zapewniające ciągłość działania spółki i realizacji przewozów oraz wysoki poziom bezpieczeństwa –pasażerów i pracowników spółki.
PKP Intercity cały czas funkcjonuje w reżimie sanitarnym, dążącym do zapewnienia bezpieczeństwa podróżnym i pracownikom spółki. Każdy skład przewoźnika jest dezynfekowany i czyszczony po zakończeniu przejazdu. W pociągach został wprowadzony obowiązek rezerwacji miejsc. Jednocześnie podróż może odbywać nie więcej niż 100 proc. liczby miejsc siedzących. Kierownicy pociągów i konduktorzy są wyposażeni w środki ochrony indywidualnej i utrzymania higieny osobistej – maseczki i rękawiczki ochronne oraz żele do mycia i dezynfekcji rąk. Ich kontakt z podróżnymi podczas kontroli biletów odbywa się z zachowaniem bezpiecznego dystansu dzięki wykorzystaniu nowoczesnych terminali zbliżeniowych.
Bezpieczny pasażer w pociągu (COVID-19)
W komunikacji publicznej, a w tym w pociągach, obowiązuje zakrywanie ust i nosa. W trosce o zdrowie i bezpieczeństwo – swoje oraz współpasażerów – PKP Intercity w komunikatach na pokładach pociągów przypomina o konieczności wypełniania tego obowiązku podczas trwania całej podróży.
W sytuacji wielokrotnego uchylania się od obowiązku zakrywania ust i nosa podczas podróży na wezwanie drużyny konduktorskiej, z wyłączeniem przypadków przewidzianych w przepisach, może dojść do interwencji służb porządkowych. Od połowy czerwca PKP Intercity odnotowało blisko 90zdarzeń wymagających interwencji policji do pasażerów nierespektujących obowiązku zasłaniania ust i nosa w trakcie podróży.
Maksymalnie bezpieczne korzystanie z pociągów zapewniają zaostrzone, i restrykcyjnie przestrzegane, procedury związane z codzienną obsługą taboru. Prowadzono dezynfekowanie kluczowych miejsc i elementów wyposażenia wagonów, z którymi podróżny mają bezpośredni kontakt, m.in. klamek, poręczy, uchwytów, przycisków sterowania drzwiami, czy toalet – warto zaznaczyć, że aby ograniczyć kontakt pasażerów z przyciskami do wagonowych drzwi, wprowadzono ich automatyczne otwieranie. Proces czyszczenia i dezynfekcji składów jest prowadzony na teren całej Polski i wszystkich zakładów spółki, dzięki temu każdy pociąg jest odpowiednio przygotowywany przed i po każdym kursie.
Od marca do sierpnia 2020 wykonano 139 161 dezynfekcji wagonów i 40 229 lokomotyw/członów sterowniczych EZT.
PKP Intercity opracowało i udostępniło na swojej stronie specjalny poradnik pasażera pn. “Jak podróżować z PKP Intercity podczas epidemii?” https://www.intercity.pl/pl/jak-podrozowac-z-pkp-intercity-podczas-epidemii-poradnik-pasazera.html.
Czy w trakcie pandemii można kupić bilet w kasie na dworcu (COVID-19)
PKP Intercity podjęło szereg działań sprzyjających przestrzeganiu zaleceń mających zapobiegać rozprzestrzenianiu się wirusaSARS-CoV-2, w tym zachowaniu dystansu społecznego i unikaniu bezpośredniego kontaktu. Kluczowym działaniem było zachęcanie podróżnych do kupowania biletów przez kanały zdalne, m.in. przez stronę internetową intercity.pl czy aplikację mobilną IC Mobile Navigator. W ślad za tym poszły konkretne rozwiązania. 5sierpnia br. weszła w życie zmiana w regulaminie, która m.in. skróciła czasy na zakup, zwrot i wymianę biletów z systemu e-IC. Dotychczas obowiązujące 15 min. na zakup i zwrot oraz 30 min na wymianę biletu zostały skrócone do 5 min przed odjazdem pociągu (z wyjątkiem sprzedaży niektórych biletów w komunikacji międzynarodowej – wagony sypialne i z miejscami do leżenia; a także zwrotów biletów w komunikacji międzynarodowej).
Rezerwacja miejsc w pociągach (COVID-19)
PKP Intercity ukończyło prace nad udostępnieniem rezerwacji miejscówek do biletów okresowych w aplikacjach IC Mobile Navigator iSkyCash na przejazdy w pociągach TLK oraz IC. Zmiana ta – również dostępna od 5 sierpnia br. – jest ułatwieniem przygotowanym szczególnie dla pasażerów korzystających z biletów odcinkowych, a więc dla tych, którzy nie zawsze mają możliwość wcześniejszego precyzyjnego wybrania połączenia.
Ponadto na pokładach pociągów i w kasach biletowych przewoźnik wprowadził możliwość płatności zbliżeniowo kartą do 100 zł bez konieczności weryfikacji PIN.
Wdrożone zostały zmiany w algorytmie dotyczącym zasad przydzielania miejsc w systemie sprzedaży biletów PKP Intercity. Nowe rozwiązanie pozwoli na równomierne rozmieszczenie zarezerwowanych miejsc w wagonach. W pierwszej kolejności w wagonie lub pociągu rezerwowane są skrajne miejsca w kolejnych przedziałach. Po zajęciu tych miejsc dopełniane są kolejne przedziały. W efekcie podróżni będą rozmieszczani w miarę równomiernie we wszystkich wagonach. Nowy sposób przydzielania miejsc obowiązuje na połączenia, które są realizowane od 18 września br. Rozwiązanie to będzie w pełni widoczne od 18 października br., co ma związek z 30-dniowym okresem przedsprzedaży na przejazdy w relacjach krajowych.
Niezależnie od dotychczas wprowadzanych zmian i udogodnień prowadzone są prace w kierunku powstania całkowicie nowego systemu sprzedaży biletów. W tym celu został ogłoszony dialog techniczny z potencjalnymi wykonawcami.
Napoje i jedzenie w czasie podróży pociągiem (COVID-19)
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 listopada 2020 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii odnosi się także do sposobu serwowania posiłków w pociągach.
Zapisano w nim, że do odwołania prowadzenie przez przedsiębiorców w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca2018 r. – Prawo przedsiębiorców oraz przez inne podmioty działalności polegającej na przygotowywaniu i podawaniu posiłków i napojów gościom siedzącym przy stołach lub gościom dokonującym własnego wyboru potraw z wystawionego menu, spożywanych na miejscu oraz związanej z konsumpcją i podawaniem napojów dopuszczalne wyłącznie w przypadku realizacji usług polegających na przygotowywaniu i podawaniu żywności na wynos lub jej przygotowywaniu i dostarczaniu oraz w przypadku działalności polegającej na przygotowywaniu i podawaniu posiłków lub napojów przeznaczonych do spożycia przez pasażerów po zajęciu miejsca siedzącego w pociągach objętych obowiązkową rezerwacją miejsc.
Tym samym uregulowana została, na poziomie rozporządzenia, kwestia serwowania posiłków przez WARS-y. W praktyce jednak nic się nie zmienia. Posiłki w ten sposób serwowane były już w ostatnim tygodniu.