Warszawa ma za mało buspasów? Radny pyta o 31 nowych lokalizacji
Przewodniczący klubu Koalicji Obywatelskiej w Radzie m.st. Warszawy, Jarosław Szostakowski, 5 sierpnia 2025 roku złożył interpelację do prezydenta Rafała Trzaskowskiego w sprawie rozwoju sieci buspasów w stolicy.
Cały czas czekamy na odpowiedź miasta, a jej termin został już raz przełożony z uwagi na przygotowywanie odpowiedzi przez Zarząd Transportu Miejskiego. Radny zwrócił uwagę, że mimo iż Warszawa ma najdłuższą sieć buspasów w Polsce – 84,5 km, to w proporcji do całej sieci komunikacji miejskiej (ponad 3200 km) wypada gorzej niż mniejsze miasta. Wskaźnik 25,9 km na 1000 km tras autobusowych jest niemal dwukrotnie niższy niż w Olsztynie czy Białymstoku.
Argumenty radnego
Zdaniem Szostakowskiego, w Warszawie brakuje spójnych i priorytetowych korytarzy autobusowych, które zapewniłyby płynność przejazdu i punktualność komunikacji miejskiej. Przykład buspasa na Puławskiej dowodzi skuteczności tego rozwiązania – czas przejazdu skrócił się tam w szczycie o 40%, a liczba pasażerów wzrosła o 18% rocznie. Radny podkreśla jednak, że wciąż wielu pasażerów doświadcza opóźnień i odwoływania kursów, co ogranicza atrakcyjność autobusów.
W interpelacji pyta m.in. o listę planowanych buspasów w latach 2025–2026, kryteria ich wyznaczania, wskaźniki stosowane przy ocenie tras oraz o dane dotyczące punktualności kursów autobusowych.
Gdzie mogą pojawić się nowe buspasy?
Z informacji uzyskanych przez „Gazetę Wyborczą” w Biurze Zarządzania Ruchem Drogowym wynika, że pierwszy nowy buspas zostanie wyznaczony na ul. Czerniakowskiej, od ul. Gagarina do Trasy Łazienkowskiej. Co ważne, nawet po zakończeniu budowy kolektora kanalizacyjnego buspas w tym miejscu pozostanie na stałe.
Łącznie wskazano 31 potencjalnych lokalizacji dla nowych buspasów – zarówno w Warszawie, jak i w aglomeracji. Na liście znalazły się m.in. al. Krakowska, al. Żwirki i Wigury, ul. Targowa, al. Zieleniecka, ul. Ostrobramska, Modlińska, Światowida, Łopuszańska–Marynarska, Połczyńska, Puławska aż do Piaseczna, a także odcinki w Markach, Starych Babicach, Legionowie, Nowym Dworze Mazowieckim czy Jabłonnie.
Analiza i perspektywy
Miasto prowadzi obecnie przetarg na inwentaryzację istniejących buspasów i analizę nowych odcinków, również tych na drogach dopiero planowanych. Do ratusza wpłynęło sześć ofert, najtańsza opiewa na około 900 tys. zł.
Nowe korytarze autobusowe mogą znacząco poprawić punktualność i przewidywalność przejazdów, a także zwiększyć atrakcyjność transportu publicznego wobec transportu indywidualnego. Kluczowe będzie jednak wypracowanie jasnych kryteriów wyboru lokalizacji, by inwestycje faktycznie odpowiadały na największe potrzeby pasażerów.
Więcej na https://bip.warszawa.pl/web/rada-warszawy/-/szostakowski-jaroslaw-zapytanie-nr-1257
Komentarze