Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zerowy VAT na transport publiczny – krok w stronę ekologii i dostępności dla pasażerów

interwencje
18.10.2024 07:00
0 Komentarzy

Działacze organizacji pozarządowych związanych z transportem publicznym apelują do Ministerstwa Finansów o wprowadzenie zerowej stawki VAT na usługi transportu publicznego.

Ta zmiana, zgodna z obietnicami wyborczymi z 2023 roku, miałaby przyczynić się do obniżenia kosztów podróży i zwiększenia liczby pasażerów korzystających z transportu publicznego, a jednocześnie zmniejszyć emisję szkodliwych gazów cieplarnianych. Propozycję tę wspierają organizacje proekologiczne oraz politycy, którzy widzą w niej szansę na bardziej zrównoważony i dostępny transport.

Podstawy zmiany: obietnice wyborcze i wsparcie dla ekologii

W kampanii wyborczej w 2023 roku Koalicja Obywatelska obiecała wprowadzenie zerowego VAT na transport publiczny. Wprowadzenie tej zmiany ma na celu obniżenie kosztów dla pasażerów, co mogłoby zachęcić więcej osób do korzystania z tego środka transportu zamiast z samochodów prywatnych. Niższe ceny biletów zwiększyłyby dostępność transportu dla obywateli, co wpisuje się w cele walki z wykluczeniem transportowym i ochroną środowiska.

Zmiana dotyczyłaby przewozów pasażerskich objętych kodami PKWiU 49.31 oraz 49.39.1, czyli transportu lądowego pasażerskiego – miejskiego, podmiejskiego i międzymiastowego. Organizacje takie jak Towarzystwo Benderowskie podkreślają, że zerowa stawka VAT sprzyjałaby również realizacji założeń Europejskiego Zielonego Ładu, który kładzie nacisk na dekarbonizację gospodarki oraz zrównoważony rozwój transportu.

Poparcie społeczne i międzynarodowy kontekst

Poparcie dla zerowego VAT na transport publiczny rośnie, a organizacje pozarządowe, takie jak Akcja Miasto czy Towarzystwo Benderowskie, wspierają tę inicjatywę, wskazując na jej korzyści zarówno dla klimatu, jak i pasażerów. Wprowadzenie zerowego VAT-u mogłoby zmniejszyć bariery cenowe w dostępie do transportu publicznego i jednocześnie zwiększyć jego atrakcyjność w porównaniu do indywidualnego transportu samochodowego.

Dodatkowo, zmiana ta jest zgodna z dyrektywami Unii Europejskiej, która pozwala na stosowanie zerowej stawki VAT w sektorze przewozów pasażerskich. Przykładem jest Finlandia, która już wprowadziła czasowe zwolnienie z VAT na transport publiczny, co znacząco wpłynęło na poprawę dostępności usług.

Komentarze