Wodorowe autobusy w ogniu pytań. Janusz Cieszyński w sprawie NesoBusów w Chełmie
Prezentujemy interpelację skierowaną przez posła Janusza Cieszyńskiego do resortów klimatu i infrastruktury w sprawie NesoBusów w Chełmie.
📅 Data wpływu: 8 czerwca 2025 | Interpelacja nr 10132 | Autor: Janusz Cieszyński
Poseł Janusz Cieszyński złożył interpelację do Ministra Klimatu i Środowiska oraz Ministra Infrastruktury, dotyczącą przyszłości autobusów wodorowych w transporcie publicznym. Punktem wyjścia jest wdrażanie tej technologii przez Chełmskie Linie Autobusowe, które jako pierwsze w Polsce wprowadziły do eksploatacji 5 autobusów NesoBus, wyprodukowanych przez PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy (spółkę z Grupy Polsat Plus i ZE PAK).
Zeroemisyjna obietnica kontra realia wdrożeniowe
W interpelacji poseł zaznacza, że docelowo flota Chełma ma liczyć 26 autobusów wodorowych, zasilanych wodorem wytwarzanym w Koninie. Wskazuje się, że pojazdy „emitują wyłącznie parę wodną” i mają potencjał „przyczynić się do poprawy jakości powietrza w miastach”.
Jednocześnie Cieszyński przywołuje głos ekspertów, którzy nie podzielają entuzjazmu wobec tej technologii. Cytuje m.in. Michała Hetmańskiego z Fundacji Instrat, który stwierdza:
„Jest to więc kwestia czasu, kiedy powszechnie okaże się, że wykorzystywanie wodoru w transporcie nie ma sensu”.
Ekspert zwraca uwagę na:
- wysokie koszty zakupu i eksploatacji,
- problemy z magazynowaniem i transportem wodoru,
- straty energii sięgające 30–40% przy produkcji wodoru,
- brak nadwyżek energii z OZE, co czyni produkcję „zielonego wodoru” w Polsce nieopłacalną przez większość roku.
Apele samorządów i pytania do ministerstw
Cieszyński przypomina także, że w listopadzie 2024 r. 21 miast zaapelowało do resortu klimatu o program wsparcia dla technologii wodorowych, wskazując m.in. na wysokie koszty inwestycyjne. W tym kontekście parlamentarzysta kieruje pięć kluczowych pytań do resortów:
- Jakie jest stanowisko MKiŚ wobec autobusów wodorowych, uwzględniając zarówno potencjał ekologiczny, jak i wyzwania kosztowe?
- Czy planowane jest wsparcie finansowe dla samorządów wdrażających pojazdy wodorowe, zgodnie z apelem z 2024 r.?
- Czy prowadzone są analizy porównawcze efektywności i opłacalności autobusów wodorowych względem elektryków bateryjnych?
- Czy rząd planuje wspierać rozwój wodoru w innych sektorach, gdzie może on być bardziej użyteczny – jak przemysł nawozowy czy zielona stal?
Co dalej z wodorem w miastach?
Interpelacja nr 10132 wpisuje się w szerszą debatę na temat roli wodoru w dekarbonizacji transportu, a także zderzenia wizji zeroemisyjności z realiami technologicznymi i finansowymi. Odpowiedź ministerstw na te pytania może znacząco wpłynąć na przyszłe decyzje samorządów dotyczące strategii taborowych. 🔗 Pełna treść interpelacji dostępna jest na stronie Sejmu RP
Komentarze