Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Współpraca z prywatnymi przewoźnikami konieczna przy pomocy dla uchodźców

interwencje
08.03.2022 07:00
0 Komentarzy

28 lutego poseł Franciszek Sterczewski zapytał ministerstwo infrastruktury o współpracę z prywatnymi przewoźnikami w celu ułatwienia uchodźcom i uchodźczyniom korzystania z ich usług

W międzyczasie Straż Pożarna uruchomiła swój program zlecanie przewozów prywatnym firmom.

Poselskie zapytanie

Według danych Organizacji Narodów Zjednoczonych w ciągu 48 godziny od 24 do 25 lutego 2022 r. Ukrainę opuściło 50 tysięcy osób. Dane z dnia sporządzenia tej interpelacji, tj. 27 lutego 2022 r. mówią o przeszło 100 tysiącach ukraińskich uchodźców i uchodźczyń, które przekroczyły polskie przejścia graniczne. Jednak samo znalezienie się na terytorium RP nie jest zabezpieczeniem. Dopiero dach nad głową, żywność, podstawowe elementy domu pozwalają poczuć się bezpiecznie. Dlatego następnym istotnym etapem jest rozlokowanie uchodźców i uchodźczyń w przeznaczonych do tego ośrodkach, powstających obecnie ad hoc na terenie całego kraju.

Należy pamiętać, że wiele Ukrainek i Ukraińców ma w Polsce rodzinę lub znajomych, do których będą próbowali dołączyć. Z tego powodu będą prawdopodobnie podróżować po kraju transportem zbiorowym, zarówno publicznym, jak i prywatnym. To z kolei wiąże się z kosztami wynikającymi z cen biletów czy opłat za przejazdy. Zwolnienie z nich wprowadziło już m.in. PKP Intercity oraz warszawska i wrocławska komunikacja miejska.

Jednak powszechnie wiadomym jest, że polski transport zbiorowy w dużym stopniu opiera się na prywatnych przewoźnikach. Dzięki temu przejazdy są częstsze, a wielokrotnie docierają do miejsc, gdzie publiczna komunikacja od lat nie istnieje. Jednak równocześnie opłaty za przejazd na takich połączeniach są wyższe, nierzadko stanowiąc wyzwanie nawet dla osób zarabiających w Polsce. Ceny biletów są jednak niepomiernie większym ciężarem dla uchodźców i uchodźczyń, które do tej pory zarabiały zdecydowanie mniej. Dlatego rząd powinien dołożyć starań, aby również prywatny transport zbiorowy był za darmo lub za niewielką opłatą dostępny dla uchodźczyń i uchodźców. Taka decyzja została podjęta przez część prywatnych przewoźników, ale rząd musi aktywnie zachęcić kolejne podmioty.

W związku z powyższym poseł zadał Ministerstwu Infrastruktury następujące pytania:

1. Jakie działania ministerstwo podejmuje w celu zachęcenia prywatnych przewoźników do wprowadzenia ułatwień dla uchodźców i uchodźczyń?

2. Z jakimi przewoźnikami są lub były prowadzone rozmowy na ten temat?

3. W jaki sposób ministerstwo zapewnia uchodźcom i uchodźczyniom dostępność i wygodę korzystania z usług prywatnych przewoźników?

Czekamy na odpowiedź.

Komentarze