Zapytanie w sprawie dodatkowego postoju dla pociągu TLK nr 30113 „Bieszczady” oraz TLK 33110 „Wetlina” na stacjach Bochnia i Bobowa Miasto
7 marca poseł Łukasz Kmita wystosował zapytanie nr 408 do ministra infrastruktury w sprawie dodatkowego postoju dla pociągu TLK nr 30113 „Bieszczady” oraz TLK 33110 „Wetlina” na stacjach Bochnia i Bobowa Miasto
Jak poseł pisze
„Mieszkańcy Bochni i Bobowej zwrócili się do mnie z prośbą o interwencję dotyczącą zaplanowania dodatkowego postoju dla pociągu TLK „Bieszczady” i „Wetlina” relacji Kraków Główny-Zagórz. Jak podkreślają mieszkańcy, uruchomienie dodatkowych postojów handlowych zwiększyłoby napełnienie pociągu – który ma kategorię TLK – i który powinien obsługiwać jak największą liczbę dużych stacji generujących potoki pasażerskie.
Oczywiście dojazd w kierunku Sanoka, Krosna czy Zagórza ze stacji Bochnia jest możliwy z uwagi na liczne połączenia regionalne, ale wymaga przesiadki (ponad 30 min. oczekiwania w Tarnowie) i zakupu dodatkowego biletu na pociąg regionalny (Kolei Małopolskich lub Polregio). Trudniejsza sytuacja występuje na stacji Bobowa Miasto – która położona jest z dala od głównych drogowych ciągów komunikacyjnych i dla których szybkie połączenia kolejowe w większej liczbie mogłyby być atrakcyjną alternatywą dla transportu samochodowego. Oczywiście należy wskazać, że kluczowym przy planowaniu postojów jest uwzględnienie przepustowości linii kolejowej. Wydaje się jednak, że pociąg TLK „Bieszczady” i „Wetlina” mógłby obsługiwać te dwie stacje przy zaledwie nieznacznym wydłużeniu czasu przejazdu dla głównej relacji.
Wartym podkreślenia jest także, iż na stacji Bobowa Miasto zatrzymuje się chociażby pociąg TLK „Małopolska” relacji Krynica-Zdrój – Gdynia czy TLK „Karpaty”.
Także godziny kursowania pociągu TLK „Wetlina” wydają się być atrakcyjne dla dodatkowych podróżnych. Przy uwzględnieniu dodatkowego postoju na stacji Bobowa Miasto pociąg w kierunku stolicy Małopolski ruszałby z niej ok. godz. 8.03 i zapewniałby przyjazd na godz 9.42 do stacji Kraków Główny. Godziny te są atrakcyjne zarówno dla potencjalnych studentów oraz osób, które chcą załatwić sprawy organizacyjne w stolicy Małopolski (wizyta w szpitalu, urzędzie itp.).
Wobec powyższego proszę o odpowiedź na pytania:
- Dlaczego PKP Intercity nie zaplanowało postojów handlowych na stacjach Bochnia, Brzesko Okocim oraz Bobowa Miasto dla pociągów TLK „Wetlina” i TLK „Bieszczady”?
2. Czy istnieje możliwość wprowadzenia od wakacyjnej korekty rozkładu jazdy dodatkowych postojów handlowych dla ww. pociągów?
3. Czy w najbliższych latach PKP planuje zwiększanie oferty przewozowej łączącej Kraków i Bieszczady przy wykorzystaniu linii kolejowej przez Gorlice Zagórzany?
4. Jak kształtuje się napełnienie pociągów TLK „Wetlina” i „Bieszczady” na odcinku Kraków-Zagórz? Czy przewoźnik jest zadowolony z frekwencji? Jaki tabor docelowo przewidziany jest do obsługi połączeń w kierunku Bieszczad?”
Czekamy na odpowiedź ministra
Komentarze