Zawiercie poza kolejową siecią Centralnego Portu Komunikacyjnego
Parlamentarzyści Danuta Nowicka, Waldemar Andzel, Ewa Malik przesłali do ministra infrastruktury interpelację ws. braku Zawiercie w kolejowym planie Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią – Centralny Port Komunikacyjny, ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów, ma być wybudowany Port Lotniczy Solidarność. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.
W ramach inwestycji kolejowych planowane są nowe linie:
- nr 111, odcinek Biała Błotna – Węzeł Małopolsko-Śląski (wraz z połączeniami w obrębie węzła),
- nr 113, odcinek Węzeł Małopolsko-Śląski – Kraków,
które zdaniem CPK mają przyczynić się do znacznego skrócenia czasu jazdy pociągiem z Krakowa do Katowic, a także w relacjach przebiegających do tych miast z północy kraju przez Centralną Magistralę Kolejową (linię kolejową nr 4). Dzięki budowie linii nr 113 możliwa będzie obsługa transportem kolejowym terenów pomiędzy Krakowem a Olkuszem oraz poprawa dostępności tego środka transportu na wschodnich obszarach konurbacji górnośląskiej.
Te kwestie zawiera dokument pn. Strategiczne Studium Lokalizacyjne Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego, przyjęty w dniu 22 kwietnia 2021 r. przez pełnomocnika rządu ds. CPK zarządzeniem nr 8 ws. przyjęcia Strategicznego Studium Lokalizacyjnego Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego (na podstawie art. 5 pkt 8 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym – Dz. U. z 2020 r. poz. 234 i 1378); i jest dokumentem, w którym określono ramy realizacji przedsięwzięć służących przebudowie i rozbudowie układu komunikacyjnego naszego kraju, w tym wyznaczono korytarze, w których będą usytuowane nowe inwestycje kolejowe i drogowe związane z projektem Centralnego Portu Komunikacyjnego. Dokument stanowi podstawę dla dalszych prac studialno-projektowych zmierzających do realizacji tych przedsięwzięć.
Jak zauważają parlamentarzyści, z przebiegu szybkich połączeń kolejowych pomiędzy Śląskiem, Warszawą i północą kraju wyłączona Zawiercie, a linia kolejowa Katowice-Zawiercie stanie się linią połączeń regionalnych, a tym samym spadnie liczba połączeń kolejowych.
-„Dokonano wykluczenia w szybkiej komunikacji kolejowej mieszkańców Zagłębia i Śląska (m.in. Tarnowskich Gór, Świerklańca, Radzionkowa, Piekar Śląskich, Dąbrowy Górniczej oraz miejscowości na północ w stronę Częstochowy – województwo śląskie w skali kraju ma największe zaludnienie na powierzchni 1 km2), którzy na dzień dzisiejszy, udając się koleją do Warszawy, wsiadają do pociągu na stacji Zawiercie, które posiada znaczne zasoby parkingowe. Będzie to dotyczyć również pasażerów nowo budowanej linii kolejowej relacji Zawiercie-Port Lotniczy-Tarnowskie Góry. Podróż do Warszawy dla powyżej wskazanych mieszkańców/pasażerów znacznie się wydłuży.
Zakładane skrócenie czasu przejazdu z Katowic do Warszawy o 15 min., co może się okazać nierealne w rzeczywistości, będzie kosztem dłuższego przejazdu tych, którzy do Warszawy na dzień dzisiejszy wsiadają na stacji Zawiercie. Ponadto nie jest wykluczone skrócenie przejazdu pomiędzy Katowicami a Warszawą na dotychczasowej trasie.
Tworzenie punktu komunikacyjnego (WMŚ) na terenach znacznie mniej zurbanizowanych niż ma to miejsce w dotychczasowych realiach oraz nowych linii kolejowych przebiegających przez tereny chronione budzi znaczne kontrowersje społeczne” – piszą Danuta Nowicka, Waldemar Andzel, Ewa Malik i zadają pytania:
- Czy jest ekonomiczna analiza porównawcza realizacji szybkich połączeń kolejowych w relacji Katowice–Warszawa na trasie dotychczasowej i projektowanej?
- Jak oszacowano skutki społeczne oraz ekonomiczne dla mieszkańców Śląska, którzy nie będą mogli korzystać z szybkich kolejowych połączeń do Warszawy, wsiadając na stacji Zawiercie?
- Jakie korzyści (poza domniemanym skróceniem o 15 min. przejazdu pociągu) są upatrywane przy realizacji połączeń z Katowic do Warszawy po nowej linii kolejowej z pominięciem stacji Zawiercie?
- Na jakim etapie jest budowa nowych linii kolejowych, które mają stanowić realizację szybkich połączeń kolejowych z Katowic i Krakowa do Warszawy poprzez WMŚ?
- Czy są rozważane założenia, aby szybkie połączenia kolejowe z Katowic do Warszawy były realizowane przez stację Zawiercie istniejącą linią CMK?
Komentarze